Gå till innehåll

Algreaktor - erf ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

7 timmar sedan, jonasroman sa:

Du har nog brist på nåt som orsak till att algerna ej växer, för finns det bara:Co2, ljus(rätt våglängd), N, P o järn så växer det så det knakar.

 

1)Säkerställ bra cirk inne i reaktorn, eller flödet genom så att säga så du verkligen tillför CO2 i samma takt som det konsumeras mm. Kanske öka på det?

2) Kanske dosera lite järn?

 

Mvh

Jonas

Kör 2000l/h enl spec, men ska se till att det inte sätts igen på väg in då som jag skrev innan.
Ska prova att köra mer ljustid enl flera tips. 20h ljus. 4 timmar släckt. Så får vi se.

Järn var fakriskt noll på Icp testet, men hade inte tänkt så mycket på det då det var grönmarkerat så att säga.
Hur mkt järn kan man dosera då ? Vilket/vilka fabrikat och ca hur mycket per 100 liter el så ?
Några andra ämnen som kan hämma/gynna algerna ?

@jonasroman

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor




Järn var fakriskt noll på Icp testet, men hade inte tänkt så mycket på det då det var grönmarkerat så att säga.
Hur mkt järn kan man dosera då ? Vilket/vilka fabrikat och ca hur mycket per 100 liter el så ?
Några andra ämnen som kan hämma/gynna algerna ?


Triton (om det nu var de som gjorde testet åt dig) har en "level of detection" på järn som är mycket, mycket högre än vad som normalt finns i havsvatten. Så lite krasst kan man säga att visar Triton-ICP att det finns järn i provet så har du betydligt högre än nsw-värdet. I mitt tycke ganska onödigt att de ens har med det på provet....

Jag använde KZ:s järn. Funkade kanon som startgas då mitt refugium bara stod och stampade (nu får det sitt järn av Tritons Balling och det räcker).
Ordentligt med jod är ju oxå bra (läs: livsviktigt). Där använder jag Saliferts.

Hämmande ämnen har jag ingen bra koll på...

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är väl samma problem med tex biopellets eller andra reduceringsmetoder? Det blir konkurens om näringsämnena när det börjar bli låga nivåer, oavsett metod. Så akvaristen får vara lite observant och vidta nödvändiga åtgärder.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, runstenen sa:

Kör 2000l/h enl spec, men ska se till att det inte sätts igen på väg in då som jag skrev innan.
Ska prova att köra mer ljustid enl flera tips. 20h ljus. 4 timmar släckt. Så får vi se.

Järn var fakriskt noll på Icp testet, men hade inte tänkt så mycket på det då det var grönmarkerat så att säga.
Hur mkt järn kan man dosera då ? Vilket/vilka fabrikat och ca hur mycket per 100 liter el så ?
Några andra ämnen som kan hämma/gynna algerna ?

@jonasroman

järn är nog helt omöjligt att veta om du doserat helt rätt eftersom ICP-testet inte är tillräckligt känsligt för de järnhalter vi har i NSW. Men jag brukar tänka så här med järn: Doserar jag det manuellt men trots det inte får utslag på ICP, så har jag i alla fall troligen inte doserat för mkt.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, runstenen sa:

Ok. Intressant. Av en händelse så beställde jag just KZs järn imorse. 

Annars har jag tagit många järn i mina dagar men det är en annan parameter ...

 

Jag kör med KZ järntabletter, har doserat en tablett mindre än deras instruktion på mina 300 liter. Enligt mitt senaste Tritontest hade jag 4,208 mikrogram mot setpoint på 0,1 mikrogram. Har inte märkt något negativt i akvariet. Järn verkar jag ha i vattnet iaf så tabletterna verkar göra sitt jobb. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-10 at 21:26, runstenen sa:

Du menar för mycket ljus och/eller för länge eller ?

jag har inget som helst mätbart kring mitt påstående mer än att, när det är kaos, börja från botten, mät, låt det gå lite tid, fundera och se vad som händer, jag har inte den kemiska kunskapen att säga desto mer så jag behöver den tiden att läsa på men jag tror nog att folk i allmänhet söker på tok för snabba lösningar tex. Nopox och allt vad det helter, man gör misstag på vägen och det dör saker och ibland ser burken ut som ett växthus, så har det sett ut hos mig och så kommer det nog se ut hos oss alla i början...

-take a chill-pill ;) (-note to self!)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...
On 2018-04-25 at 00:10, runstenen sa:

Växt på lite nu iaf. Hurra !

Doserat KZ Iron varje dag ( skjutit in med pipett i reaktorn haha )

Bild 1 : 10 april.  Bild 2 : idagIMG_7279.PNG.d3554d5fba461702381c2c1b04d7c5e0.PNG

IMG_7277.JPG.dde784741165be112d5e925350329371.JPG

Nu har du kört den ett tag så här kommer lite frågor då jag funderar på om inte en algteaktor är bättre än en biopelletstraktor. 

