Gå till innehåll

Grön cyano?


KennethN

Rekommenderade inlägg

Är det grön cyano som växer i sanden?

20180127_154951.jpg.9c4103729226d8bfb8cda95fd6d86b54.jpg

Närbild kommer i nästa inlägg.

 

Det växer till kraftigt under dagen, och försvinner när ljuset går ner på kvällen. Nästa morgon återkommer det strax efter att ljuset börjar tändas, vilket jag har förstått är ett typiskt tecken på cyano?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några bra tips på hur man kan bli av med det också?
Njae...i mitt gamla väntade jag ut det och doserade nitrat så försvann det efter ett tag (sög bort det som gick vid vattenbyte).
När jag fick cyano i uppstarten på mitt nuvarande så tog jag bort det med väteperoxid.
Cyano är ju lite komplicerat...Inte alla preparat som biter på alla olika arter av cyano.
Men steg ett; mät nitrat. Väldigt låg nitrat verkar provocera fram cyano för många.

Det finns andra här som har mer erfarenhet av cyano än vad jag har, så du kommer nog få lite mer tips vad det lider...


Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag prövar just nu med Pythoplankton, då dessa ska vara bra för att motverka cyano. ingen snabb "kur" direkt, men tror det ger lite resultat. 

Håller med att  cyanon kommer när man har lågt nitrat. testa höja det lite. min cyano började "släppa" mer på kvällarna när jag höjde min nitrat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad räknas som väldigt låg nitrat?

Jag har under lång tid haft omätbar nitrat (med både salifert och red sea pro), något som jag tror beror på att jag har väldigt mycket alger, och att dessa förbrukat all nitrat direkt. För några veckor sedan tog jag dock ordentligt tag i detta genom att skrubba bort alger manuellt samt utöka städpatrullen. Efter det har jag fått en stigande kurva på nitraten och är idag på 1 ppm (red sea pro).

Cyanon har nog funnits där i mindre mängd hela tiden, men tagit fart nu när de andra algerna är lite pressade...

 

Vad borde jag ha för nitrat-mål? Och menar ni att jag borde dosera nitrat?

 

En annan sak jag har ändrat är att jag minskat dosen av väteperoxid från min oxydator, kanske det har gett cyanon mer spelrum?

@BatmanGefle, hur mycket väteperoxid doserade du, och på vilket sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

jag prövar just nu med Pythoplankton, då dessa ska vara bra för att motverka cyano. ingen snabb "kur" direkt, men tror det ger lite resultat. 

Håller med att  cyanon kommer när man har lågt nitrat. testa höja det lite. min cyano började "släppa" mer på kvällarna när jag höjde min nitrat.

Förklara gärna denna metod lite närmare. Hur man gör och hur det är tänkt att fungera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor



@BatmanGefle, hur mycket väteperoxid doserade du, och på vilket sätt?

Här är tråden som förklarar och ger dosering (1ml 3% H2O2 per 4 liter akvarievatten två ggr/dag om jag minns rätt). Det fungerar dock bara på viss cyano, men i början av tråden finns ett test som visar hur man kan se det).

https://www.reef2reef.com/threads/back-at-it-peroxide-vrs-cyanobacteria.241002/

Sent using Jedi mind-trick.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, KennethN sa:

Vad räknas som väldigt låg nitrat?

Jag har under lång tid haft omätbar nitrat (med både salifert och red sea pro), något som jag tror beror på att jag har väldigt mycket alger, och att dessa förbrukat all nitrat direkt. För några veckor sedan tog jag dock ordentligt tag i detta genom att skrubba bort alger manuellt samt utöka städpatrullen. Efter det har jag fått en stigande kurva på nitraten och är idag på 1 ppm (red sea pro).

Cyanon har nog funnits där i mindre mängd hela tiden, men tagit fart nu när de andra algerna är lite pressade...

 

Vad borde jag ha för nitrat-mål? Och menar ni att jag borde dosera nitrat?

 

En annan sak jag har ändrat är att jag minskat dosen av väteperoxid från min oxydator, kanske det har gett cyanon mer spelrum?

