Gå till innehåll

Ventilering av skåp, hur?


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Är just nu lite krasslig så blir inget gjort men skulle behöva tips/råd på hur jag får till en ventilering i möbeln. 

8E976891-570F-4A7E-8601-23046070511A.jpeg.8652f12503a27bb3e9b33918c0f0550f.jpeg

 

Som jag tänkt det så kommer där vara sump i högra sektionen och balling/vatten för byte i vänstra sektionen. Det kommer sättas upp en skiva mellan för att dela av sektionerna. 

Om det går tänker jag ev ha lite elektronik ovanför ballingdunkarna/vattenbehållaren. Detta blir beroende på vilken plats/luftfuktighet jag kommer ha i vänstra sektionen. 

 

Kommer ha skivor på sidorna oxå och silikona runt allt så sektionerna blir ”täta”. 

 

Hur får jag nu ut fuktig luft på ett tyst och något så när snyggt sätt?

Läst att några rekommenderar datorfläktar. Pallar dom med miljön som råder i ett sumpskåp?

Fläkt/fläktar som blåser in eller ut luft? Koppla på nåt rör som kopplas på ventilationsgaller?

Så fall borde jag flytta ställningen lite åt vänster min vill även ha plats så jag kan få till ett litet skåp för förvaring av tester etc. 

Eller man kanske kunde haft så fläkten trycker ut luften mot framsidan?

 

Många frågor, hoppas några av er kan komma med trevliga lösningar/idéer :) 

Har provat att googla men lyckades inte direkt hitta några bilder på hur man löst det. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tankar i röd text...

 

Läst att några rekommenderar datorfläktar. Pallar dom med miljön som råder i ett sumpskåp?   Ja, de klarar sig fint.

Fläkt/fläktar som blåser in eller ut luft? Koppla på nåt rör som kopplas på ventilationsgaller? Jag skulle sugit luft från skåpet och ut. Men se bara till att utblåset inte trycker luft mot en vägg, då kommer det börja mögla där. Ha gärna insuget högt upp i skåpet och tilluftsgaller långt ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är just nu lite krasslig så blir inget gjort men skulle behöva tips/råd på hur jag får till en ventilering i möbeln. 
8E976891-570F-4A7E-8601-23046070511A.jpeg.8652f12503a27bb3e9b33918c0f0550f.jpeg
 
Som jag tänkt det så kommer där vara sump i högra sektionen och balling/vatten för byte i vänstra sektionen. Det kommer sättas upp en skiva mellan för att dela av sektionerna. 
Om det går tänker jag ev ha lite elektronik ovanför ballingdunkarna/vattenbehållaren. Detta blir beroende på vilken plats/luftfuktighet jag kommer ha i vänstra sektionen. 
 
Kommer ha skivor på sidorna oxå och silikona runt allt så sektionerna blir ”täta”. 
 
Hur får jag nu ut fuktig luft på ett tyst och något så när snyggt sätt?
Läst att några rekommenderar datorfläktar. Pallar dom med miljön som råder i ett sumpskåp?
Fläkt/fläktar som blåser in eller ut luft? Koppla på nåt rör som kopplas på ventilationsgaller?
Så fall borde jag flytta ställningen lite åt vänster min vill även ha plats så jag kan få till ett litet skåp för förvaring av tester etc. 
Eller man kanske kunde haft så fläkten trycker ut luften mot framsidan?
 
Många frågor, hoppas några av er kan komma med trevliga lösningar/idéer  
Har provat att googla men lyckades inte direkt hitta några bilder på hur man löst det. 
 
Mvh
Kim
Har haft en datorfläkt från "akvarierum" som gått i över 10 år nu utan problem

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Slanten sa:

Mina tankar i röd text...

 

Läst att några rekommenderar datorfläktar. Pallar dom med miljön som råder i ett sumpskåp?   Ja, de klarar sig fint.

Fläkt/fläktar som blåser in eller ut luft? Koppla på nåt rör som kopplas på ventilationsgaller? Jag skulle sugit luft från skåpet och ut. Men se bara till att utblåset inte trycker luft mot en vägg, då kommer det börja mögla där. Ha gärna insuget högt upp i skåpet och tilluftsgaller långt ner.

 Tack,

 

Ja det med att inte blåsa luft mot väggen tänkte jag oxå på. 

Får bli en rörböj med ventil på framsidan, inte det allra snyggaste men måste tänka på funktion/hållbarhet. 

Det blir då som du föreslagit långsmala tilluftsgaller i tex aluminium absolut längst ner och så sätter jag fläktar som blåser ut luften rakt fram med hjälp av 90 graders böjar. Vågar man använda vanlig ventilationsrör eller dessa blir förstörda och  pvc är att rekommendera?

Bör jag ha ventilation i vänstra sektionen oxå?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, simon.arvestrand sa:

Har haft en datorfläkt från "akvarierum" som gått i över 10 år nu utan problem

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 

Tack för det Simon. 

 

Kan man få lite tips på bra fläktar som är tysta? Bör man satsa på lite större typ 120-140mm som flyttar mycket luft utan att behöva gå på högvarv?

Hur kopplas dessa till vägguttag och gärna ställbara så jag kan justera hastigheten?

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Kimozabe said:

Kan man få lite tips på bra fläktar som är tysta? Bör man satsa på lite större typ 120-140mm som flyttar mycket luft utan att behöva gå på högvarv?

Hur kopplas dessa till vägguttag och gärna ställbara så jag kan justera hastigheten?