 

Nöjd?

 

Tar en algteaktor både nitrat och fosfat? Något speciellt förhållande mellan nitrat och fosfat?

 

Styr man effektiviteten med hjälp av ljustimmar, så om den är för effektiv så är det bara att korta ner aktiv på-tid?

 

Var får man tag på chaeto och då helst som inte varit i kontakt med vatten som kan innehålla parasiter som tex Cryptocaryon? 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry. Fullt ös på jobbet ;)

 

Nöjd?

Ja och nej ;) Det har varit mkt jobb för mig och jag har inte riktigt nått mitt mål än. Det var inte lika enkelt som man kan tro att få algerna att trivas och växa. Men nu börjar det växa på fint. Har skördat varje vecka senaste 3 veckorna. Det här är ju en beprövad teknik, och att det fungerar finns det inget tvivel om. Om jag hade plats skulle jag välja ett refugium. Mycket enklare att komma åt att rengöra och kontrollera osv. Ja du fattar. 

 

Tar en algteaktor både nitrat och fosfat? Något speciellt förhållande mellan nitrat och fosfat?

ja. Mest nitrat, mindre fosfat ( Dubbelkolla detta )

 

Styr man effektiviteten med hjälp av ljustimmar, så om den är för effektiv så är det bara att korta ner aktiv på-tid?

I stora drag ja. Men även andra faktorer påverkar såsom flöde mm. 

 

Var får man tag på chaeto och då helst som inte varit i kontakt med vatten som kan innehålla parasiter som tex Cryptocaryon? 

Beställa fr butik, hämta i butik, hämta el skickas fr privatperson. 

Att få GARANTERAT parasitfria karantänade alger kan nog bli väldigt svårt. Om du vill vara säker får du köra dom separat fisklöst själv i några månader, dvs karantäna som med allt annat. Eller fr ett akvarium som du vet och sett inte har haft fiskar i sig på länge. Eller fr ngn du känner väl och som du vet har karantänat allt ( fisk, sten, koraller, snäckor, krabbor, sand .. ;) ) Allt annat skulle jag betrakta som potentiellt innehållande parasiter. 

 

Lycka till :)

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, runstenen sa:

Sorry. Fullt ös på jobbet ;)

 

Nöjd?

Ja och nej ;) Det har varit mkt jobb för mig och jag har inte riktigt nått mitt mål än. Det var inte lika enkelt som man kan tro att få algerna att trivas och växa. Men nu börjar det växa på fint. Har skördat varje vecka senaste 3 veckorna. Det här är ju en beprövad teknik, och att det fungerar finns det inget tvivel om. Om jag hade plats skulle jag välja ett refugium. Mycket enklare att komma åt att rengöra och kontrollera osv. Ja du fattar. 

 

Tar en algteaktor både nitrat och fosfat? Något speciellt förhållande mellan nitrat och fosfat?

ja. Mest nitrat, mindre fosfat ( Dubbelkolla detta )

 

Styr man effektiviteten med hjälp av ljustimmar, så om den är för effektiv så är det bara att korta ner aktiv på-tid?

I stora drag ja. Men även andra faktorer påverkar såsom flöde mm. 

 

Var får man tag på chaeto och då helst som inte varit i kontakt med vatten som kan innehålla parasiter som tex Cryptocaryon? 

Beställa fr butik, hämta i butik, hämta el skickas fr privatperson. 

Att få GARANTERAT parasitfria karantänade alger kan nog bli väldigt svårt. Om du vill vara säker får du köra dom separat fisklöst själv i några månader, dvs karantäna som med allt annat. Eller fr ett akvarium som du vet och sett inte har haft fiskar i sig på länge. Eller fr ngn du känner väl och som du vet har karantänat allt ( fisk, sten, koraller, snäckor, krabbor, sand .. ;) ) Allt annat skulle jag betrakta som potentiellt innehållande parasiter. 

 

Lycka till :)

Tack för svaren. 

 

Fick uppfattningen att det nästan var mer eller mindre tuta o köra som gällde med algreaktor.

Anledningen till att jag har börjat titta på reaktor är för att jag inte har plats för refugium i sumpen. 

Dessutom tänkte jag att man kanske hade klarat sig bra med en algreaktor och inte hade behövt köra med biopellets som verkar vara ännu mer besvärligt att hitta balans i (har läst fler negativa kommentarer än positiva till biopellets). 

 

Fick svar från en butik att Cryptocaryon inte fäster på alger (eller koraller för den delen) utan endast på glas, sten etc. Vet inte hur pass det stämmer. 

