Gå till innehåll

Pike

Rekommenderade inlägg

11 timmar sedan, Lasse sa:

Sätter du ett av rören som hävert, nummer två som reglerare och 3:an som nödrör så skall du klara ett rätt bra med flöden kring 1000 liter i timmen. @Slanten - Hjälp.

 

Går inte det eller du vill ha högre flöde så kan du alltid sätta två av rören som hävert och det tredje  som kombinerad reglerare/nödrör. Tror det blir bra - även om jag brukar att rekommendera ordentliga doningar. Skriv fallhöjden (höjden mellan boxens yta och höjden i mottagningsfacket i sumpen) så gör nog slanten en fin beräkning åt dig (antalet böjar också) Är mer orolig för trycksidan :)

 

MVH Lasse

Hej igen!

 

Höjden emellan boxens vattenyta och sumpens vattenyta (mottagarfack) är cirka 70cm.

 

hoppas jag förstått mätningen rätt annars får du backa mig :-)

 

Tack igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det några böjar?

 

Den som kan hjälpa dig är @Slanten Jag taggar honom igen så får vi se om han svarar

 

För att beräkna vad din returlednings (från returpumpen) orkar med - längd, antal böjar, typ av böj (90 gradig eller "lång" böj) samt pump.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Lasse sa:

Är det några böjar?

 

Den som kan hjälpa dig är @Slanten Jag taggar honom igen så får vi se om han svarar

 

För att beräkna vad din returlednings (från returpumpen) orkar med - längd, antal böjar, typ av böj (90 gradig eller "lång" böj) samt pump.

 

MVH Lasse

Hej!

 

på returpumpen är det bara ett rör rakt ned utan skarvar.

 

Returpumpen är en Tunze 1073.020

 

På övrigs rör kommer jag använda flexibel PVC

 

Tack igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En uppdatering efter en hektiskt vecka!

 

I tisdags fyllde jag upp karet för första gången med hjälp av @samuelhorn. Allt såg bra ut till en början tills vi upptäckte att min gatevault droppade lite ifrån mina förminskningar i anslutningarna till GV:n.

 

Dessutom så ville inte min overflow sluta tätt i genomföringarna pga av någon typ av konstruktionsmiss (beställd ifrån USA). 

 

Det var bara lägga ned och göra om. Beställde därför en ny kulventil denna gång och sågade av rör och GV, ersatte och trycktestade 24h efter, det höll! Peuh :)

 

Overflowet gav mig cirka 10 timmars svettningar där både nya gummipackningar, gängtejp och diverse olika strategier tillslut ledde mig till att jag silikonade fast hela konstruktionen (fram/bak i genomföringar). Det håller! Peuh :)

 

Efter dessa fadäser är jag nu ”up and running”.

 

Det enda som ej fått komma igång än är skinnaren då jag väntar in att akvariet ska få de rätta värdena innan.

 

har nu beställt startbakterier för att kicka igång det. La även i levande sand och en liten del levande sten vid uppstart.

 

har även lagt i aktivt kol i filtersockan för att rena ev. skit ifrån mina resor med overflow etc..

 

Nu har det varit igång i 2 dygn men har fortfarande svårt att inte kontrollera ev. läckage 250ggr om dagen! haha

 

så kan det gå till när det går åt pipsvängen vid fyllning :)

 

Mot nya äventyr!

 

BEB86456-9F9B-4D68-982E-8F914E98CBB5.jpeg

image.jpg

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Pike sa:

Nanoboxen monterad! 

 

Lite finish kvar runt hål i väggen bara :)

D883C0BE-33EB-4444-AB77-3C97B4C8B398.jpeg

Nu är bara frågan,

 

stoppar i startbakterier from ikväll. Hur mycket bör jag köra lampan och i vilken ljusstyrka under uppstartsfasen?

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, izfisk sa:

Snyggt! Har du sett UrbaneksADA trio på reef2reef? påminner lite om varandra dessa 2 projekt. Kanon fint!"

 

MVH

Peter

Tackar!

 

Inte sett det tidigare men väldigt fint :)

 

tack för tipset!

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

jag har stött på lite av ett i-lands problem. Min fru tycker att lampan är för stark på kvällen framför tv soffan. 

 

Placeringen mitt i huset hjälper mig inte då TV soffan står i närheten..

 

just nu är det lugnt då jag ej har några koraller i. Men sen!

 

Har ni några tankar kring ljus och framförallt hur mycket jag kan dra ned belysningen från ca kl. 19:00 på kvällen?

 

som ni också förstår så är det inte jag som bär byxor i vår familj :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, vi har alla det problemet min vän, varför tror du det är så många separationer i denna grupp av hobbyiester?

Ett tips om du har möjlighet, det är att ha flera olika ljuskällor, så du kan ha gryning med litet mindre ljus, fullt ös mellan tex 10-16, dimma litet mellan 17-20, dimma mer 21-22, släck.... Tänk på att det blir mörkt i alla tropiska hav runt 19.30-20.00...

Ett litet tips för husfridens skull....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, per.w sa:

Hmmm, vi har alla det problemet min vän, varför tror du det är så många separationer i denna grupp av hobbyiester?

Ett tips om du har möjlighet, det är att ha flera olika ljuskällor, så du kan ha gryning med litet mindre ljus, fullt ös mellan tex 10-16, dimma litet mellan 17-20, dimma mer 21-22, släck.... Tänk på att det blir mörkt i alla tropiska hav runt 19.30-20.00...

