Gå till innehåll

Rekommendationer vid hantering av fosfatvärde! - Vad bör jag tänka på?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Info.

De 30 jan mätte jag 101 ppb i fosfat med Hanna checker. 

Beslutade då att "gå över" från en billigare GFO till rowaphos för bättre effekt och mindre förbrukning. 

Normalt hade jag då kört med 1,5 liter i filtret med den billiga varianten av GFO men efter bytet startade jag inledningsvis med 2 dl, sedan 3 dl och nu kör jag på 500 gram i filtret utav rowaphos. Enligt instruktionen skall 500 gram räcka till 4000 liter vatten med ett fosfatvärde på 3 ppm.

 

Utvecklingen har varit som följer:

 

Från 101 till 73 ppb, nytt byte av media,

Från 73 ppb till 55 ppb till 73 ppb , nytt byte av media,

Från 73 ppb till 52 ppb, nytt byte av media,

 

Och det är här det tar stopp och blir lite konstigt.

 

Från det sista bytet ovan har jag haft samma fosfatvärde i akvariet vid alla mätningar oavsett om jag har satt i ny fosfatmedia. Värdet har varit konstant på 55 ppb och är uppmätt med 10 minuters differans mellan 07:20-07:30 varje morgon. Belysningen går på klockan 12:00.

 

Utvattnet från filtret var vid 80 liter/timme - 31 ppb. Tyckte att det såg ut som att median inte tumblade runt ordentligt så höjde flödet så att median rör på sig som beskrivet i anvisningarna. Dagen efter mäter jag fortsatt 55 i akvariet men 37 ut från filtret.

 

Mina frågor.

Varför går inte fosfaten ner när det trots allt är en differans på 18 ppb på det ny flödet? (uppskattningsvis cirka 200 liter/timme).


När bör jag byta media för att inte slösa på media? 

 

Enligt rowaphos skall man kunna mäta skillnaden i utvatten när mediat är mättat. Är det så tydligt och klart att jag bara kan fortsätta mäta utvatten från filtret och när jag t.ex. hamnar över "larmgränsen" på 40 ppb så byter jag. Eller bör man vänta tills utvattnet har samma värde som ingående vatten?

Finns det något sätt att mäta/räkna ut hur mycket fosfat som teoretiskt kan vara lagrat i akvariet? Det måste ju tillkomma fosfat på ett eller annat sätt och det som tillkommer måste ju motsvara den mängden som absorberaren tar ut i nuvarande flöde.

 

Tacksam för lite vägledning på detta. Främst för att jag inte vill byta media allt för ofta när rowaphos är ganska mycket dyrare än den gamla varianten. 

@stigigemla @Lasse

 



 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, stigigemla sa:

Det finns en tråd på Reef2reef där Randy Holmes- Farley med fler räknar på hur mycket fosfat som kan bindas i levande sten.

Tack skall söka efter det.. kommer du ihåg vad den tråden heter?

 

Vad tänker du om det ovan.. helt vanligt eller något som jag har missat som jag borde göra något med? 

Förstår inte riktigt varför det gick så fort från 73-55 och så tvärstopp. Om det släpps ut från t.ex. sten så borde det väl skett från första stunden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

På morgonen, pH 8,17 Hanna checker 51 ppb

På kvällen (kl 19:15), pH 8,43 Hanna checker 71 ppb

Mätte utvattnet på filtret samma morgon som jag bytt media. Fick då 15 ppb ut från filtret på 100 liter/timme. 

Var gång jag byter media droppar förbrukningsämnen. Framförallt kH men kalcium och magnesium går också lägre. :/ 

Kommer det att ske var gång man stoppar i ny media oavsett andel fosfat i vattnet eller har det med mängden fosfat att göra? 

Sköljs den effekten "ur" median så att när jag har låga fosfatvärden och har haft media i en stund så blir inte kH lika påverkat? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, Lasse sa:

Ett högre värde på kvällen strider mot allting jag sett förut - var det efter matning och vad matade du med?

 

Är det efter du bytt?

 

Ingen aning varför det sjunker.

 

MVH Lasse


Ja det är helt vridet.

 

Jag matar kontinuerligt. Det vill säga det hänger alltid noriark i akvariet mer eller mindre. Men testet tas från sumpen.

Detta är två dagar sedan jag bytte media. 

