Gå till innehåll

Acans som inte verkar triiivas


Stensson

Rekommenderade inlägg

Tjena

Haft Acans i omgångar  under ganska lång tid.

Har dock aldrig fått dem att trivas riktigt.

De blir aldrig/sällan fluffiga. Försöker punktmata men märker ingen skillnad. korallerna öppnar inte upp sig för att ta mat. 

Testat att ställa dem i mindre flöde/ ljus,men  samma sak där de fluffar aldrig riktigt till sig.

Hittar inte riktigt problemet.

De står på botten i ett kar som är 60 högt.  Mina pumpar är i övre delen av karet, visst är det flöde  i karet men inget direkt på Acans.

9,6 kh, lite lågt mg ett tag ,men är uppe på 1380 nu så borde vara skapligt schysst, Ca är uppe på 500, och har varit i 2 veckor utan någon speciell dosering. Salt är ok 1,026

Har även micromussa och har haft i många år, blir inte fluffiga, och växer inget heller.

I flera år har jag kört med tropic marine ,blue tresure salt, nu går karet  med Aqua forrest reefsalt  sedan från oktober.

Blandar salt med osmos ( med nya filter/membran)

Jag vet inte riktigt vad jag missar, någon som har tips?

Sps växer och färgar ut fint , acropora mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummare är en deltec 1350 god för 500 liter. karet är 500 + sump så den är inte för kraftig.Skummar normalt.

Belysning är två st 300 w men kör knappt på 40-50 % gissar jag.

Hade pacific sun 145w + 2 x24 t5 tidigare över ett mindre kar och var i princip ingen skillnad på acans.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...