Gå till innehåll

Höja salthalt


Adrenalized

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO

som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat.

 

Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar.

 

Salinitet: 1,023

PH:            8,3

KH:            8,9

Ca:            395

Mg:          1200

Nitrat:          25

Nitrit:        0,25

Fosfat:      0,25

Ammonium: 0,25

 

Använde Salifert tester...

Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. 

 

Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåning när både en fisk och en eremit tittade fram. =) 

Läste Lasses (tror jag det var) guide om uppstart och for iväg och handlade på mig ett städteam. 

Hur som, han skrev att man kunde gott skippa vattenbyten dom första månaderna, tills vattenvärdena stabiliserat sig misstänker jag. 

Men hur hade ni gjort? Hade tänkt lägga mig på 1,025-1,026 kanske är det en för stor höjning med ett vattenbyte? Eller ska jag ersätta det

avdunstade vattnet med saltvatten tills jag börjar närma mig riktvärdena? Eller kanske bara låta det vara i några veckor till?

MVH Thomas 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så skulle jag ta en femliters dunk eller bytta och lösa upp mängden salt som krävs för att höja från 1.023 till 1.026 (cirka 890 gram om du har 180 liter vatten i karet) i osmosvatten. Sedan skulle jag under några dagar/en vecka då och då slå i en skvätt från dunken till karet.
Och så klart mäta salthalten lite då och då mot slutet så det inte blir för mycket...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...