Gå till innehåll

Algrefugium i nano / pimp my sump


jingfee

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag undrar om det skulle gå att inrätta ett algrefugium i sumpen av min nano. Jag har en Boyu TL-450, så sumpen sitter bakom en svart bakvägg. I tredje facket, facket efter skummaren och innan pump ligger ännu bara lite korallkross. Jag vill gärna förbättra mina värden för nitrat och fosfat och som jag förstår är makroalger bäst för att uppnå det. Jag funderar över att inrätta ett algrefugium där med hjälp av en liten akvariestavlampa (verkar finnas från Sera, men om ni har ett bra förslag, berätta gärna!) som jag doppar ner där. Skulle det funka eller låter det helt orimligt?

 

Om det hjälper: sumpen ser än så länge ut så här: flödet går från höger till vänster. Höger facket har en massa avlånga inloppshål, men ingen egen "sug". Där ligger en filterkub med aktivkol (JBL). I facket efter kommer skimmaren (Boyu WG 310), sedan ett fack med lite korallkross och några plastbollar för bakterier, efter det pumpen som båda gör insug och utblås. (Jag funderar om man inte kan förbättra det genom att på något sätt ha aktiv insugning från höger redan?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...