 

Får väl snoka vidare och se vart det hela landar i teknikträsket :D 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inte riktigt algerna att trivas / överleva på lång sikt. Växer på som bara den ett par veckor - månad, sen går det utför.
Sökt runt lite och hittat många trådar som beskriver samma sak. Men man är ju envis som tur är.
Back to basic, dvs enl spec fr tillverkare : Flöde 1750l/h  Ljus 12h omvänd cykel. Doserar järn. 
Konkreta och erfarna tips emottages tacksamt :)
Forts följer ...

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kör inte jag någon reaktor men jag har ett refugium bakpå mitt kar som är på ca 1000 * 15 * 25 mm - 37 liter ungefär. Det går ca 2400 liter i timmen över - inflödet utspritt över ca 1000 mm. Bara belyst ovanifrån. Ca 80 % av utrymmet är packat med chaeto och har varit så under de 2 åren jag kört. Jag fick en lite tillbakagång i april men verkar nu vara tillbaka i normal takt. Vad jag gjorde i april var att öka järn och strontium - jod hade jag tillräckligt av. Skall nu skicka in en Triton till i veckan så får vi se vart vi är. Har belysning ovanför - 450 nm, 630 och 660 nm plus en 15 000  LED. Kör med ungefär 40 watt. Är på väg att öka belysningen - väntar på material.

 

Makroalger har ofta ca 50 till 70 gånger mer N upptag än P upptag - räknat på N och P atomer. Den här alg massan är en utmärkt bas för mina pods så den fyller många uppgifter.

 

@KimozabeJag har Chaeto men parasitfri - vete faen - jag har iofs inga problem med mitt kar. Du kan ju skölja - tror nog iofs att även chaeto kan bära vitaprickcystor men vet inte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Lasse said:

Är på väg att öka belysningen - väntar på material.

Jag är intresserad av hur du tänker här Lasse, du har ju redan högre export av nitrat och fosfat än import via matning; vad är syftet med att öka belysningen? Ökad syresättning och höjning av ph? Export av andra ämnen? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, PerS sa:

Jag är intresserad av hur du tänker här Lasse, du har ju redan högre export av nitrat och fosfat än import via matning; vad är syftet med att öka belysningen? Ökad syresättning och höjning av ph? Export av andra ämnen? 

Ungefär det ja - men framförallt att testa och se hur hårt man kan driva det inför framtiden.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-08-13 at 21:49, runstenen sa:

Jag får inte riktigt algerna att trivas / överleva på lång sikt. Växer på som bara den ett par veckor - månad, sen går det utför.
Sökt runt lite och hittat många trådar som beskriver samma sak. Men man är ju envis som tur är.
Back to basic, dvs enl spec fr tillverkare : Flöde 1750l/h  Ljus 12h omvänd cykel. Doserar järn. 
Konkreta och erfarna tips emottages tacksamt :)
Forts följer ...

Följer spänt för att se om du kan få ordning på det :) 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Nu kör inte jag någon reaktor men jag har ett refugium bakpå mitt kar som är på ca 1000 * 15 * 25 mm - 37 liter ungefär. Det går ca 2400 liter i timmen över - inflödet utspritt över ca 1000 mm. Bara belyst ovanifrån. Ca 80 % av utrymmet är packat med chaeto och har varit så under de 2 åren jag kört. Jag fick en lite tillbakagång i april men verkar nu vara tillbaka i normal takt. Vad jag gjorde i april var att öka järn och strontium - jod hade jag tillräckligt av. Skall nu skicka in en Triton till i veckan så får vi se vart vi är. Har belysning ovanför - 450 nm, 630 och 660 nm plus en 15 000  LED. Kör med ungefär 40 watt. Är på väg att öka belysningen - väntar på material.

 

Makroalger har ofta ca 50 till 70 gånger mer N upptag än P upptag - räknat på N och P atomer. Den här alg massan är en utmärkt bas för mina pods så den fyller många uppgifter.

 

@KimozabeJag har Chaeto men parasitfri - vete faen - jag har iofs inga problem med mitt kar. Du kan ju skölja - tror nog iofs att även chaeto kan bära vitaprickcystor men vet inte.

 

MVH Lasse

Kan kanske vara så att det av någon anledning är lättare att få refugium att fungera än en algreaktor?

 

Finns där inget som tar ner fosfatet mer i förhållande till nitrat? Eller då är det fosfatremover som gäller? 

 

Om det blir en algreaktor så får jag väl helt enkelt karantäna chaeton oxå :D:D 

 

Mvh

Kima

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Kimozabe sa:

Kan kanske vara så att det av någon anledning är lättare att få refugium att fungera än en algreaktor?

 

Finns där inget som tar ner fosfatet mer i förhållande till nitrat? Eller då är det fosfatremover som gäller? 

 

Om det blir en algreaktor så får jag väl helt enkelt karantäna chaeton oxå :D:D 

 

Mvh

Kima

 Tror inte det men båda kräver att det finns både näringsämnen och spårämnen i vattnet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...