Gå till innehåll

Pike

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Först och främst vill jag tacka för ett mycket intressant och lärorikt forum! Grymt roligt att dela sitt intresse med likasinnade!

 

Jag har på senare tid börjat intressera mig för saltvattenakvarium och har efter mycket läsning & hjälp kommit fram till en set up som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp kring.

 

Det jag planerar att göra är en platsbyggd möbel direkt ut ifrån vägg (Tank 100cm - 120cm). Se bifogad skiss.

 

Bygget i övrigt är planerat att bestå av följande delar:

 

Tank: Optiwhite 90x30x20 / 8mm tjocklek / Bottenborrat x 3 / 50 Liter

Sump: Egenbygge / 50 Liter 
Overflowbox: Bygger egen med hjälp av Techstation i akryl (Kommer sitta centrerad i kortsida mot vägg)

Belysning: Nano Box Quad Plus (hängande)

Streamer: Echotec MP10 (Flöde: 750 – 5962 l/h)

Returpump: Tunze 1073.020 (200-2400l/h, max lyft 2m)
ATO: Tunze 3155
Värmare: Jäger 75W
Skummare: Oklart?

 

Jag kommer att köra på en "Herbie overflow" lösning med ett huvudrör och ett "nödrör". Tredje borrhålet kommer att användas av returpump in via overflowbox och ut.

 

Jag har framförallt en fråga som jag tycker mig ha svårt att läsa mig till, men som jag ser att fler har funderingar kring.. Rördimensioner! Vad skulle ni rekommendera för dimensioner för denna set up? 

 

I övrigt, har ni några synpunkter & tips kring detta, något val som är helt åt helskotta eller något ni anser saknas? 

 

Tack för hjälpen och tack för ett fantastiskt forum!

 

Marcus

 

 

 

 

 

Image-1.jpg

Ändrat av Pike
tillägg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först en liten fundering över din overflowbox. Är akvariet byggt av akryl? Om det är glas går det inte att limma akryl mot glas. I så fall måste även boxen vara byggd i glas.

Kort sagt samma material i akvarium som i overflowbox.

 

Följande förutsättningar har mina beräkningar:

Höjd mellan vattenyta i returfack i sump och akvariets vattenyta: 1,5m

2 st rörvinklar

1,7m rör

 

Du kan välja 16 mm rör för returen och då blir flödet ca 250-300 l/h

Om du väljer 20 mm för returen blir flödet 420 l/h

 

Huvudrör och nödrör hade jag valt 20mm. Det funkar med 16mm också, men det skiljer nästan inget i pris och det sätter fort igen med påväxt. Nackdelen är att genomföringarna tar lite mer plats.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Tack så hemskt mycket för hjälpen!

 

angående akrylen så har jag beslutat köra overflowboxen i glas (optiwhite 8mm) samt att jobba med transparenta rör.

 

Hittade en glasmästare som laserskär den med flärpar och uttag för returpump. Kommer även att ha ett avtagbart lock i samma utförande.

 

En annan sak, har du någon erfarenhet av avstånd mellan hål vid bottenborrning? Vill ju i den bästa av världar få plats med overflowbox (3 borrhål) och en streamerpump på kortsida glas. 300mm - 16mm (glastjocklek)

 

återigen, tack så hemskt mycket! Det är en vetenskap för en i början av saltvattenskarriären :-)

 

Marcus

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Ursäktar sen respons, föräldraledig till 3 barn tar på krafterna :)

 

Jag har följt dina råd och har beställt min overflowbox ifrån modularmarine (se bild, min är helvit dock). Tre drainhål borrade i boxen på 29mm för att få plats med 20mm rör.

 

Avstånd emellan hålen kommer att vara 40mm då inget ytterligare utrymme finns. Kommer i värsta fall slipa ned dem något för att kunna få fast dem.

 

Denna sätts i bakstycke av tank mycket diskret och gjorde därför att jag hoppade min tidigare idé kring egenbygge och bottenborrat. Nu kommer två hål till overflow borras i bakre sidoglas samt precis bredvid en borrning för retur.

 

I övrigt så är som sagt lampan beställt ifrån Nanobox. Det blir en Quad plus med hängning och ek översida. Den är även modulerad så att elkabel kommer upp direkt bredvid upphängning. Detta för att dölja elen på ett bra sätt.

 

Elkabeln kommer dras tillsammans med lina för upphängning. Dessa kommer sedan lindas med läderband. Kommer använda rundstav av samma diameter som  elkabel på andra upphängningslinan för att få samma dimension på dem. 

 

De kommer sedan (se bild) komma upp i ett vridet mässingsrör (dm: 30mm) och döljas in i vägg.

 

Inväntar offerter ifrån ett antal akvarietillverkare och har även ändrat mig något kring måtten. Bestämt är nu 105x25x25 med en volym på cirka 75l. Till det kommer en sump på ca 50-60l.

