Gå till innehåll

Konstruktion och dimensionering av sump, samlad kunskap?


Mr Hazzel

Rekommenderade inlägg

Hej!

Ari Hassel heter jag, är ny medlem här och har målet att ta upp ett intresse från 30-35 år tillbaka i tiden. Nämligen att sätta upp ett saltvattenskar :-)

Jag har förstått att det har hänt otroligt mycket med tekniken under dessa 30 år, t ex var det ovanligt med sump till karet på den tiden. Jag har försökt läsa mig till kunskap på forumet här men har en kunskapströskel som jag inte kommer över och det är sumpen. Jag har förstått att en "rätt konstruerad" sump är väldigt säker. Samtidigt har jag också läst och förstått att en fel konstruerad kan leda till en mindre katastrof...... 

 

Min kunskapsbrist handlar alltså om hur ska sumpen vara konstruerad och dimensionerad. Läser på forumet att "den kan aldrig vara för stor" men också att "ta hänsyn till avrinningsrörens diameter och längd så allt vatten får plats i sumpen om strömmen skulle gå" och det är här min farhåga finns. Hur konstruera sumpen för att den vid en olycka/strömavbrott  ska mäkta med att ta hand om allt vatten samt att om båda avrinningsrören skulle bli igensatta, att det vatten som pumpen pumpar upp från sumpen inte får visningskaret att rinna över?

 

Har också förstått att det finns en firma i polen som bygger både kar och bänkar med hög kvalitet. Är lite inne på den linjen, men då uppstår frågan som är kopplad till sumpen... En överinningsbox.... Jag antar att den bör också ha en viss dimension som är anpassad till karets och sumpens storlek. Eller?

 

Jag har försökt hitta samlad information om dessa frågor men ännu inte hittat annat än trådar där det diskuteras antingen det ena eller det andra, men just den samlade informationen/kunskapen hittar jag inte. Jag är oändlig tacksam om någon kans tipsa mig om en bok/skrift, en tråd här på forumet eller kanske t o m bidra med lite kunskap i det här inlägget.

 

Ska kanske komplettera med att jag tänker mig ett 720-liters kar i storleken 200x60x60..... 

 

Tacksam för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grunden till att sumpen inte blir översvämmad är att man använder ett litet överrinningsfack som det är ett breddavlopp från akvariet till. I breddavloppet sätter man ett galler eller nät som skall hindra att fiskar hoppar över dit. Vid ett strömavbrott rinner det inte ur mer vatten ur akvariet än att det inte kommer in mer vatten i överrinningsfacket.

Avloppet från överrinningsfacket ner till sumpen kan vara rör som går genom borrade hål i botten på akvariet eller att man har borrat hål i en sida.

Hål i botten är praktiskt taget osynligt i drift men det är ett problem att ta upp snäckor eller fiskar som krypit eller hoppat över till ytavrinningsfacket.

Har man hålen i sidan på akvariet i stället får man lätt ned en håv till botten för att ta upp vilsekomna djur.

Vattennivån i överrinningsfacket bör vara ungefär 5 cm lägre än i akvariet. Mindre skillnad gör att man lätt får en hinna på vattenytan i karet och med större höjdskillnad kan det börja porla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:

Här är en rätt informativ sida http://gmacreef.com/herbie-overflow-reef-tank-plumbing-method-basics/ som hjälpte mig att tänka rätt då jag byggde min sump.

Sent using Jedi mind-trick.
 

Tack Batman! Det blir till träna upp språkkunskaperna ;-) Kanske kan jag få återkomma till dig om det är något jag inte förstår när jag kommit igenom beskrivningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla sa:

Grunden till att sumpen inte blir översvämmad är att man använder ett litet överrinningsfack som det är ett breddavlopp från akvariet till. I breddavloppet sätter man ett galler eller nät som skall hindra att fiskar hoppar över dit. Vid ett strömavbrott rinner det inte ur mer vatten ur akvariet än att det inte kommer in mer vatten i överrinningsfacket.

Avloppet från överrinningsfacket ner till sumpen kan vara rör som går genom borrade hål i botten på akvariet eller att man har borrat hål i en sida.

Hål i botten är praktiskt taget osynligt i drift men det är ett problem att ta upp snäckor eller fiskar som krypit eller hoppat över till ytavrinningsfacket.

Har man hålen i sidan på akvariet i stället får man lätt ned en håv till botten för att ta upp vilsekomna djur.

Vattennivån i överrinningsfacket bör vara ungefär 5 cm lägre än i akvariet. Mindre skillnad gör att man lätt får en hinna på vattenytan i karet och med större höjdskillnad kan det börja porla.

Tack stigigemla! Breddavloppet....jag gissar att det i sin tur ska ha en viss volym som är anpassad till ett 720-literskar? Och att nivån på breddavloppet ska ligga x antal cm under vattenytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är lagom med ungefär 30 cm längd på överrinningskammen. Och facket går givetvis från botten och upp till 5-10 mm från vattenytan i karet.

En sida 10 cm och en sida 20 cm blir bra.

Du e la bara för bra stiligemla :-) .......  Exakt och konkret svar, precis vad jag behöver :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...