Gå till innehåll

Kiselalger


Jeppe83

Rekommenderade inlägg

Både Cyano och kiselalger kan förekomma de första veckorna, men två månader är ju inte så lång tid heller.

 

Annars handlar det kanske inte om kemi, utan om den biologiska balansen i akvariet (t ex vilka alger som dominerar), eller mängden näring i sanden/detritus (vilket inte visar sig i vattentester). Ett undantag skulle kunna vara om för låga halter av fosfat och/eller nitrat gynnar vissa problemalger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, simon.arvestrand sa:

En sjästjärna fick bort mitt problem med alger i sanden. Vänder på allt varje natt . Ser mycket bra ut nu

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Stjärna har jag sen innan. Men de känns som han inte hinner:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, simon.arvestrand sa:

Hur stort är det? Kanske går att få in fler arbetare. Har inte hållit på med detta länge men en sak jag lärt mig är att bra städpatrull är nr1

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

180 juwel. Problemet kom för en vecka sen ungefär. Med sanden. Kör runder i de dagligen. Vet inte om problemet är att jag glömmer dosera NO3 PO4 -x redsea?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är för ungt för att slabba med nopox, ge det mer tid. Jag gissar att du körde med något startkit där det ingick och första veckorna fyller de ett syfte, just nu behöver saker och ting mogna. 

Tid och att vispa runt lite i sanden är fullt tillräckligt tillsammans med en normal städpatrull.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fullt normalt med obalans i ett så pass ungt kar. Sitt lugnt i båten, innan du börjar dosera det ena eller det andra så bör man prova att få bort skräpet mekaniskt. Antingen genom att röra runt eller köpa något djur som gör arbetet åt dig. Sluta dosera NoPox, sätt i en eller två sandvändande sjöstjärnor eller någon sandvändande fisk, typ Vallensienna Sexgutatta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, danne031 sa:

Karet är för ungt för att slabba med nopox, ge det mer tid. Jag gissar att du körde med något startkit där det ingick och första veckorna fyller de ett syfte, just nu behöver saker och ting mogna. 

Tid och att vispa runt lite i sanden är fullt tillräckligt tillsammans med en normal städpatrull.

Körde med redsea starterkit. Men sen har man ju glömt att dosera. Men då har de inte gjort nåt att man glömt de? Just nu sitter jag lugnt i båten. Allt ser ut att trivas ändå. Bara tråkigt med brun sand. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Jeppe83 sa:

Körde med redsea starterkit. Men sen har man ju glömt att dosera. Men då har de inte gjort nåt att man glömt de? Just nu sitter jag lugnt i båten. Allt ser ut att trivas ändå. Bara tråkigt med brun sand. 

 

Misstänkte det, nopox ingår i det kittet för att det verkar som steroider åt bakterierna man också doserar. Just nu behöver karet inget annat än tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Misstänkte det, nopox ingår i det kittet för att det verkar som steroider åt bakterierna man också doserar. Just nu behöver karet inget annat än tid.

Men ska man fortsätta ta prover en gång i veckan och justera där efter, eller bara göra vattenbyte? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Jeppe83 sa:

Men ska man fortsätta ta prover en gång i veckan och justera där efter, eller bara göra vattenbyte? 

 

Det beror på vad du syftar på att du ska prova och justera, och kom ihåg under mitt inlägg nu att det finns nästan lika många lyckade sätt att driva ett saltkar som det finns akvarister ;)

 

Personligen mätte jag inte no3 eller po4 de första 3-4 månaderna, det var istället den tiden jag ansåg att mitt kar skulle ha som första inkörning biologiskt. Varför uttrycket "första", jo för att jag anser att 6-12 månader tar det ofta att uppnå en balans och att lära känna sitt kar. Det enda som stabiliseras och händer  1-2 månader i början är att nitrifikationsbakterierna kommer igång. Alltså det som bryter ner ammonium till nitrit till nitrat/fosfat - inget annat. 

När man väl har lite belastning i karet (fiskar eller att man matar något), och karet har passerat de första månaderna, då kan man börja fundera på att justera nitrat och fosfat.

 

Det var näringsvärden, vad gäller grundpelarna i vattnet för koraller (kh, mg, ca), så kan det absolut vara värt att mäta och justera dessa från dag 1. Dels för att få in klämmen på att testa och även för att lära sig vad som händer och varför, och vad man gör åt det - om man vill ha koraller vill säga :)

Koraller generellt ger ingen biologisk belastning (påverkan nitrifikationen), om man inte väljer sorter man matar. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, danne031 sa:

 

Det beror på vad du syftar på att du ska prova och justera, och kom ihåg under mitt inlägg nu att det finns nästan lika många lyckade sätt att driva ett saltkar som det finns akvarister ;)

 

Personligen mätte jag inte no3 eller po4 de första 3-4 månaderna, det var istället den tiden jag ansåg att mitt kar skulle ha som första inkörning biologiskt. Varför uttrycket "första", jo för att jag anser att 6-12 månader tar det ofta att uppnå en balans och att lära känna sitt kar. Det enda som stabiliseras och händer  1-2 månader i början är att nitrifikationsbakterierna kommer igång. Alltså det som bryter ner ammonium till nitrit till nitrat/fosfat - inget annat. 

När man väl har lite belastning i karet (fiskar eller att man matar något), och karet har passerat de första månaderna, då kan man börja fundera på att justera nitrat och fosfat.

 

Det var näringsvärden, vad gäller grundpelarna i vattnet för koraller (kh, mg, ca), så kan det absolut vara värt att mäta och justera dessa från dag 1. Dels för att få in klämmen på att testa och även för att lära sig vad som händer och varför, och vad man gör åt det - om man vill ha koraller vill säga :)

Koraller generellt ger ingen biologisk belastning (påverkan nitrifikationen), om man inte väljer sorter man matar. 

 

Som sagt att driva saltkar är fruktansvärt förvirrande vad de gäller kemi och vad man ska göra när de händer eller de händer. Vad händer de närmste månaderna. Sjukt förvirrande. Sen känns de som att alla kar beter sig olika, så man får plocka olika delar från andra och prova sig fram.:) Just nu har jag bara två clowner och en vitbröstad kirurg, och en BTA. Alla verkar må bra iallafall. :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...