Gå till innehåll

Tyck till om Tritonresultat


danne031

Rekommenderade inlägg

CA och Mg är i underkant, lär öka tillsammans med andra makroelement i samband med att jag pytsar upp saliniteten från 33 till 35ppt.

Kalium ska buffras 120ml och sedan fortsättningsvis 30ml/vecka.

Funderar på att börja dosera lite fosfat, känns lite olustigt att dosera på måfå när jag inte har checker.

 

Alu har jag inte den blekaste om vart det kommer ifrån, mätfel? Ofarligt värde?

 

Vad hade ni fokuserat på härnäst?

 

https://www.triton-lab.de/en/showroom/aquarium/auswertung-b/icp-oes/55148/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Al kan komma ifrån Tritons Alu remover om du använder den. Det finns farliga former av Al men de dyker inte upp förrän pH är under 6,5 eller över 8,1. De som finns i högre pH håller en låg procentsats i förhållande till hela koncentrationen så du behöver inte oroa dig för det värde du har nu

 

Som Kenneth påpekar - höjer du salthalten så bör K värdet följa med. Ditt värde är lågt men inte katastrofalt. Med K är jag mycket mer orolig för höga värden än för låga eftersom det kan bli giftigt. Skulle ta lugnt med de 30 ml i veckan där. Eventuellt göra den föreslagna tillsatsen - men inte mer just nu

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det har ni såklart rätt i.

Men saken är den att Kalium (och Strontium) är de enda som makroelementen som förbrukats sedan senaste testet 4 veckor sedan.

För 4 veckor sedan hade jag 377 och buffrade enligt deras rek.

 

Använder ingen remover och inget med alu som jag kan tänka mig, men säger du att det är lugnt så sitter jag i båten ett tag till, det har ökat från 4.8 samtidigt som 3mg CU har trollats bort av sig självt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att de inte anger 0 i fosfat - bara mindre än 0,03. Basen i deras salt är naturligt intorkat havssalt - därför innehåller det faktiskt små mängder fosfat - enligt mig ingen nackdel med en röd bindel för andra. I ditt fall - bara bra. Det låga värdet på fosfat är väl det allvarligaste problemet du har - men skall du arbeta aktivt med det - skaffa en Hanna låg fosfat (ULR anser jag är overkill och svår att få visa rätt). tips att öka fosfaten lite - mata med osköljd frusen artemia.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, danne031 sa:

Kalium (och Strontium) är de enda som makroelementen som förbrukats sedan senaste testet 4 veckor sedan.

Hade du samma (låga) salthalt vid förra testet? Tänkte bara så att du är säker på att du har en förbrukning och att det inte beror på sänkt salthalt?

 

1 timme sedan, Lasse sa:

Som Kenneth påpekar - höjer du salthalten så bör K värdet följa med. Ditt värde är lågt men inte katastrofalt. Med K är jag mycket mer orolig för höga värden än för låga eftersom det kan bli giftigt. Skulle ta lugnt med de 30 ml i veckan där. Eventuellt göra den föreslagna tillsatsen - men inte mer just nu

Vet inte om jag missförstår Lasse eller kanske tänker fel, men jag tänker tvärtom. Som jag ser det borde du inte göra den föreslagna tillsatsen då justeringen av salthalten borde räcka för att få en bra nivå på kalium. Om du är säker på att du har en förbrukning borde du dock kunna tillsätta veckovis framöver.

Förstår dock Lasses åsikt ifall du har fel angående förbrukningen, en för hög tillsats kommer att höja kaliumhalten successivt så det beror ju lite på hur länge du tänkt vänta till du testar igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke var att om du sätter till det rekommenderade så blir det inte mer och du kan avvakta inför nästa test även om du genom tillföra nytt salt höjer K. Om du sätter i 30 ml i veckan och inte har någon förbrukning så kommer du lätt i ett besvärligt läge. alternativ - gör inget - salta upp bara.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Upprepar säkert vad andra skrivit men så här tänker jag. 

 

Ca, Mg, K, Sr och kanske nåt mer kommer öka lite med salthalten. 

Strontium får du säkert toppa upp med lite extra.

 

Bor verkar förbrukas en del hos oss, det tillsätter vi en del. 

 

Snyggt att pricka in jod så bra! :) 

 

Fosfat kan du nog se på korallerna om det blir brist. Brukar bli lite tråkigt ljusa i färgen. Men såklart bra att ha en Hanna-mätare om du ska tillsätta. Går iofs räkna ut hur mycket du kan tillsätta engångsdos iaf. Om du vill testa och se hur karet reagerar på det. Men matar du på en del och korallerna ser bra ut så hade jag inte oroat mig för lågt PO4. 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, danne031 sa:

Jag kanske blandar ihop det men är inte strontium något som man läst att folk doserat hela flaskor utan att knappt få utslag? Lite som en...meningslös, tillsats?

 

Kan bara svara för mig här. 

 

Jag tycker det syns skillnad när vi tillsatt strontium efter Tritons anvisningar. I övrigt verkar inte strontium röra sig så fort, så vi behöver bara toppa upp ibland. 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Lasse sa:

Al kan komma ifrån Tritons Alu remover om du använder den. Det finns farliga former av Al men de dyker inte upp förrän pH är under 6,5 eller över 8,1. De som finns i högre pH håller en låg procentsats i förhållande till hela koncentrationen så du behöver inte oroa dig för det värde du har nu

 

MVH Lasse

 

 

Kan inte släppa aluminiumet riktigt, eller rättare sagt jag fick ett aha-moment när jag försökte somna igår för att jag är en nyfiken själ.

Kan det finnas aluminium i korallmat? Mer specifikt pulver för sps från Brightwell, tror jag, glömde såklart kolla innan jag åkte hemifrån.

"Pulvret" har mer konsistensen av flingor än pulver och det löser sig inte i vatten även efter någon halvtimmes preparation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...