Gå till innehåll

Underlägg, hur pass viktigt?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Hur pass viktigt är det att ha underlägg mellan akvarium och bänk?

 

Jag har en svetsad ställning, på det kommer jag ha en skiva exteriör mdf som är laminerad. 

Köpte underlägg som jag hade tänkt ha under akvariet men det är tusen gånger enklare att få akvariet på plats om jag skippar underlägget för då kan man bara kasa det på plats mot att istället lyfta dit det. Jag har extremt lite plats mellan vägg och där akvariet skall stå så. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underlägget tar upp små variationer och akvariet blir inte så känsligt. Jag hade inte sovit så gott utan det.

Du kanske kan limma fast underlägget under akvariet och kasa akvariet på plats. Testa gärna först och se om det glider på MDF-skivan. Om det inte gör det kan du ju testa andra sätt att behandla MDF:en, tex plastfilm eller liknande.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

Underlägget tar upp små variationer och akvariet blir inte så känsligt. Jag hade inte sovit så gott utan det.

Du kanske kan limma fast underlägget under akvariet och kasa akvariet på plats. Testa gärna först och se om det glider på MDF-skivan. Om det inte gör det kan du ju testa andra sätt att behandla MDF:en, tex plastfilm eller liknande.

 

Akvariet glider riktigt bra på skivan. 

Det är som sagt laminerad mdf. 

Eller du kanske menade underlägget? : p

Tvivlar starkt på att det kommer glida om jag kör med underlägg. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Kimozabe sa:

@freguz 

tack för svaret. 

Men frågan är.....började det läcka pga att du körde utan underlägg? :) 

 

Jag har ställbar ställning och flytspacklat golv så förutsättningarna för att få ett plant/invägt akvarium är ju där. 

 

Mvh

Kim

 

Det kan jag inte säga med 100% säkerhet, men det är vad jag misstänker, under akvariet nära ett hörn. Nu var karet några år gammalt men var tätt när jag köpte det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt fast underlaget med tunn dubbelsidig tape. Använd lyfthandtag att lyfta inre ändan av akvariet när ni putter in det. alternativt - lägg tre tunna bräder på bänken över underlaget. Skjut in akvariet. Lyft i en ände - plocka bort det som kan plockas - lyft i andra änden - plocka bort den sista.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vad jag läst behöver inte ramakvarier något underlägg, eftersom bottenglaset hänger fritt i ramen. Men med helglasakvarier brukar hela bottenglaset vila på en träskiva, och om den skivan är det minsta vriden (som en korkskruv) så kan glaset spricka av vridbelastningen. Även minsta ojämnhet i bottenskivan sägs skapa en stor punktbelastning på glaset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...