Gå till innehåll

Vattenbyte?


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

Är der Red Sea Pro eller deras andra variant du mäter med. NH4 på 0,2 med Red Sea´s vanliga brukar var standardresultatet av den testen. Det värdet tror jag inte på. Jag skulle gå över och använda deras Pro tester i alla fall för NO3 framåt och skippa ammoniumtestet - ställer bara till huvudbry. Nedan ser du träffsäkerheten/nogrannheten för deras tester. Både ditt NH4 värde och NO3 värde kan vara fel - de ligger inom felmarginalen. NH4 värdet är fel - det kan jag nästa svära på eftersom du inte kan se någon nitrit och att akvariet är så pass gammalt som det är.

 

Test Name
Element
Accuracy
Range
Test Type
No. of test
Ammonia
NH3/NH4
0.2 ppm
0-2 ppm
Colorimetric
100
Nitrate
NO3
2 ppm
0-250 ppm
Colorimetric
50
Nitrite
NO2
0.05 ppm
0-1 ppm
Colorimetric
50
pH
pH
0.2 ppm
7.6-8.6
Colorimetric
100
Alkalinity
dKH
1 dKH/0.36 meq/L
0-
Titration
50
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser ingen anledning att byta vatten alls med de värdena förutom NH4, men även då skulle jag inte brytt mig om det eftersom akvariet fortfarande är i inkörningsfasen. Å andra sidan har du redan fisk och koraller (lite för tidigt tycker jag) som kanske tar skada. Samtidigt tyder 0ppm NO2 och 2ppm NO3 på att nitrifikation pågår, så NH4-värdet kanske är ett mätfel? Ser djuren ut att må bra?

 

Jag skulle i första hand vara försiktig med matningen. Frågan är om vattenbyte hjälper mycket mot NH4: om bakteriekulturerna inte stabiliserat sig kanske det stiger fort igen när du matar, i annat fall borde det sjunka fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Lasse sa:

Är der Red Sea Pro eller deras andra variant du mäter med. NH4 på 0,2 med Red Sea´s vanliga brukar var standardresultatet av den testen. Det värdet tror jag inte på. Jag skulle gå över och använda deras Pro tester i alla fall för NO3 framåt och skippa ammoniumtestet - ställer bara till huvudbry. Nedan ser du träffsäkerheten/nogrannheten för deras tester. Både ditt NH4 värde och NO3 värde kan vara fel - de ligger inom felmarginalen. NH4 värdet är fel - det kan jag nästa svära på eftersom du inte kan se någon nitrit och att akvariet är så pass gammalt som det är.

 

Test Name
Element
Accuracy
Range
Test Type
No. of test
Ammonia
NH3/NH4
0.2 ppm
0-2 ppm
Colorimetric
100
Nitrate
NO3
2 ppm
0-250 ppm
Colorimetric
50
Nitrite
NO2
0.05 ppm
0-1 ppm
Colorimetric
50
pH
pH
0.2 ppm
7.6-8.6
Colorimetric
100
Alkalinity
dKH
1 dKH/0.36 meq/L
0-
Titration
50

Testerna jag har köpt är dessa

https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/vattenpreparat/vattentester-matinstrument-akvarium/red-sea-mcp-marine-care-test.html

 

15 minuter sedan, Christian J sa:

Jag ser ingen anledning att byta vatten alls med de värdena förutom NH4, men även då skulle jag inte brytt mig om det eftersom akvariet fortfarande är i inkörningsfasen. Å andra sidan har du redan fisk och koraller (lite för tidigt tycker jag) som kanske tar skada. Samtidigt tyder 0ppm NO2 och 2ppm NO3 på att nitrifikation pågår, så NH4-värdet kanske är ett mätfel? Ser djuren ut att må bra?

 

Jag skulle i första hand vara försiktig med matningen. Frågan är om vattenbyte hjälper mycket mot NH4: om bakteriekulturerna inte stabiliserat sig kanske det stiger fort igen när du matar, i annat fall borde det sjunka fort.

Alla djur ser ut att må bra.

Har varit väldigt försiktig med matningen.

Punkt matar clownerna var annan dag med Mysis.

I bland stänker jag i lita Zootonic https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/fiskfoder-fiskmat-korallnaring-dammfoder-for-fiskar/korallfoder-korallnaring/tropical-marine-zootonic.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror med stöd av mitt förra inlägg att NH4 värdet är rent nonsens. Jag har alltid fått 0.2 när jag mätt med den testen. De har ingen Pro test för NH4 - vad kan det bero på?NO3 värdet kan vara fel också. NO2 mätningen däremot är en metod som jag har mer förtroende för men även här kan värdet vara mellan 0 och 0,05 - inom felmarginalen.

