Gå till innehåll

Vad är egentligen salinitet här?


danne031

Rekommenderade inlägg

5 minuter sedan, danne031 sa:

Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. 

 

Screenshot_20180128-210142.jpg.fde66361a6492c36c1d37b4a1b5a0703.jpg

 

Samtidigt så får någon annan:

Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1]

Och

Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) 

 

Alltså lägre densitet än mig, men högre  Practical?

Du har angett 20 grader varmt vatten och den andra 26 grader varmt vatten. Densiteten ändras med temperaturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra refraktometrar mäter i s.g. och om man tittar på skillnaden i s.g. på vatten som är 20 resp. 25 grader varmt, så skiljer de sig först på fjärde decimalen så det är försumbart.
Personligen så kollar jag jämt på PSU-värdet i refraktometern och på mitt sista Tritontest så stämde uträkningen från ovanstående hemsida och vad min refraktometer visade perfekt (35ppt).

Det finns en inbyggt felkälla i (de flesta iaf) av våra refraktometrar men jag kan inte riktigt redogöra för den... Det har att göra med att de inte är tillverkade för havsvatten utan för "saltat vatten" om jag minns rätt, men att felet är relativt litet ändå (men det är bättre att ligga aningen för högt i refraktometern än aningen lågt då man mäter).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, BatmanGefle sa:

Våra refraktometrar mäter i s.g. och om man tittar på skillnaden i s.g. på vatten som är 20 resp. 25 grader varmt, så skiljer de sig först på fjärde decimalen så det är försumbart.
Personligen så kollar jag jämt på PSU-värdet i refraktometern och på mitt sista Tritontest så stämde uträkningen från ovanstående hemsida och vad min refraktometer visade perfekt (35ppt).

Det finns en inbyggt felkälla i (de flesta iaf) av våra refraktometrar men jag kan inte riktigt redogöra för den... Det har att göra med att de inte är tillverkade för havsvatten utan för "saltat vatten" om jag minns rätt, men att felet är relativt litet ändå (men det är bättre att ligga aningen för högt i refraktometern än aningen lågt då man mäter).

 

 

Ok, och om jag tittar på psu så ligger jag fortfarande lite lågt. Det stämmer dessutom ganska bra med hur min refraktometer visade fel, jag kalibrerade den nu mot en korrekt mängd salt i 1L osmos.

Tack för det. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...