Gå till innehåll

FM Bacto balls?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Någon som kör med dessa? Små bollar som placeras ex i sump och sedan över några veckor löses upp och bidrar till god bakterieflora, förbättrad skumning, nedbrytning av nitrat, fosfat osv... Är osäker på vad det egentligen rör sig om, är det en form av kol-tillsats? Som biopellets utan att de ska tumlas? Eller nått mildare?

Nåja, någon som provat? Effekter?

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag slängde ner ett par i min ytavrinning och de har legat där i ett år nu utan att "förbrukas" :) 

 

märkte ingen direkt förbättring när jag slängde ner dem (hade troligen lika mycket cyano då som nu :)

 

funderar på om det var en dum placering och om bakterierna blir "slukade" av skummaren direkt...

nu kör jag dem med mitt kolfilter efter skummaren så får se om det funkar bättre effekt.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag slängde ner ett par i min ytavrinning och de har legat där i ett år nu utan att "förbrukas"  
 
märkte ingen direkt förbättring när jag slängde ner dem (hade troligen lika mycket cyano då som nu
 
funderar på om det var en dum placering och om bakterierna blir "slukade" av skummaren direkt...
nu kör jag dem med mitt kolfilter efter skummaren så får se om det funkar bättre effekt.  
Ah, jag fattade det som att de liksom skulle lösas upp efterhand och man skulle "fylla på" med någon veckas mellanrum...
Men när jag läser nu så står de ju att de ska placeras i "filter" där de inte hamnar i pumpen, jag läste direkt i filter som placeras i sumpen :) Men frågan är om i sumpen med normalt flöde räcker eller om det innebär i filter typ Deltecs fr509?
Står ju faktiskt också att de består av "biodegradable polymer", är inte det samma sak som bio-pellets är gjorda av?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag  misstänker att ni pratar om två olika saker. Dels finns det bollar som ska brytas ner (ja det låter som de är uppbyggda likt biopellets), och sen finns det de som är rena filtermassor. Alltså tänk biobollar fast av annat material än svårt plast.

Det är väl samma som de där större blocken som blivit populära i UK och staterna..vad fasen heter de, något-brick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag  misstänker att ni pratar om två olika saker. Dels finns det bollar som ska brytas ner (ja det låter som de är uppbyggda likt biopellets), och sen finns det de som är rena filtermassor. Alltså tänk biobollar fast av annat material än svårt plast.

Det är väl samma som de där större blocken som blivit populära i UK och staterna..vad fasen heter de, något-brick.

jag tror vi menar samma, en Fauna Marin produkt som heter Bacto reef balls

shop.foretagsakvarium.se/product/fauna-marin-bacto-reef-balls

 

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är meningen att de ska lösas upp. Dock så verkar de behöva rätt högt flöde, eller på annat sätt 'skavas' lite mot något. Jag har provat att placera dem på lite olika ställen och jag hittar ofta oupplösta bollar flera månader efter jag lagt i dem...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina krymper , men försvinner inte helt  och ska bytas ut, har lagt dom i ett rör med massa hål i sumpen 

 

 

fauna marine svar 

 the undissolved spheres are the soft material used to hold the bacteria in-place. The ball shrinks as the bacteria is released, leaving behind a piece that is about a 1/3 of the original size. When you see this, you should remove the remains and add a new batch of BRB.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Skaffade en liten burk för att testa. Slängde ett gäng i sumpen härrom dagen, de är lättare än jag trodde och har ju en stark tendens att åka med i flödet, jag trodde de skulle sjunka och stanna i det fack jag la dem, men de åker ju vidare i sumpen ...
Tyckte iallafall att vattnet var osedvanligt klart ikväll men om det stämmer och i så fall hänger ihop med Bacto ballsen ska jag låta vara osagt...
Men ni som haft dem ett tag, märker ni något på näringsvärden? Eller något annat?
Nåja får ge det ett tag :)


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Bacto balls ska väl placeras i högt flöde, så nånstans i sumpen där flödet är högt skulle jag säga.
Jag har provat Bacto balls under e perioden, osäker på effekten, men när jag tänker efter så var de kanske bidragande till att mina näringsvärde blev så låga att karet kraschade....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
7 timmar sedan, Ant0n skrev:

Såg ni några förbättringar på värdena? ☺️

 

min erfarenhet blev att det inte var något "mirakel-medel" som tillförde systemet massor med goda bakterier och all min cyano försvann :) (som jag naivt hoppades på). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar väl ganska mycket om vilka förväntningar man har🤩.

 

Om man förväntar sig en quick-fix och en overnite sensation, så finns det ju gott om andra produkter som kanske funkar bättre.(eller inte)

 

Själva syftet med Bacto balls är ju att få ett självdoserande bakterietillskott över 2-3veckor, och om inte receptet ändrats på senare år, tycker jag att de fungerat väldigt bra, med klarare vatten som en bonus.

 

Men hela processen är ju en samverkan med andra reaktioner i kvävecykeln - typ om däcken på bilen är slut, räcker det ju inte att byta ett......

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...