På morgonen då jag skiftade media hade jag 51 ppb enligt Hanna checkern och värdet på 71 ppb är 2 dagar efter jag har bytt media.

 

Tillsätter ju natriumbikarbonat, kalciumklorid och magnesiumklorid i sumpen när jag har mätt värde som är dåliga på förbrukningsämnen. Är det möjligt att något av dem hjälper till och "frisätter" mer fosfor? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger in nytt svar för nu har jag mer data. @Lasse @stigigemla

Har mätt allt jag kan tänka mig för att se om något tillför fosfat/fosfor in i vattnet.


Följande mätningar fick jag i dag. Allting är mätt minst 2 gånger med ny reagens varje gång och samma process i utförandet. Skriver upp lägsta och högsta värdet (tog lite tid).


Vattnet i akvariet, 61-68 ppb.
Vattnet ut från fosfatfiltret, 37-38 ppb.

Vattnet ut från kolfiltret, 59-68 ppb.

Vattnet ut från nitratfiltret, 8-12 ppb.

Osmosvattnet, 4 ppb.

 

Har mixtrat med flödet och mängden rowaphos tidigare men har sista 2-3 veckorna kört konstant med 500 gram i 100-150 liter/timme. Har som bäst mätt 13-16 ppb ut från fosfatfiltret när vattnet i akvariet var runt 50 ppb. 

 

Frågorna är:


Vad kan det vara som tillför fosfat? 

När bör jag byta rowaphos? Vilket värde på utvattnet? Väntar man tills utvattnet har samma värde som ingående vatten eller byter man tidigare?

Bör jag höja dosen med rowaphos ytterligare?

 

Mängden mat och rutinen för matning är densamma som den alltid har varit så det är inte ett ökt tillskott av mat som har medfört höjt värde. 

 

Börjar misstänka att det är något annat och mina 2 huvudmisstänkta är:

 

1. Den manuella doseringen av natriumbikarbonat, kalciumklorid och magnesiumklorid,

2. Frisättning utav fosfat från levande sten i någon process, kanske i samband med manuell dosering,

 

Innehåller ballingkemikalierna fosfor/fosfat? Sista tiden har jag fått dosera upp manuellt 1 gång/vecka vid byte utav rowaphos och tänker att om de innehåller fosfor/fosfat så är det kanske en källa jag har missat att mäta.

Kan det frisättas fosfor/fosfat från sten i samband med att man doserar upp ballingämnena?

 

Eller kan det vara så enkelt att efter ett år med extrem matning har det lagrats mycket fosfat i stenen som läcker tillbaka och att det helt enkelt är så stora mängder fosfat att rowaphosen blir mättad så snabbt? 

 

Tacksam för svar.

Byter säkert media i dag igen.. :( Så dumt för bytte till rowaphos för att slippa byta media så ofta och nu byter jag när utvärdet är runt 40 ppb vilket blir var 5-6 dag. 

 

EDIT: Jag spolar alltid ut rowaphosen så att det rostbruna hamnar i en hink. Kanske det är bättre att det spolas in i akvariet? 

 



 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte allt går att räkna ut, det är ju ett levande ekosystem. Däremot vet du nu hur mycket GFO/rowa du behöver för att ligga på en jämn nivå, dvs där inte PO4 över.

Då hade iaf jag ökat den dosen för att sänka mer. Men allt går inte spikrakt, ibland tycker jag det verkar som man får köra hårt med mycket remover för att det ska gå ned, ibland går det lättare ned. Så det är bara att testa sig fram.

 

Vill du testa och se vad fodret gör för skillnad kan du ju skippa mat ett par dagar(beroende på vilka fiskar du har, kirurger ska inte vara några problem) och sedan mäta igen.

 

Ja, jag tycker det verkar som det kan lagras fosfat i ett akvariesystem. Men att förklara hur lämnar jag till någon annan, jag går på känsla i den frågan :)

 

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång för länge sedan köpte jag en fossil sten i Danmark som hade legat i jord. Den var ungefär 3 kg och höjde mina då 400 liter vatten till 2 ppm PO4.

Det tog 800 gram Rowaphos till att få ned värdet. Ballingkemikalierna innehåller knappast fosfor. 

 

Ditt problem är att du har för mycket fisk som får mer mat än vad karets nedbrytning klarar av att ta hand om.