Kolla på chassifläktar hos t ex http://www.komplett.se eller https://www.inet.se/  --jag skulle tro att de flesta är tillräckligt tysta, annars kan dB-talet ge vägledning. En större diameter borde vara tystare men även ge en mindre koncentrerad luftstråle ut i rummet, vilket kanske är bra eftersom fukten snabbare späds ut då?

 

Chassifläktar brukar drivas med 12V likström, lägre spänning ger lägre hastighet. En vanlig 12VDC nätadapter borde funka, eventuellt en ställbar för att reglera spänningen.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor




Hur kopplas dessa till vägguttag och gärna ställbara så jag kan justera hastigheten?
 
Mvh
Kim


Jag använde http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Belysning/Dimmer-LED-inline-2000034845/ för att ställa hastigheten.
Funkade kanon, men jag har tagit bort den nu då fläkten är så tyst att det inte finns någon anledning att ställa ner hastigheten för mig (80mm chassifläkt från Kjell&Co använder jag).

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, danne031 sa:

En annan tanke, varför skiva i mitten? Känns bara onödigt besvärligt med tanke på alla sladdar och slangar man ändå kommer vilja dra där?

Tänkte att en skiva i mitten skulle hjälpa till att hålla bort fukt från vänstra sektionen. 

Men kanske blir bättre att ha öppet, låta luften gå in vänster och ut höger. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och köpte lite prylar för ventileringen idag. 

Behöver feedback innan jag bestämmer mig för att detta går att använda och då att bänken kan stå kvar på sin plats. 

 

Ursäkta för mina benämningar av dom olika prylarna :) 

En 120mm fläkt för jag hittade ingen stos etc i storlek 75mm till ventilationen.

En styck täckplatta med stos i plast 100mm. 

En plastbeklädd slang. 

Sist men inte minst ett galler i plast med anslutning för 100mm slang/rör. 

 

Tänkte så här:

Stosplattan skruvas i täcksidan och skulle jag behöva öka distansen mellan väg och stos (för att kunna vrida slangen 90 grader ut mot framsidan) kan jag bara skruva dit ytterligare en liten skiva på insidan av sumpen. Hoppas det var glasklart :D 

 

Gallret skruvar/silikonduttar jag fast i täckskivan som kommer på framsidan. 

Slangen även om den sitter rätt tajt kommer jag spänna fast med klämmor. 

 

Det jag funderar lite på är:

Kan det bli problem med fukt/vattensamling inne i slangen eftersom ”slangen” inte är slät?

Problem med fläkten eftersom den är större än vad hålet är?

Något annat som jag kanske missat?

 

Ska försöka lägga upp bilder men f*n va det ska strula med dessa 5mb.

Nån som vet en app till iPhone att förminska bilder med?

 

Mvh

Kim

 

Löste det med att skärmdumpa och lägga upp i 2 omgångar, var även tvungen att backa ut och gå in i tråden igen. Fick varning över 5mb fast bilden inte var mer än ca 1.5mb

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte onödigt komplicerat att dra slang o greja? Kan du inte bara göra hål i sidan på bänken, sätta fläkten på insidan, galler på utsidan för att snygga till? Sen är det bara att testa om du får bäst effekt av att blåsa ut luft ur möbeln eller blåsa in frisk luft, för mig har det varit bäst att trycka in luft från rummet i möbeln....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slang etc är pga att väggen bara är 12 cm från ställningen, vill inte blåsa ut fuktig luft rakt in i väggen. 

Verkar som det är vissa som förespråkar blåsa ut och vissa som är för att trycka in luft. 

Om det inte räcker/fungerar att bara blåsa ut kan jag nog sätta en i andra sidan som blåser in luft. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slang etc är pga att väggen bara är 12 cm från ställningen, vill inte blåsa ut fuktig luft rakt in i väggen. 
Verkar som det är vissa som förespråkar blåsa ut och vissa som är för att trycka in luft. 
Om det inte räcker/fungerar att bara blåsa ut kan jag nog sätta en i andra sidan som blåser in luft. 
 
Mvh
Kim
Jo, men kan du inte ta upp hål i sidan istället för bakåt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, nike83 sa:

jag tror slangen bara kommer bygga en massa motstånd så effekten av fläkten minskar kraftigt. de där fläktarna är inte byggda för att vara "kanal-anslutna", utan ska vara "frisugande".

Hmm.....innebär detta att jag måste köpa en annan fläkt? Eller rent av att det inte kommer gå?

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett skydd för väggen om du vill att fläkten ska blåsa ut luft så väggen blir skyddad? En liten spillbit av plexi eller nåt du har liggande? Med distanser mellan vägg/skydd så får du en luftspalt så det inte samlas fukt på baksidan.
Eller blås in luft i skåpet (så gör jag).
Skillnaden på att blåsa in eller ut luft tror jag är marginell... Det viktiga i sammanhanget är att luften i sumpen rör på sig och byts ut. Men det är bara min uppfattning.

Sent using Jedi mind-trick.


Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt ett skydd för väggen om du vill att fläkten ska blåsa ut luft så väggen blir skyddad? En liten spillbit av plexi eller nåt du har liggande? Med distanser mellan vägg/skydd så får du en luftspalt så det inte samlas fukt på baksidan.
Eller blås in luft i skåpet (så gör jag).
Skillnaden på att blåsa in eller ut luft tror jag är marginell... Det viktiga i sammanhanget är att luften i sumpen rör på sig och byts ut. Men det är bara min uppfattning.

Sent using Jedi mind-trick.



Tror inte det är någon fara att det blåser mot väggen. Luften som kommer ut är ju inte fuktigare än luften i möbeln. Om det ska mögla där pga utblåst luft så måste det ju redan mögla inuti möbeln.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...