Gå till innehåll

Fluval edge 6g nybörjare på salt.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Nja det är svårt att svara på, har man riktig otur är det någon invasiv alg från helvetet som heter bryopsis. Men det troliga är att det bara är trådalger, hinner inte städarna med så är det bara att rensa manuellt medans man håller lite koll på sina näringsvärden. 

I ditt fall skulle jag nog bara råda till att ta det hela med ro, plocka manuellt om det stör dig och passa på att skrubba lite ordentligare när du byter kar så blir det nog bra :)

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algerna växer vidare även med manuell städning. Är det bara till att fortsätta?

försökte få någon bild på elendet men det var inte lätt. 

 

Den ena stenen (som är konstgjord) är nästan helt grön nu,(inte håriga) men jag kan se några ställen där det övergår til röda kalkalger. Är det en normal fas? 2 månader igång nu. 

 

 

C5A1AB99-52FD-4D61-98A7-A03C11AF488B.jpeg

F035317D-9AB1-4D90-AB20-2E5E33D16846.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minutes ago, Robbs said:

Algerna växer vidare även med manuell städning. Är det bara till att fortsätta?

försökte få någon bild på elendet men det var inte lätt.

Ja fortsätt ta bort trådalger manuellt, och skaffa gärna fler algätande eremiter.

 

Quote

Den ena stenen (som är konstgjord) är nästan helt grön nu,(inte håriga) men jag kan se några ställen där det övergår til röda kalkalger. Är det en normal fas? 2 månader igång nu.

Den gröna beläggningen på stenen kan vara gröna kalkalger (sitter stenhårt) eller filmalger (äts av snäckor), inga av dessa är några problemalger.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Går sådär... 

har inga koraller i detta. 

Ingen fisk. 

Bara 2 eremiter och 2 turbo. 

Vad göra? Ska ta prover ikväll och se om något ändrat sig. 

Förra veckan var det fortfarande bra värden. 

Stänga ljuset några dagar?

vill ha i dessa stenarna och djur i mitt andra kar men nu vågar jag inte göra det. 

DFE9017C-BD7C-4A11-8EBC-6E3CC3089770.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vild gissning kan vara att det fria vattnet blivit alltför näringsfattigt om du inte matar något, det skulle kanske förklara den röda cyanon. Att trådalgerna trots det växer kan möjligen bero på att stenen läcker fosfat som de tar upp innan den kommer ut i vattnet. Har du mätt fosfaten någon gång? Observera att vattentester kan visa noll fosfat i det fria vattnet om algerna tar upp alltihop.

 

Jag skulle linda upp trådalgerna med hjälp av en tandborste, tids nog borde stenen sluta läcka fosfat och då bör trådalgväxten avta. Du skulle även kunna släcka ljuset, då kommer inte trådalgerna att växa och fosfaten bör istället läcka ut i vattnet och gå att mäta (och bli av med genom vattenbyte, men det tar kanske några månader innan allt läckt ut). Vill du ha ljuset tänt behövs nog fler algätande eremiter (förutom att manuellt ta bort de långa trådarna).

 

Om du kan mäta fosfat i vattnet så kommer stenen att fortsätta läcka fosfat även i det nya karet ett tag, vilket kanske leder till mer trådalgväxt även på andra stenar. Men om vattnet är fosfatfritt är det kanske inte så farligt att flytta stenen, eftersom trådalgväxten då är begränsad till just den läckande stenen.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Christian J sa:

En vild gissning kan vara att det fria vattnet blivit alltför näringsfattigt om du inte matar något, det skulle kanske förklara den röda cyanon. Att trådalgerna trots det växer kan möjligen bero på att stenen läcker fosfat som de tar upp innan den kommer ut i vattnet. Har du mätt fosfaten någon gång? Observera att vattentester kan visa noll fosfat i det fria vattnet om algerna tar upp alltihop.

 

Jag skulle linda upp trådalgerna med hjälp av en tandborste, tids nog borde stenen sluta läcka fosfat och då bör trådalgväxten avta. Du skulle även kunna släcka ljuset, då kommer inte trådalgerna att växa och fosfaten bör istället läcka ut i vattnet och gå att mäta (och bli av med genom vattenbyte, men det tar kanske några månader innan allt läckt ut). Vill du ha ljuset tänt behövs nog fler algätande eremiter (förutom att manuellt ta bort de långa trådarna).

 

Om du kan mäta fosfat i vattnet så kommer stenen att fortsätta läcka fosfat även i det nya karet ett tag, vilket kanske leder till mer trådalgväxt även på andra stenar. Men om vattnet är fosfatfritt är det kanske inte så farligt att flytta stenen, eftersom trådalgväxten då är begränsad till just den läckande stenen.

 

 

 

 

Tjo. 

Sist jag tog prover visa fosfat 0.5 och nitrat 10. 

Ska göra tester igen om jag hinner nu ikväll. 