Och vid det här laget vet du egentligen att det inte går att komma runt det med tekniska lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rek i reaktor är att låta det gå så pass sakta igenom att utvattnet visar 0.

 

Själv bytte jag var 3:e månad med Rowa, med annat märke mättades mediat efter 2-3 veckor. Följde deras rek och det finns massa artiklar där de svarar på olika situationer likt din. Jag tror du lakar ut p04 men att sten fortfarande släpper P, hade sjölv en period med högt P som släpptes men efter viss möda var allt tillslut helt urlakat och idag använder jag ingen fosfatremover utöver enstaka tillfällen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, David sa:

Jag tror inte allt går att räkna ut, det är ju ett levande ekosystem. Däremot vet du nu hur mycket GFO/rowa du behöver för att ligga på en jämn nivå, dvs där inte PO4 över.

Då hade iaf jag ökat den dosen för att sänka mer. Men allt går inte spikrakt, ibland tycker jag det verkar som man får köra hårt med mycket remover för att det ska gå ned, ibland går det lättare ned. Så det är bara att testa sig fram.

 

Vill du testa och se vad fodret gör för skillnad kan du ju skippa mat ett par dagar(beroende på vilka fiskar du har, kirurger ska inte vara några problem) och sedan mäta igen.

 

Ja, jag tycker det verkar som det kan lagras fosfat i ett akvariesystem. Men att förklara hur lämnar jag till någon annan, jag går på känsla i den frågan :)

 

/ David


Men när jag mäter på utvattnet och det är 20-30 ppb lägre än ingående vatten så borde ju fosfaten fortsätta sjunka.. eller? 

Just nu gör den ju inte det. Jobbat ner den från 70 ppb till cirka 50 ppb men nu när jag sätter i ny media som har mycket lägre utvatten än 50 ppb så sjunker ändå inte halten i akvariet. 

Det är inget problem att inte mata fiskarna på veckor. De är runda och feta så de dör inte av det. Däremot blir det väldigt mycket aggressivare i akvariet och det i sin tur skapar andra bekymmer som risk för sjukdomar osv.. därför så mycket mat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, stigigemla sa:

En gång för länge sedan köpte jag en fossil sten i Danmark som hade legat i jord. Den var ungefär 3 kg och höjde mina då 400 liter vatten till 2 ppm PO4.

Det tog 800 gram Rowaphos till att få ned värdet. Ballingkemikalierna innehåller knappast fosfor. 

 

Ditt problem är att du har för mycket fisk som får mer mat än vad karets nedbrytning klarar av att ta hand om.

Och vid det här laget vet du egentligen att det inte går att komma runt det med tekniska lösningar.


Men nu pratar vi fosfat och fosfaten bryts ju inte ner av någonting. Den måste väl absorberas eller konsumeras? Det gäller väl all fosfat oavsett vilka halter vattnet har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Colan sa:

Rek i reaktor är att låta det gå så pass sakta igenom att utvattnet visar 0.

 

Själv bytte jag var 3:e månad med Rowa, med annat märke mättades mediat efter 2-3 veckor. Följde deras rek och det finns massa artiklar där de svarar på olika situationer likt din. Jag tror du lakar ut p04 men att sten fortfarande släpper P, hade sjölv en period med högt P som släpptes men efter viss möda var allt tillslut helt urlakat och idag använder jag ingen fosfatremover utöver enstaka tillfällen.


Men om jag skruvar ner flödet så det blir totalt noll i utvattnet nu så studsar inte mediat runt lika bra. Så jag trodde man kunde ha t.ex. 10-12 ppb ut från filtret så länge värdena i akvariet är högre och median rör på sig. När man sedan ser att värdet i akvariet minskat ner mot noll så kan man sänka flödet och få noll ut från filtret. Så har man en tydlig indikation på när mediat börjar bli mättat. Så tänkte jag.

Ju lägre värdet som uppmäts i akvariet ju lägre värde bör det ju också bli på utvattnet av filtret eller?

Alltså teoretiskt.. 

50 ppb i akvarievattnet, ut från filtret 15 ppb och om akvarievärdet då går ner till 35 ppb så borde ju fortsatt utvärdet med samma flöde och mängd rowaphos vara 15 ppb. Men när akvarievattnet har gått helt ner till 15 ppb så måste ju utvattnet i ny media vara lägre och då kan man minska på flödet.. eller tänker jag fel?

