Gå till innehåll

Skydd till överrinningen så att fiskar inte hoppar över??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hade en kamm på överrinningen men den blev hela tiden full med alger och skit som gjorde att den fick rengöras allt som oftast. 

Tog bort den och slängde den och har nu fått problem med att en del fiskar hoppar över i ytavrinningen. 

Vad gör ni för att förhindra att det sker? Har ni "bara" en kamm eller har ni några andra lösningar?

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag bara runda hål till avrinning men borde väl gå att göra liknande ändå.

jag använde en plastkorg för physalisfrukter direkt från icas fruktavdelning, blev tillräckligt för att hålla ute mina clowner som
fick fiskas upp ur sumpen var och varannan dag.

det är väl det man kallar bonnalösning men det funkar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat
13 timmar sedan, simon.arvestrand sa:

nu har jag bara runda hål till avrinning men borde väl gå att göra liknande ändå.

jag använde en plastkorg för physalisfrukter direkt från icas fruktavdelning, blev tillräckligt för att hålla ute mina clowner som
fick fiskas upp ur sumpen var och varannan dag.

det är väl det man kallar bonnalösning men det funkar. 

 

Hur använder du lösningen?

Sätter du den bara över rören? Bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, Dimorb sa:

Då måste jag limma in nya kammar. De jag hade var fästa med superlim och fäster inte igen. 

Plus att de växer igen fort. En vecka och så rengöring.. vill helst inte ha något underhåll som kräver mer än annan var vecka. 

Till min karantän har jag kammar man bara trycker dit. 

Kan du inte försöka med såna? Blir lättare att göra rent oxå, du kan ha utbytes kammar och bara skifta. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Om inte skiten fastnar i kammarna så riskerar du att korka igen någon annanstans. Skulle definitivt rekommendera att leva med rengöring varje vecka tills karet ordnar till sig  (varje vecka är inte normalt).


Det beror nog på hur stor belastning man har. Skulle tippa på att jag ligger över den normala maxade bioloaden i detta karet och det räcker med lite extra matning så får jag mer å jobba med direkt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...