@BatmanGefle, hur mycket väteperoxid doserade du, och på vilket sätt?

 

 

testa dra upp nitraten till 5 så får du se vad som händer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, BatmanGefle sa:


 


Här är tråden som förklarar och ger dosering (1ml 3% H2O2 per 4 liter akvarievatten två ggr/dag om jag minns rätt). Det fungerar dock bara på viss cyano, men i början av tråden finns ett test som visar hur man kan se det).

https://www.reef2reef.com/threads/back-at-it-peroxide-vrs-cyanobacteria.241002/

Sent using Jedi mind-trick.

 

 

Tack, intressant tråd. Har inte läst alla 48 sidorna än, men på god väg. Tror att jag ska testa att höja dosen på min oxydator igen till att börja med :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, nike83 sa:

 

 

testa dra upp nitraten till 5 så får du se vad som händer. 

 

Okej. Jag börjar med att öka matningen något och ser vart nitraten hamnar då. Eftersom att den redan är på väg upp så kanske det räcker för att komma på en bra nivå. Har lagt i lite mer fosfatremover också så följer förhoppningsvis inte fosfaten med upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, KennethN sa:

 

Okej. Jag börjar med att öka matningen något och ser vart nitraten hamnar då. Eftersom att den redan är på väg upp så kanske det räcker för att komma på en bra nivå. Har lagt i lite mer fosfatremover också så följer förhoppningsvis inte fosfaten med upp...

 

jag höjde med hjälp av salpeter. https://www.santamariaworld.com/se/produkter/salpeter/

finns i välsorterade butiker.

 

finns ett recept på guiden någon stans. tror  @stigigemla har detta om du inte hittar det. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen om nitrattillsats och recept @nike83 och @danne031

 

Jag sög ut den cyano som växte på sanden i söndags i samband med vattenbyte och sedan dess försöker jag hindra mattorna att bildas så mycket som möjligt genom att röra om i sanden flera gånger om dagen samt att jag försökt justera cirkulationen så att jag ligger närmare gränsen innan sanden också blåser bort...

I tisdags höjde jag också väteperoxid-dosen från oxydatorn.

Det dyker fortfarande upp fläckar i sanden efter ett par timmar, men jag tycker att fläckarna är mindre och verkar inte växa lika snabbt, så jag hoppas att jag är på rätt väg nu.

 

Imorgon ska jag mäta nitrat och fosfat så får jag bestämma mig efter det om jag ska tillsätta nitrat manuellt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
56 minuter sedan, Rameau sa:

@KennethN Hur har det gått? Jag har fått nöjet att få samma gröna problem.

 

Den ökade dosen av väteperoxid tycktes till en början dämpa cyanon något, men den dog inte. Såg dock inga negativa effekter av väteperoxiden denna gång. Doserade enbart med oxydatorn, har inte testat manuell dosering.

 

Har inte heller provat att höja nitraten som på naturlig väg nu ligger på strax under 1 ppm (RedSea Pro), då jag har problem även med vanliga fulalger och inte vill göda dem mer än nödvändigt. Har dock tänkt hålla bevakning på nitraten så att den inte blir nollad, ifall det nu var det som utlöste problemet.

 

Jag beställde istället ChemiClean och doserade det för 1 vecka sedan. Det tog bort alla spår av cyanon. Insåg också att det nog växte cyano bland/på de vanliga fulalgerna då de nu har en annan färg och ser mindre slemmiga ut. Hoppas att det ska leda till att städpatrullen finner algerna mer aptitliga och börjar beta av dem, dock för tidigt att dra några slutsatser på det. Har inte sett några negativa effekter av ChemiClean-behandlingen, så nu återstår det bara att se om cyanon håller sig borta eller om den återkommer...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-02-14 at 14:26, KennethN sa:

 

Den ökade dosen av väteperoxid tycktes till en början dämpa cyanon något, men den dog inte. Såg dock inga negativa effekter av väteperoxiden denna gång. Doserade enbart med oxydatorn, har inte testat manuell dosering.