Jag misstänker också att det kommer från sten och inredning. Har ju gått 1 år med extrem matning i detta akvariet så inte så konstigt om det är fullt med skit. 

Hur lång tid tog det för dig att bli ner mot noll och hur stort akvarium/mängd rowaphos?

Fick du också lägre kH med rowaphos? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Ja, om det är lägre i vattnet ut från reaktorn så tar ju mediat uppenbarligen upp fosfat fortfarande. Men det betyder inte att fosfaten i hela vattensystemet automatiskt minskar. Det beror ju på om det tillförs + frisläpps mer eller mindre än det fosfatfiltret tar upp. Det verkar som ditt filter inte tar upp mer än vad som tillkommer. Därför gissar jag att du behöver mer fosfatremover.

 

2. Om du matat extremt i ett år så är det väl rimligt att du får köra extremt med fosfatremover?

 

3. Ha tålamod och tillåt det här att ta ett par månader.

 

Ett exempel: I ett system på jobbet, 4 akvarier, ca 5000L vatten, har vi periodvis kör med två fosfatfilter med 25-40 dl media i varje. Kanske inte världens bästa media. Men till slut börjar PO4 gå ned och då är det möjligt att du kan minska fosfatremovern. Vet inte hur mycket 500g motsvarar i dl men det låter lite till 2000l vatten.

 

/ David

Ändrat av David
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:


Men om jag skruvar ner flödet så det blir totalt noll i utvattnet nu så studsar inte mediat runt lika bra. Så jag trodde man kunde ha t.ex. 10-12 ppb ut från filtret så länge värdena i akvariet är högre och median rör på sig. När man sedan ser att värdet i akvariet minskat ner mot noll så kan man sänka flödet och få noll ut från filtret. Så har man en tydlig indikation på när mediat börjar bli mättat. Så tänkte jag.

Ju lägre värdet som uppmäts i akvariet ju lägre värde bör det ju också bli på utvattnet av filtret eller?

Alltså teoretiskt.. 

50 ppb i akvarievattnet, ut från filtret 15 ppb och om akvarievärdet då går ner till 35 ppb så borde ju fortsatt utvärdet med samma flöde och mängd rowaphos vara 15 ppb. Men när akvarievattnet har gått helt ner till 15 ppb så måste ju utvattnet i ny media vara lägre och då kan man minska på flödet.. eller tänker jag fel?

Jag misstänker också att det kommer från sten och inredning. Har ju gått 1 år med extrem matning i detta akvariet så inte så konstigt om det är fullt med skit. 

Hur lång tid tog det för dig att bli ner mot noll och hur stort akvarium/mängd rowaphos?

Fick du också lägre kH med rowaphos? 

Vet ej ang kh, kör kalciumreaktor och tillväxttakten har ökat ordentligt så jag får justera kh varje månad för att ligga stabilt på 8 (kör tritonmetoden)

Tog ca 2-3 månader att få ner fosfaten ordentligt, rowan byttes månadsvis i samband med svar från triton icp tester. Gixk vid någon tillfälla in med lantiumklorid (liquid phosphate remover från easy life, används som backup/nödlösning om fosfaten skulle stiga) . Nu ligger jag extremt lågt

0.2ppm i nitrat och runt 0.018 i fosfat (triton icp test på p04 mätning)

 

Ändrat av Colan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag tog ned fosfaten i mitt dåvarande system stred jag bara ut removern på botten av ett 100 liters kar som var tomt på allt utom vatten.

 

Om du har plats kan du ju försöka att seriekoppla 2 fosfatreaktorer. När den andra  i serien börjar bli mättad börjar du använda den som första och byter medium i den som var först och flyttar den till plats 2. Så har du alltid färskare medium i den som lämnar vatten till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, David sa:

1. Ja, om det är lägre i vattnet ut från reaktorn så tar ju mediat uppenbarligen upp fosfat fortfarande. Men det betyder inte att fosfaten i hela vattensystemet automatiskt minskar. Det beror ju på om det tillförs + frisläpps mer eller mindre än det fosfatfiltret tar upp. Det verkar som ditt filter inte tar upp mer än vad som tillkommer. Därför gissar jag att du behöver mer fosfatremover.

Ja det kanske är en form av jämnvikt nu mellan hur mycket som försvinner i det flödet jag har genom reaktorn och vad som blir tillsatt. Då bör lösningen vara mer media. Men vågar inte riktigt ännu. Rädd för att sänka för snabbt. Har istället ökt flödet så en större andel av mediat flyter omkring i filtret. Mäter igen i morgon så får vi se.

