Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

KennethN

Grön cyano?

31 inlägg i detta ämne

jag upplevde att när jag höjde mitt PH så blev jag av med lite "fulalger". 

jag höjde min pH genom att dra ur intaget till skummaren utanför skåpet. 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här. När jag för ett år sedan drog en slang från skummaren till en ventil till uteluft så försvann det sista av mina fulalger (GHA). De bara släppte från stenen och försvann inom en vecka! 

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sedan tidigare dragit slang till skummaren, dock ej utifrån, men från fönstret där tilluftsventilen sitter. Har dock ingen aning om hur mycket det ger. Har försökt mäta pH med Salifert, men oavsett tidpunkt, slangar och andra faktorer som borde påverka pH så visar mitt test nånstans ca 7,8-7,9, men jag litar inte riktigt på det. Får väl överväga att skaffa en bättre pH-mätare och se om jag bör göra nånting för att höja pH.

Några synpunkter på eventuell tillsats av nitrat? Är det bara dumt i det här läget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

De 0,5 ppm nitrat som jag tillsatte igår tycks ha förbrukats - mätte 0 idag igen. Tillsatte därfär 0,5 igen och mätte efter ca 30 min och fick det till 0,5. Tolkar det som att jag räknat rätt på doseringen och att testet fungerar.

Redigerad av KennethN

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ser det såhär att allt under 3-5 nitrat är ju fortfarande ett lågt "bra" värde, därför är det sällan fel att dosera upp till dom nivåerna. Speciellt när din fosfat är något förhöjd, då bör ju nitrat också vara något förhöjd för att ha en lämplig relation de 2 emellan.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, då fortsätter jag att försöka dosera upp nitraten. Hade tänkt försöka sikta på 2 ppm, men det kanske fortfarande är för lågt?

Några synpunkter på hur snabbt man bör höja nitrat? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu