Gå till innehåll

Meningsfullt?


DennisL

Rekommenderade inlägg

Tja, som rubriken säger...är det meningsfullt med en apex? Belysning och pumpar har ju egna kontroller.

Står nämligen och väljer mellan en KH -controller och en apex. Känner att det blir lite dyrt med både och på ett bräde. Det bästa hade varit en KH-controller med prober för t.ex salinitet och temp också. Finns det? 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-31 at 00:13, DennisL sa:

Tja, som rubriken säger...är det meningsfullt med en apex? Belysning och pumpar har ju egna kontroller.

Står nämligen och väljer mellan en KH -controller och en apex. Känner att det blir lite dyrt med både och på ett bräde. Det bästa hade varit en KH-controller med prober för t.ex salinitet och temp också. Finns det? 

Mvh

När det gäller KH kontroller så förstår du ju vad jag tycker;-)...så kanske mest skall uttala mig om vanliga akvariedatorer där jag möjligen är ngt mer opartisk:-)

 

 För inte särskilt länge sedan tyckte jag Akvarie datorer fyllde en ganska stor funktion som kontroll av diverse apparater. Men på senare tid har i princip alla enheter sin egen interna dator och kontroll, och nu gäller ju det även ganska billiga och prisvärda produkter. Lampan har sin, pumparna har sin och en foderautomat till exempel sköter sig egentligen säkrast själv, för att inte tala om en ATO.  Jag ser snart bara en indikation kvar för min apex när jag avvecklat kalkreaktorn, och det är att mäta PH i akvariet. Då är det en ganska dyr apparat bara för det.

 

Det finns också en säkerhetsaspekt att inte lägga alla ägg i samma skål. Jag tror inte helt enkelt längre på konceptet att en dator skall sköta allt. Min apex har då och då krånglat och totalt sett har det nog gett mig mer bekymmer än nytta trots allt även om den är mestadels stabil det ska jag erkänna.

 

mvh

jonas 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman sa:

Min apex har då och då krånglat och totalt sett har det nog gett mig mer bekymmer än nytta trots allt även om den är mestadels stabil det ska jag erkänna.

Jag har en ProfiLux som styr en hel del avancerade grejer. Den har aldrig krånglat om inte jag programmerat fel - det vill säga FBT fel. Men aldrig fått den typen av raderingar och fel som rapporterats på amerikanska forum vad gäller Apex. 

 

Till skillnad till Jonas så uppskattar jag en central hjärna som kan få olika saker att hända om olika saker inträffar - som att exempelvis ATO:n går längre än normalt eller att värmaren skall stängas av vid allmänna fel.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör med en gamal ghl 2
Bara timer för refugium
Vatten påfyllning
Temp
Styr dock min nya tunze stream 3100 för att få night mode.

Annars inget

Saknar dock nu en logger för min pH kontroll så kör en manuell ph logger .

Vet ej idag om jag skulle köpa nån nu dator...

Har ej sett nya programvaran för ghl 4

Hade vart kul å satt igång sin plc programmering med en Siemens

Eller helt enkelt kört med sin z-wave (hem automation)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ProfiLux 4 för närvarande. Det är en modell i utvecklande och lite mer framtidsäkrad än 2, 3 och 3,1. Köpte en av de första P4 or som kom ut. Hade jag köpt en idag eller behållit min 3:a. Svårt att veta. den är bra och stadig - kostar mindre än 3.1 ex och har mer utvecklingsmöjligheter men det finns saker som är bättre (eller mer bekanta) med 3.1. Men behöver man en modell med möjlighet till både redox, pH och salinitet så är Pl4.0 det bästa valet tror jag. Jag har de flesta saker inkopplade på P4 ans powerbars - vilket innebär att jag kan koppla av dem om jag behöver och jag kan styra det mesta.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Lasse sa:

Jag har en ProfiLux 4 för närvarande. Det är en modell i utvecklande och lite mer framtidsäkrad än 2, 3 och 3,1. Köpte en av de första P4 or som kom ut. Hade jag köpt en idag eller behållit min 3:a. Svårt att veta. den är bra och stadig - kostar mindre än 3.1 ex och har mer utvecklingsmöjligheter men det finns saker som är bättre (eller mer bekanta) med 3.1. Men behöver man en modell med möjlighet till både redox, pH och salinitet så är Pl4.0 det bästa valet tror jag. Jag har de flesta saker inkopplade på P4 ans powerbars - vilket innebär att jag kan koppla av dem om jag behöver och jag kan styra det mesta.

 

MVH Lasse

 

 

har den inbyggd wifi?  det är det ända jag saknar på min 2+... :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag kör en Apex Neptune 2016. Av den får jag PH, temp, salthalt och ORP.

 

PH hjälper mig att veta när jag skall byta media i min CO2 skrubbare som sitter framför skummaren.

Temp har jag som extra säkerhet till mina värmare, bryter strömmen om den blir för varm och deras termostat hängt sig.

Salthalt är väl mest som en säkerhetsgrej, den larmar om det drar iväg från börvärden.

ORP använder jag inte alls.

Jag styr mina doserpumpar DOS.

Jag styr mina VorTech pumpar, vilket är mycket smidigt.

Jag styr mina Kessillampor, både av/på, intensitet och färgtemperatur över dagen.

Jag styr också belysningen på min stora algreaktor.

Dessutom har jag Apex varnare för läckage.

Sen har jag alla enheter som drar ström inkopplade i grendosan från Apex så att jag kan styra av/på på dessa.

Jag loggar manuellt alla vattenvärden också direkt i appen.

Det är också väldigt smidigt att använda deras molnlösning och kunna se status för allt i burken.

 

Jag är absolut nöjd även om det kostade en slant.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...