 

Om nu det verkliga värdena hade varit vad du fått fram så motsäger de varandra. NH4 mätbar men ingen nitrit - ingen nitrifikation igång - inte ens det steg som brukar komma igång efter någon dag - NH4->NO2. NO3 mätbar - ingen NO2 - nitrifikationen kommit igång i bägge steg. NH4 mätbar - Ingen NO2 - NO3 mätbar -> ganska osannolik situation. Du har fisk i - du har matat - du läser ingen nitrit men nitrat. Jag är 99 % säker på att ditt system har kommit igång. Skicka din NH4 test - dit den skall - kommunens återvinningscentral - och mät aldrig mer med den - bara förvirrar

 

Däremot är min åsikt att man nog skall vänta ett tag till med första vattenbyten - nu ökar du matningen lite försiktigt - ökar din städpatrull. Vill du mäta så mät då nitrit eftersom den kommer att ge utslag om du ökar matningen för fort fram - mät då några timmar efter matning. Nitrit är inte farligt i saltvatten men det är en indikation på att du skall lugna ner dig lite. Orsaken till att jag hade dröjt med första vattenbytet är att ett nytt vatten saknar en hel del av de organiska ämnen som brukar kallas kolloider och därför är lite aggressivt mot fiskar slemskikt. Efter någon/några månader brukar dock dess dyka upp i en mängd som minskar "den kemiska" effekten av nyblandat vatten.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Johnny Tveit sa:

Testerna jag har köpt är dessa

https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/vattenpreparat/vattentester-matinstrument-akvarium/red-sea-mcp-marine-care-test.html

 

Alla djur ser ut att må bra.

Har varit väldigt försiktig med matningen.

Punkt matar clownerna var annan dag med Mysis.

I bland stänker jag i lita Zootonic https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/fiskfoder-fiskmat-korallnaring-dammfoder-for-fiskar/korallfoder-korallnaring/tropical-marine-zootonic.html

 

Det är de tester som jag tagit uppgifterna från. Ditt ammoniumvärde kan vara allt från 0,4 till 0 med den noggrannheten de redovisar. Jag är övertygad om att det är 0

 

Det kan vara dags att mata varje dag. Personligen skulle jag strunta i korallfodret just nu eftersom jag inte känner till dess effekter i nystartade kar. Jag skulle också börja med lite mer okänsliga koraller nu. Inte high end acroporor dock.

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen direkt biologisk begränsning på hur mycket koraller du kan stoppa i idag, förutsatt att du har ljus nog att föda dom med.

Sen är det givetvis så att så fort dina koraller börjar trivas och växa så kommer de börja förbruka kh/ca/mg och det gäller att börja hålla koll på nya värden i vattnet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag har kollat alla värden rätt ofta.

Det som gör mig osäker just nu var för det första Ammonium, men där har Lasse lugnat ner mig :)

Men sen är det Magnesium och Kalcium som ligger högt? och som jag har förstått det är det något man normalt tillsätter, eller?

Jag har inte några tillsatser alls, och det är samma vatten som jag haft ända från början (Osmos).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är i högsta laget men inget att tänka på, olika salt har olika värden som nyblandade. Kh/ca/mg är det som primärt förbrukas av koraller och som man behöver fylla på med. 

Har man låg förbrukning så räcker det med att byta vatten eftersom ditt nyblandade kommer ha högre värden än vad som finns i karet den dagen. 

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket salt använder du? Du behöver inte bekymra dig så mycket om kalcium, KH (alkalinitet) och magnesium så länge som du inte har många stenkoraller och/eller kalkalger. Låt dem ligga där de gör nu - de kommer sakta rikta in sig. Det är bättre att ligga för högt nu än för lågt. Mät inte ihjäl dig. att mäta och framförallt tolka sitt resultat kräver stor kunskap och erfarenhet. Förmåga att kombinera läst resultat med hur det ser ut i karet kommer med tiden. Det finns så många "måste" värden som florerar i Cyberspace. Ta dem alltid med en nypa salt (vatten). Få värden kräver omedelbar åtgärd. Min klara uppfattning är att jakten på det "sanna" värdet är det som kraschar många saltdrömmar.

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tag mätte jag inte alls men med det nya karet (med en del stenkoraller) så mäter jag 1 gång i veckan ungefär. Då kör jag cirka 250 ml ballinglösning per dag så det finns en viss chans att saker går fel. Jag var på väg att undra om du just körde Coral Pro - dina värden tydde på det nämligen. Ett utmärkt salt (som de flesta) men har medvetet höga kalcium och KH /alkalinitets) värden. När du börjar byta regelbundet - om du väljer den vägen - så räcker det ett tag till ditt förbruk. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då koraller I första hand är primärproducenter så är de oftast ingen del av belastningen i ett akvarium utan tvärtom en del av reningen. Gamla, ingångna korall akvarium har oftast mer problem med att hålla uppe näringsnivåerna än att de är för höga. Så många koraller är inte i sig en anledning till vattenbyte men det kan vara andra skäl till att göra det. Små men täta är den mest rekommenderade metoden. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...