 

2 timmar sedan, David sa:

 

2. Om du matat extremt i ett år så är det väl rimligt att du får köra extremt med fosfatremover?

Nej det är sant. Som man bäddar får man ligga. :)

 

2 timmar sedan, David sa:

 

3. Ha tålamod och tillåt det här att ta ett par månader.

Hade hoppats på att det inte skulle ta så lång tid. Men men.. tror inte det blir mer kostnad på detta än på den andra removern jag hade. Den var mycket billigare men kunde mer eller mindre inte mäta någon nämnvärd förbättring.
 

2 timmar sedan, David sa:

 

Ett exempel: I ett system på jobbet, 4 akvarier, ca 5000L vatten, har vi periodvis kör med två fosfatfilter med 25-40 dl media i varje. Kanske inte världens bästa media. Men till slut börjar PO4 gå ned och då är det möjligt att du kan minska fosfatremovern. Vet inte hur mycket 500g motsvarar i dl men det låter lite till 2000l vatten.

 

/ David

Enligt rowa skall ju 500 gram räcka till 2000 liter med en fosfathalt på 3 ppm enligt rowa. Det är nästan 5 dl. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, stigigemla sa:

När jag tog ned fosfaten i mitt dåvarande system stred jag bara ut removern på botten av ett 100 liters kar som var tomt på allt utom vatten.

 

Om du har plats kan du ju försöka att seriekoppla 2 fosfatreaktorer. När den andra  i serien börjar bli mättad börjar du använda den som första och byter medium i den som var först och flyttar den till plats 2. Så har du alltid färskare medium i den som lämnar vatten till karet.

Det var lurt.. men då måste jag köpa mig en till. Skall checka runt lite vad som ligger.

Har ett 5 litersfilter också men tror det blir svårt å få det att röra på sig för det är så stora mellanrum mellan filtermattan och väggarna. Tror att mediat "trillar ner". Har helt klart fått bäst rörelse på mediat i deltecs egna reaktor med ställbar kran. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har fått ner fosfatvärdet ganska markant med hjälp av rowa men jag får inte till att ställa in flödet på filtret på ett bra sätt och fick då flera funderingar.

 

Hör därför med er vad ni tänker om följande.

 

När jag byter media i fosfatreaktorn använder jag alltid samma mängd media och jag ställer flödet med en ventil till cirka 80-85 liter/timme.

 

Då mäter jag mellan 0-5 ppb ut från reaktorn så det känns som en bra effekt med tanke på den belastningen jag har i akvariet.

 

Nu till funderingarna.

 

Sist jag bytte mätte jag 15-18 ppb i akvariet och 0-5 ppb ut från filtret. Alltså en skillnad på cirka 15-20 ppb.

 

Nu 7 dagar senare mäter jag 45-48 ppb i akvariet och 22-30 ut från filtret. Alltså en skillnad på 20-25 ppb.

 

Samma flöde genom filtret.

 

Men jag förstår inte varför bägge värdena stiger samtidigt i ungefär samma omfattning. 

 

För mig känns det naturligt att värdet ut från filtret skall bli högre och högre tills det "möter" värdet i akvariet. 

 

Som det är nu så tar ju mediat fortsatt bort fosfat och av mätningarna att dömma så tar den bort cirka lika mycket då mellanskillnaden är lika stor nu som när median var ny.

 

Flödet är detsamma genom filtret och matningen har faktiskt varit mindre sista veckan än vad den normalt är.

 

Vad är det som gör att bägge värdena ökar i cirka samma utsträckning samtidigt som jag ser en tydlig skillnad i ingående och utgående vatten från filtret? 

Skulle jag vara mer förtjänt med att bygga ett filter med styrbar intern cirkulation så att jag kan öka flödet genom mediat samtidigt som jag har cirka samma flöde ut som jag har i nuläget? 

Jag går i de planerna eftersom jag tidigare har haft med flöde genom filtret (cirka 150 liter) för att få median att röra sig mer. Då fick jag också ett snabbt upptag av fosfat men värdet ut var alltid lite för högt.

 

Tacksam för svar från alla men taggar de 3 gurusarna ;)

 

@Lasse @stigigemla @jonasroman 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...