Gå till innehåll

Beräkna högsta möjliga flöde genom slang??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har slitit med nitratfiltret sista tiden och bytt slangventil och gjort diverse saker för att få ordning på allt. I dag på morgonen vaknade jag med en tanke om att det kanske hade satt sig någonting i slangen som matar filtret.

 

Bytte slang och undersökte den gamla. Ingenting som satt i slangen men innediametern hade krympt minst 1 mm på den sidan som stod i vatten.

 

Det påverkar så klart flödet genom filtret och mätningarna blir fel. Bytt slang nu och det ser bättre ut på 10 min.

 

Men hur beräknar jag förlusten som den millimetern skapar?

 

Om vi säger att slangen in till filtret är 20 cm och diametern var 6 mm på slangen men de första 10 cm har krymt ner till 5 mm. Pumpen som matar kan ge maximalt 9 liter/timme.

 

Hur räknar jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du googlar så hittar du diverse formler, men det är nog inte så rättframt att räkna på flöden som du kanske hoppas. Utöver de parametrar som du angett behövs också vattentrycket och slangens invändiga friktion. Den sistnämnda har stort inflytande för smala slangar och är säkerligen inte ens detsamma för en ny slang och en som använts.

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte helt lätt att räkna på detta, men om vi antar att behållaren som slangen ansluter mot ger samma mottryck både med 6mm slang och 5mm slang går det att räkna. Detta stämmer inte, men det kanske ger ett litet hum om flödena.

6 mm slang har 9 l/h och om du byter till 5 mm slang blir flödet ca 4,3 l/h

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Slanten sa:

Det är inte helt lätt att räkna på detta, men om vi antar att behållaren som slangen ansluter mot ger samma mottryck både med 6mm slang och 5mm slang går det att räkna. Detta stämmer inte, men det kanske ger ett litet hum om flödena.

6 mm slang har 9 l/h och om du byter till 5 mm slang blir flödet ca 4,3 l/h

 

 


Tusen tack.. det förklarar ett och annat.

Men hur bör man då göra när tillverkaren för filtret säger att det skall kunna maxa 7 liter/timme men matarpumpen egentligen har uttag till 5 mm slang?

 

Nu har jag 6 mm slang på men det är inte "passande" och risk finns för att den lossar med lite slitage. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...