 

Har inte heller provat att höja nitraten som på naturlig väg nu ligger på strax under 1 ppm (RedSea Pro), då jag har problem även med vanliga fulalger och inte vill göda dem mer än nödvändigt. Har dock tänkt hålla bevakning på nitraten så att den inte blir nollad, ifall det nu var det som utlöste problemet.

 

Jag beställde istället ChemiClean och doserade det för 1 vecka sedan. Det tog bort alla spår av cyanon. Insåg också att det nog växte cyano bland/på de vanliga fulalgerna då de nu har en annan färg och ser mindre slemmiga ut. Hoppas att det ska leda till att städpatrullen finner algerna mer aptitliga och börjar beta av dem, dock för tidigt att dra några slutsatser på det. Har inte sett några negativa effekter av ChemiClean-behandlingen, så nu återstår det bara att se om cyanon håller sig borta eller om den återkommer...

 

 

ett tips är phytoplankton (även om du inte har cyano nu).

Hur hög Molybden (Mo) har du nu? (måste göra labtest för att få reda på det).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, nike83 sa:

.

Hur hög Molybden (Mo) har du nu? (måste göra labtest för att få reda på det).

 

Ingen aning, har inte gjort något labtest ännu. Har dock inte använt nopox eller något liknande så jag vet inte varifrån jag skulle ha fått molybden i så fall.

Jag använder ro-vatten och red sea coral pro salt. Innan ChemiClean har jag inte tillsatt några medel alls. Vet inte om fiskmaten kan innehålla molybden?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-02-15 at 15:28, KennethN sa:

 

Ingen aning, har inte gjort något labtest ännu. Har dock inte använt nopox eller något liknande så jag vet inte varifrån jag skulle ha fått molybden i så fall.

Jag använder ro-vatten och red sea coral pro salt. Innan ChemiClean har jag inte tillsatt några medel alls. Vet inte om fiskmaten kan innehålla molybden?

 

tydligen kan fiskmat innehålla Molybden också. vad kör du med för fiskmat? behöver så klart inte vara att du har Mo i karet, men ändå lite spännande om du har Mo i vattnet eller ej! :)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker mata ganska blandat.

1 bit av ett noriark varje dag. Varierar mellan vanlig nori från mataffären och 3 olika från ocean nutrition (grön, röd, brun).

1 kub frysfoder/dag. Varierar mellan mysis, cyklops, artemia och krill.

Lite torrfoder 4 ggr/dag från automat, mängd som äts upp på ca 5-10 sek. Har gjort en egen blandning i automaten med ocean nutrition formula one och two pellets, vitalis algae flakes och platinum marine flakes samt tetra marine flakes.

1 gång per vecka får min BTA en liten bit fryst (upptinad) räka.

 

Kan ju bli lite jobbigt att försöka identifiera vilket foder som ev. innehållet molybden ur den blandningen... :)

 

Just nu tänkte jag avvakta lite och se vad som händer, men om cyanon återkommer så kan det ju absolut vara värt att skicka in ett test för att se om jag har högt molybden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Positivt: Fortfarande ingen cyano :)

Negativt: Vanliga fulalger försöker ta över karet (GHA?) :(

 

Har varit bortrest nästan 2 veckor, under den tiden har matningen varit något mindre, ingen nori eller frysmat, endast foder från automat. Fosfaten har stigit från 0,046 till 0,064 (Hanna ULR). Nitraten har sjunkit från 1,0 ppm till omätbar (RedSea Pro). Korallerna jag har ser opåverkade ut, inte ledsna såvitt jag kan bedöma, men ingen tillväxt heller.

 

Har nu dragit ner på automat-matningen till 1 gång/dag och matar manuellt med frysfoder (1 kub) 1 gång/dag. Tänkte att jag ska vänta med att mata med nori och hoppas att kirurgerna äter lite mer alger då.

Borde jag höja nitraten, eller blir det bara ännu värre med algerna då? Och hur snabbt är det lämpligt att höja?

Har gjort en första dosering som ska ge 0,5 ppm, tänkte mäta imorgon och se hur mycket det gett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...