Gå till innehåll

Adrenalized RSM130


Adrenalized

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag gör ett nytt försök, några år har gått sen förra gången det gick åt helvete.

Var nog inte riktigt beredd att lägga varken tiden eller pengarna som krävdes sist.

Nu har jag lite bättre koll på vad det innebär att sköta ett saltvattensakvarium. 

Den största utmaningen är nog fortfarande tålamodet, man vill gärna för mycket, för snabbt.

 

Jag hittade ett beg. rsm 130 på blocket.

Den var lite uppgraderad med följande:

Bättre Ytavrinning

Intank Media basket

Tunze 9002 skummare.

 

Sedan bytte jag ut belysningen mot en DsunY LED med wifi kontroller.

 

Blande vatten och stoppade i stenen 2018-01-20

Köpte beg LS här på guiden, och råkade få med en fisk ( visste inte om detta, utan den kom ut efter NÅGRA dagar) =) blev lite chockad

köpte en hel "revpelare" eller vad man ska kalla det för, borrat hål rakt igenom stenen som sen sitter ihop med ett pvc rör.  

 

Blev en lite udda scape, tror jag gillar den. MEN ett problem är ju att jag får några skuggiga områden

 

 

20180213_193216.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den Gula mjukkorallen köpte jag samtidigt som stenen, känns som om den växt en hel del redan.

Det växer en blå svamp på stenen, den har dock inte växt ngt sen den kom hem till mig.

utöver detta, så finns :

1 eremitkräfta som följde med stenen.

10 snäckor

lite xenia

en euphyllia

och en rörmask .

 

bild på sidan och en bild på Led rampen som passade i original locket.

20180213_192243.jpg

20180213_193421.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en tanke igår kväll.

Pvc röret som revet är byggt på är ju helt öppen i toppen, borde inte detta kunna vara lite småfarligt ? 

Tänker mest på mina vattenvärden, om div skit ansamlas där i, ngt djur kanske kryper ner och dör osv.

 

tidigare hade jag funderat på att bygga mig en liten podpile.

http://www.3reef.com/threads/diy-pod-nursery.144869/

 

Just med tanken om att jag skulle vilja ha en mandarinfisk.

 

Då slog det mig att jag kanske kan bygga om röret till en podpile.

tänker typ, fram med borrmaskinen och gå lös med säg 5-6mm borr och bara massakrera rörbiten och sen

fylla upp röret med div små bitar LS.

 

Dels behöver jag inte oroa mig för att ngt större kan krypa ner och ligga och ruttna i röret och dels så får mina pods

ett säkert ställe att hänga på.

 

Vad säger experterna? Hiss eller diss? Tänkte fylla upp med sand i veckan så detta skulle behöva ordnas INNAN sanden kommer i

pga konstruktionen på röret ( sitter fast på en bit plexiglas ).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TAADaa.!!

-" åh, va fint du gjort, älskling" *hyfsat ironisk ton*

 

Började borra upp i nederkant av röret, då spred sig en härlig svart sörja ut över borret.

Ett tungt täcke doftande av svettig apa och ruttet ägg la sig över halva kvarteret ( jag borrade utomhus ).

Sedan jag borrat och tvättat av röret så fick en liten sten åka under hammaren, så nu är röret fyllt av små bitar LS.

 

Men resultatet blir nog bra ändå.

Jag har allt ett bestånd av div. mini räkor och annat som flydde för livet när jag var i och flyttade på stenen.

Hoppas att idén fungerar, har även beställt hem levande copepods, rotifers och mysis.

 

Om någon vet vart jag kan få tag på snygga macroalger så säg gärna till. 

även webbutiker, verkar va svårt att få tag på?

20180214_175156.jpg

20180214_164913.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nytt sen sist.

 

För ca 2 veckor sedan inhandlades,

1st Revhummer - Enoplometopus debelius,

en liten sten med några Rhodactis? på.

2 små kolonier med knappar och en grön flakväxande montipora.

Sen införskaffades även 2 segelfenade mollies för det kändes så tomt.

 

1 dag senare så blev ena knappkolonin uppäten av massor av små vita sjöstjärnor, (den andra har dom inte rört)

Vet inte om jag vågar köpa fler zoa's om dom ska fortsätta tugga i sig av dom.

 

För några dagar sedan så började min Euphyllia vissna ihop totalt. 

Är det någon som känner igen detta? ( Övriga invånare ser ut att vara OK)

 

20180302_204200.jpg

20180302_204421.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom hem från en liten resa igår, euphyllian hade repat sig och var nästan lika uppblåst som innan.

Dock så har min gula mjukkorall dragit ihop sig helt och hållet.

Dom där j*vla sjöstjärnorna hade ätit upp en hel koloni med knappar ca 15st polyper ( ser ut som om 2st kaaanske kan överleva).

(veckan innan så rök en koloni med ca 10st Red people eater)

 

Hur som helst så hade jag stannat vid en saltbutik på vägen hem och stod med en påse med knappar, green star polyps och en brittle star.

plockade bort sjöstjärnorna som satt och åt på mina knappar och la därefter i mina nyinköp.

 

Tro fan att på 2 timmar så satt det sjöstjärnor o smaskade på mina nya knappar igen, så nu blir det utrotning som gäller. 

Spenderat en stor del av dagen till att plocka bort alla sjöstjärnor jag sett.. vänta några timmar och sen börja om igen.

Dom rör sig målmedvetet mot mina stackars knappar så jag vet vart jag ska leta.

Tappade räkningen någonstans efter 100 st. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad surt med stjärnorna! Jag har aldrig stött på stjärnor som äter något, mina sitter oftast på glaset bara och äter lite av algerna. De har aldrig gett sig på några koraller. Fast mina koraller brukar se så vissna ut så de kanske inte är så apitretande... De där stjärnorna är ju ganska lätta att plocka upp iaf, så värre plågodjur kan man ha.

 

Jag känner för övrigt igen huset på bilden där uppe, då är vi nu tre stycken saltvattensakvarister inom typ 50 meter ifrån varandra här i området!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en del surfande på utländska forum så verkar det som om andra också har haft samma problem, diskussionen verkar gå åt att det finns olika arter av Asterix sjöstjärnor, en del inte så snälla mot speciellt zoa's, andra säger att dom bara ger sig på koraller som redan är döende. 

Men med tanke på hur fort dom gav sig på mina knappar, samt att efter jag plockat bort så många stjärnor jag hittat varje dag, så ser dom ut att repa sig.

*Håller tummarna*

 

Kul med fler i området =) -Tummenupp 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...