Har två stenar i karet och det är bara på den ena där finns gröna trådalger. 

Matat Har jag gjort nån gång i veckan med frysfoder. Tar bara ytterst lite iof och ger eremiterna med pincett. 

Återkommer med testerna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Robbs said:

Tjo. 

Sist jag tog prover visa fosfat 0.5 och nitrat 10.

Då är det inte för näringsfattigt i alla fall. Både fosfaten och nitraten kommer nog från stenen (kanske den med trådalger på), såpass höga värden kan inte bero på den sparsamma matningen. Det är nog bäst att låta algstenen vara kvar i det karet tills fosfaten läckt färdigt. Nitraten bör sjunka av sig självt när denitrifikationsbakterierna får överhanden, fosfaten (och nitrat) kan man få bort genom att skörda alger eller byta vatten.

 

Har ingen aning om vad som orsakar cyanon, men det låter som om stenen fortfarande håller på att köras in så det är kanske därför.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Christian J sa:

Då är det inte för näringsfattigt i alla fall. Både fosfaten och nitraten kommer nog från stenen (kanske den med trådalger på), såpass höga värden kan inte bero på den sparsamma matningen. Det är nog bäst att låta algstenen vara kvar i det karet tills fosfaten läckt färdigt. Nitraten bör sjunka av sig självt när denitrifikationsbakterierna får överhanden, fosfaten (och nitrat) kan man få bort genom att skörda alger eller byta vatten.

 

Har ingen aning om vad som orsakar cyanon, men det låter som om stenen fortfarande håller på att köras in så det är kanske därför.

PH 8

salt 1.024

nitrit 0

nitrat 0.5 (tittar från sidan på salifert då blir det 50?)

fosfat mellan 0.25-0.5

kh 9

 

Måste tänkt fel sist jag kolla nitrat. De bör ha varit 0.10

 

ja har köpt salpeter om jag skulle behöva någon gång. Men det behövs väl inte?

 

tycker nitraten och fosfaten är lite svår att se rätt på?

 

akvariet har varit igång ca 3 månader. Utan att ha fått någon nitrit. 

2 månader med en clown som nu är i det stora karet. 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdet man får från sidan skall delas med 10, så i detta fall bör du ha 5ppm nitrat (och 10ppm senast?). Nitraten och en del(?) av fosfaten kan kanske bero på den tidigare matningen av clownen, det skulle kunna förklara varför nitraten sjunker nu när du flyttat den. Fosfathalten däremot sjunker inte av sig självt (såvida den inte tas upp av t ex trådalger), och 0,5ppm fosfat enbart från matning av en enda liten clown i två månader låter lite mycket, så kanske stenen läcker också.

 

Salpeter behövs inte alls, de nuvarande algproblemen beror nog inte ens på nitratbrist. Även om nitrattestet skulle visa noll så behöver det inte vara någon katastrof.

 

Håller med om att testerna är svåravlästa, samtidigt är de ofta inte särskilt noggranna heller, så i värsta fall förstärker felen varandra. :-/

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Värdet man får från sidan skall delas med 10, så i detta fall bör du ha 5ppm nitrat (och 10ppm senast?). Nitraten och en del(?) av fosfaten kan kanske bero på den tidigare matningen av clownen, det skulle kunna förklara varför nitraten sjunker nu när du flyttat den. Fosfathalten däremot sjunker inte av sig självt (såvida den inte tas upp av t ex trådalger), och 0,5ppm fosfat enbart från matning av en enda liten clown i två månader låter lite mycket, så kanske stenen läcker också.

 

Salpeter behövs inte alls, de nuvarande algproblemen beror nog inte ens på nitratbrist. Även om nitrattestet skulle visa noll så behöver det inte vara någon katastrof.

 

Håller med om att testerna är svåravlästa, samtidigt är de ofta inte särskilt noggranna heller, så i värsta fall förstärker felen varandra. :-/

 

Ja så var det. Men jag låter det vara och tar bort trådalgerna för hand och hoppas på att det försvinner av sig själv så småningom då. 

Jag matade sparsamt till clownen med artemia. 

Tog prover i det andra karet med. Det var snarlikt med fosfat och nitrat. Hmm. Vill inte ha trådalger där med. 

 

Ska jag göra lite större vattenbyten? Kör 10% i veckan nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker dina P och N-värden låter helt okej, bara du har algätare. Har du samma värden i båda karen kan du kanske flytta algstenen. Kanske stenarna i det stora karet också läcker fosfat.

 

Gör gärna ett lite större vattenbyte i det lilla karet så att fosfaten sjunker, om den sedan stiger igen vet du säkert att det är något inuti karet den kommer ifrån (men om den inte stiger kan det bero på algerna tar upp allt). Du kan även göra samma sak i det stora karet, men då kommer kanske matningen att påverka mätningarna.

 

Det finns även fosfatbindande media, nackdelen är att man kanske tar bort all fosfat då vilket lär kunna leda till problemalger.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...