Gå till innehåll

Vilket test fabrikat använder ni?


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Hej, tittade igenom mitt skåp med tester och en del är ganska gamla. Jag antar att de inte är pålitliga i all evighet så jag ska skaffa några nya.

Har använt Saliferts tester förr varit sådär nöjd med dem. Några har varit svåravlästa och därför så blir resultatet en tolknings fråga vilket inte är så bra.

 

Så frågan är vad är bra idag? Pålitliga och lätt avlästa? Vad använder ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh ca mg no3 ph - Salifert

 

Apropå att du har gamla tester hemma, släng dom. Bästföre är på hyllan oöppnat inget annat. 

Så fort ett test är öppnat så börjar det reagera med omvärlden. Efter 6 månader ökar sannolikheten att de visar fel och efter ett år är det nästan en garanti.

Rent teoretiskt kan ett test bli värdelöst och kontaminerat vid första provtagningen om man gör något fel.

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi använder dessa på jobbet:

 

Salifert - KH, NO3, Ca

Hanna - PO4 - Low Range HI713(tycker den stämmer bättre mot Tritons analys jämfört med Hanna phosphorus HI736).  

 

(Salifert - Mg tycker jag kan visa fel ofta så den har vi i stort sett slutat med. Men då har vi mest stora vattensystem och skickar in analyser till Triton Lab regelbundet)

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...