 

inväntar även offerter på samtliga komponenter enligt nedan,

 

Streamer: Echotec MP10 (Flöde: 750 – 5962 l/h)

 

Returpump: Tunze 1073.020 (200-2400l/h, max lyft 2m)


ATO: Tunze 3155


Värmare: Jäger 75W

 

Skummare: Efter rekommendation av företagen.

 

Byggnadsmässigt kommer jag använda mig utav 

 

Möbel: 2st 60x40 stommar IKEA

 

Dessa kommer dels att förstärkas med ytterligare regelverk i skåp och även byggas upp med byggskiva till önskad höjd: 110cm (småbarn).

 

På möbel så kommer en stenskiva av Carreramarmor med 1cm utstick samt med 13mm utfasning centrerat efter alvarie (matta + tjocklek bottenglas) läggas.

 

Bänken och marmorskivan kommer att ha 7,5cm utstick kring hela akvariet för att skapa en lättare känsla.

 

I skåp kommer all döljas samt ledramper sättas upp. Avdelad sektion för akvarierelaterad förvaring.

 

I övrigt så kommer samtliga (4st) synliga rör upp till overflow och retur (utsida) spejas i mässingkulör (syns 10cm bakom tank).

 

El kabel ifrån streamer kommer att kläs i ett 50mm mässingsrör och döljas via hål ned i stenskiva.

 

Har inte kommit till vad som faktiskt ska vara i akvariet än, men en sak i taget :)

 

Bygget av möbel kommer att dra igång om 3-4 veckor. Akvarie/Sump kommer att sättas ihop och testas i källare pga av ytterligare byggen i direkt närhet till möbel uppe i huset. Allt ska vara ”up and running” andra veckan i juni.

 

om intresse finns kan jag löpande dokumentera bygget med bilder och lösningar!

 

feedback, tankar, idéer?

 

Reservation.. Ej korrläst och skrivet på mobilen

 

Marcus

 

 

60C234E6-8976-47C4-90C0-80654C0372D8.jpeg

CB0FE3A2-5D7D-4BB0-82FE-B56DAE73C669.jpeg

F0C3C6FF-D1B0-4796-B8CF-C71B6D11FF77.png

Ändrat av Pike
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, samuelhorn sa:

Du glömde kredda för 3Dn ;)

Det här kommer bli helt galet bra!
Riktigt taggad på att bygget ska börja.

/Samuel


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ja, det glömde jag ju helt bort! Tack samuelhorn för grymt 3D jobb :-)

 

Och övrigt hjälp för den delen också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina ritningar och coolt projekt. Aldrig sett vit overflowbox innan. 

 

Enda jag direkt reagerade på var doppvärmare. Efter att ha haft två jäger som hängt sig så rekommenderar jag alltid att köra kontroll på värmen.

En aquamedic twin controller med aquamedic titanium heater kopplad till sig funkar lysande. På sommarhalvåret kan du också koppla in en fläkt som du sätter på akvariekanten så behöver man inte vara orolig för att tempen ska stiga för högt heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Fina ritningar och coolt projekt. Aldrig sett vit overflowbox innan. 

 

Enda jag direkt reagerade på var doppvärmare. Efter att ha haft två jäger som hängt sig så rekommenderar jag alltid att köra kontroll på värmen.

En aquamedic twin controller med aquamedic titanium heater kopplad till sig funkar lysande. På sommarhalvåret kan du också koppla in en fläkt som du sätter på akvariekanten så behöver man inte vara orolig för att tempen ska stiga för högt heller.

Tack för feedback!

 

Jag tittade upp värmaren och den verkar kanon. Blir nog att uppdatera emot en sådan. Skönt som du säger att kunna hålla koll på tempen!

 

Ja, hur är det med fläkt, behövs det för den Svenska sommaren? Akvariet kommer att stå emot en vägg som har direkt solljus genom fönster ca 3 timmar per dag under soliga dagar.

 

Har du tips på någon stilren och intetsägande fläkt. Kan ju isf vara så att strömförsörjningen behöver tas i beaktning i och med bygget. (Försöker ha det helt sladdlöst uppe på skåp).

 

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker att man kan montera två 140mm chassifläktar över sumpen. Frågan är om det kommer behövas, det kommer ju inte sitta överdrivet mycket teknik i. Förresten@irwin_fletch, du hade flyttat från stan va? Hade varit kul att se ditt nya kar in person, men om jag minns rätt har du flyttat ut i småländska skogen? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Pike sa:

Tack för feedback!

 

Jag tittade upp värmaren och den verkar kanon. Blir nog att uppdatera emot en sådan. Skönt som du säger att kunna hålla koll på tempen!