Ett litet tips för husfridens skull....

Haha kan tänka mig det :-) 

 

Kanonsnällt! Jag har ju möjlighet att ställa in ljuset precis som jag önskar via min bluefish app i telefonen. 

 

Jag var mer orolig för hur mycket ljus korallerna faktiskt kräver på kvällen. Men det var ju mycket positivt att det blir natt redan vid 19:30 på kvällen. 

 

Då kan jag köra moonlight ljus redan från då. Det ljuset är inga problem och blir endast fint :)

 

det är framförallt det skarpt blåa ljuset som förvandlar vardagsrummet till en strippklubb på kvällen :-)

 

Tack igen & trevlig helg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Pike sa:

jag har stött på lite av ett i-lands problem. Min fru tycker att lampan är för stark på kvällen framför tv soffan. 

 

Placeringen mitt i huset hjälper mig inte då TV soffan står i närheten..

 

just nu är det lugnt då jag ej har några koraller i. Men sen!

 

Har ni några tankar kring ljus och framförallt hur mycket jag kan dra ned belysningen från ca kl. 19:00 på kvällen?

 

Hej Marcus , anledningen till att salthobbyn är dyr är alla mutor till frugan , de blir oftast dubbelt så dyra som något inköp om man ska komma undan med något , 

du kan korta ner upp starten lite om du vill (alg tillväxt ) , om du har belysningen tänd dygnet runt , då växer algerna ihjäl sig , det tar ca 1,5 vecka 

då är all näring för brun alger förbrukad och även vissa grön alger, det gäller om det är nytt vatten ,och det är ingen fara att överdosera start bakterier ,

enkelt förklarat så måste man skita ner karet för att det ska bli rent , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Hej!

 

jag har stött på lite av ett i-lands problem. Min fru tycker att lampan är för stark på kvällen framför tv soffan. 

 

 

 

Vi hade samma problem. Dels så spreds ljuset mycket i rummet, dels blev man bländad av lampan om man tittade mot karet när man satt i soffan. Enkel lösning är någon form av sarg runt belysningen. Behöver inte vara många cm hög för att hålla ljuset i karet. 

 

Du är ju både händig och estetisk, litar på att du hittar en snygg lösning :)

(Lösning som jag sedan plagierar till mitt kar ;) . Kasserade nyss mitt fulhack med hopskruvade lister på kanten av karet. Skissar nu på att hänga ramen på belysningsrailen istället. Finns bra exempel här på guiden från kille med ett kar som står som rumsavdelare, kommer dock ej på namn nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla tips!

 

Det verkar som att ytterligare 5% av lönen får läggas på mutor :-)

 

Jag kommer ställa in ett ljusschema som optimeras under arbetsdagen och tonas ned ifrån 18:30 cirka. Det borde göra susen.. 

 

alternativet jag kikar på är att bygga någon typ av rumsavdelare emot TV hållet. Kanske någon typ av platsbyggd bokhylla från golv till tak 40cm ut ifrån vägg.

 

Ska landa lite i det först. 

 

Återkommer om jag kommer på någon idé Jonas :) 

 

för att illustrera problemet så ser ni att TV:n är ganska nära.. Men frågan är ju om man ändå inte hellre tittar på akvariet :)

 

 

DCE4196E-AF72-4E65-A8E6-04723B1B7EB8.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

alternativet jag kikar på är att bygga någon typ av rumsavdelare emot TV hållet. Kanske någon typ av platsbyggd bokhylla från golv till tak 40cm ut ifrån vägg.

 

Nej, nej, nej! Akvarium bör kunna ses från tv-soffan. Punkt. :)

 

Har räddat mig många ggr när frugan envisas med att vi ska titta gemensamt på.. (valfri usel romantisk komedi)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, vi har alla det problemet min vän, varför tror du det är så många separationer i denna grupp av hobbyiester?

Ett tips om du har möjlighet, det är att ha flera olika ljuskällor, så du kan ha gryning med litet mindre ljus, fullt ös mellan tex 10-16, dimma litet mellan 17-20, dimma mer 21-22, släck.... Tänk på att det blir mörkt i alla tropiska hav runt 19.30-20.00...

Ett litet tips för husfridens skull....

 

 

Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste det Pär skrev om att det är så många som separerar med sin partner i den här hobbyn .

 

För att minska ljusutsläppet så går det att bygga en mindre sarg runt akvariet eller lampan. Då sprids inte ljuset så mycket utanför akvariet.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha hon börjar vänja sig nu.. Men då dyker det givetvis upp ett nytt bekymmer :)

 

Jag kör ju en Bean animal lösning med tre rör ned ifrån overflow. Se bild

 

Jag har under 2 veckors tid haft systemet helt knäpp tyst. Nu har det dock börjat ge ifrån sig ett porlande ljud ifrån main röret. 

Har en kulventil sittandes på mainröret som jag justerar flödet med och på något sätt låter det som att vattnet slår emot kulventilen på något vis.

 

Är det någon som har erfarenhet av dessa lösningar och kan komma med tips?

 

Det jag har sett online är att många har "U" böjar på sina pipor. Detta är något jag inte har idag, kan det lösa mitt bekymmer?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...