 

Ja, hur är det med fläkt, behövs det för den Svenska sommaren? Akvariet kommer att stå emot en vägg som har direkt solljus genom fönster ca 3 timmar per dag under soliga dagar.

 

Har du tips på någon stilren och intetsägande fläkt. Kan ju isf vara så att strömförsörjningen behöver tas i beaktning i och med bygget. (Försöker ha det helt sladdlöst uppe på skåp).

 

Marcus

Det beror på hur ditt boende är. Hur brukar ditt boende vara på sommaren, karet följer innetempen. Varm lägenhet under sommaren = varmt kar. Annars är det nog inga problem. På aquamedic controller har du ett uttag för värmare och ett uttag för fläkt. Du ställer in vilken värme du vill ha. Blir det för kallt slår värmaren igång. Blir det för varmt slår fläkten på tills tempen blir bra igen.

 

https://www.fish-street.com/jebo_reef_twin_dc_fan_silent_new_design Denna kör jag (en storlek större till huvudkaret och denna till mindre kar) Men nu har jag karen i källare så aldrig blivit så varmt så de slår på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, samuelhorn sa:

Jag tänker att man kan montera två 140mm chassifläktar över sumpen. Frågan är om det kommer behövas, det kommer ju inte sitta överdrivet mycket teknik i. Förresten@irwin_fletch, du hade flyttat från stan va? Hade varit kul att se ditt nya kar in person, men om jag minns rätt har du flyttat ut i småländska skogen? :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ja jag bor i Vimmerby nu för tiden =) Men det är ingen lång väg för en saltvattensakvarist, ni är välkomna . Hade besök från Kalmar nu ikväll som köpte fraggar och på fredag kommer nästa kalmarperson som ska titta lite. Har allt som oftast fraggar i fraggkaret =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, irwin_fletch sa:

 

Ja jag bor i Vimmerby nu för tiden =) Men det är ingen lång väg för en saltvattensakvarist, ni är välkomna . Hade besök från Kalmar nu ikväll som köpte fraggar och på fredag kommer nästa kalmarperson som ska titta lite. Har allt som oftast fraggar i fraggkaret =)

Kalmar verkar vara ett riktigt mecka för akvarister :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, irwin_fletch sa:

Det beror på hur ditt boende är. Hur brukar ditt boende vara på sommaren, karet följer innetempen. Varm lägenhet under sommaren = varmt kar. Annars är det nog inga problem. På aquamedic controller har du ett uttag för värmare och ett uttag för fläkt. Du ställer in vilken värme du vill ha. Blir det för kallt slår värmaren igång. Blir det för varmt slår fläkten på tills tempen blir bra igen.

 

https://www.fish-street.com/jebo_reef_twin_dc_fan_silent_new_design Denna kör jag (en storlek större till huvudkaret och denna till mindre kar) Men nu har jag karen i källare så aldrig blivit så varmt så de slår på.

Ja det är klart. Tror nog jag kommer klara mig. Men å andra sidan är det inga jättepengar att prata om. Låter ju onekligen väldigt bra att de reglerar per automatik!

 

Men är det möjligt som samuelhorn säger att placera fläkten över sump istället för uppe i karet?

 

Ska förövrigt ge mig i kast med lite kapa och klistra till helgen då jag får hem stenen till karet. Samlar inspiration till en bra scape som passar!

 

Kommer köra på Marco rocks dvs död sten just för att jag vill kunna sätta ihop bra formationer i lugn och ro :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, fläkten gör nytta där med. Vet inte hur du planerat men bara att ventilera sumpskåpet/bänken rejält är också nyttigt. Förutom mindre värme så blir det bättre luft (mindre co2) för skummaren att dra in som i sin tur kan öka ph.

 

Macro rocks gillar jag, skulle inte använda något annat vid uppstart. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Jadå, fläkten gör nytta där med. Vet inte hur du planerat men bara att ventilera sumpskåpet/bänken rejält är också nyttigt. Förutom mindre värme så blir det bättre luft (mindre co2) för skummaren att dra in som i sin tur kan öka ph.

 

Macro rocks gillar jag, skulle inte använda något annat vid uppstart. 

Va bra! Då kommer jag kika på det. Bra tips med ventilation i möbel. Inte tänkt på det. Får sätta in två ventilationsgalller i sidorna!

 

När vi pratar skummare, har du någon favorit på marknaden. Har bett om rekommendationer kring dessa av akvarieleverantören. Det behöver ju inte vara den största såklart!

 

Ja, det kommer bli en ny erfarenhet med stenen och framförallt limningen av den. Tänker mig tre stenformationer med mittenstenen centrerad framför overflow.

 

kring flödet, tror du att streamern kan sitta centrerad i sidoglas eller bör den sitta lite åt sidan för att inte träffa rätt på första stenformation?

 

Tack för all hjälp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Pike sa:

Va bra! Då kommer jag kika på det. Bra tips med ventilation i möbel. Inte tänkt på det. Får sätta in två ventilationsgalller i sidorna!

 

När vi pratar skummare, har du någon favorit på marknaden. Har bett om rekommendationer kring dessa av akvarieleverantören. Det behöver ju inte vara den största såklart!

 

Ja, det kommer bli en ny erfarenhet med stenen och framförallt limningen av den. Tänker mig tre stenformationer med mittenstenen centrerad framför overflow.

 

kring flödet, tror du att streamern kan sitta centrerad i sidoglas eller bör den sitta lite åt sidan för att inte träffa rätt på första stenformation?

 

Tack för all hjälp :)

Sätt ett ventilationsgaller på ena sidan och en fläkt på andra sida. Köpte en fläkt för ca200 och borrade upp en hål i dörren där fläkten sitter.

 

skummare finns massa bra. Jag har inte testat många så kan inte ge några tips jag själv har erfarenhet av. Nyos Quantum verkar intressant tycker jag. 

Angående streamer så skulle jag gå på ditt sista förslag. Sätta så den blåser förbi första stenformation. En pump på varje kortsida lär skapa ett turbulent flöde, vilket är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Sätt ett ventilationsgaller på ena sidan och en fläkt på andra sida. Köpte en fläkt för ca200 och borrade upp en hål i dörren där fläkten sitter.

 

skummare finns massa bra. Jag har inte testat många så kan inte ge några tips jag själv har erfarenhet av. Nyos Quantum verkar intressant tycker jag. 

Angående streamer så skulle jag gå på ditt sista förslag. Sätta så den blåser förbi första stenformation. En pump på varje kortsida lär skapa ett turbulent flöde, vilket är bra.

Tack för tipset! Kikade på skummaren. Den verkar riktigt bra och dessutom väldigt tystgående! 

 

Angående streamer så kommer jag börja med endast en i ena sidoglaset. Känner jag att ytterligare behövs så får jag komplettera senare med dessa.

 

Gjorde en PVC beställning idag. Det är onekligen mycket att tänka på och mycket som man behöver för att optimera prestanda och användarvänlighet :)

 

Kommer hursom köra backventil på retur och membranventil på huvudrör ned till sump.

 

50cm 16mm silikonslang ifrån returpump som dockas i 20mm PVC rör vidare upp i tank.

 

Tänker att jag bygger ihop det i källaren innan jag tar upp det. Så det blev ett antal unions också för att lätt kunna koppla ur det.

 

Men du hade en större tank har jag förstått? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter klokt med backventil. Sen är det bra att ändå ha en sump med utrymme för ett nödstopp då jag förstått att backventilerna kan sätta igen och inte vara 100% säkra alla gånger (men där har jag ingen egen erfarenhet).

 

På silikonslangen sätter du bunt band eller klämmor. Efter en tid finns det risk för att slangen stelnar och glider av.

 

Ja jag har ett kar på nästan 800 liter display. När jag bodde i Kalmar hade jag 250 liter som startkar i 4 år =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, irwin_fletch sa:

Låter klokt med backventil. Sen är det bra att ändå ha en sump med utrymme för ett nödstopp då jag förstått att backventilerna kan sätta igen och inte vara 100% säkra alla gånger (men där har jag ingen egen erfarenhet).

 

På silikonslangen sätter du bunt band eller klämmor. Efter en tid finns det risk för att slangen stelnar och glider av.

 

Ja jag har ett kar på nästan 800 liter display. När jag bodde i Kalmar hade jag 250 liter som startkar i 4 år =)

Ja jag ska ha backup i sumpen också. Står på övervåning i nyrenoverat hus så vill undvika olyckor på alla sätt möjliga.. 

 

Jäklar, det är på en annan nivå! Jag kanske samåker med samuelhorn och kikar in det någongång framåt sommaren om det är ok :) 

 

Men vem vet, kanske står där själv om 4 år

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Ja jag bor i Vimmerby nu för tiden =) Men det är ingen lång väg för en saltvattensakvarist, ni är välkomna . Hade besök från Kalmar nu ikväll som köpte fraggar och på fredag kommer nästa kalmarperson som ska titta lite. Har allt som oftast fraggar i fraggkaret =)


Hade varit skitkul att komma och titta. Lavve snackade mycket om att jag var tvungen att kolla in ditt förra och det gjorde jag ju aldrig. Vill inte missa detta. Fiskar du med Kalmarsund fortfarande BTW?

Sorry för OT Mackan :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Pike sa:

Ja jag ska ha backup i sumpen också. Står på övervåning i nyrenoverat hus så vill undvika olyckor på alla sätt möjliga.. 

 

Jäklar, det är på en annan nivå! Jag kanske samåker med samuelhorn och kikar in det någongång framåt sommaren om det är ok :) 

 

Men vem vet, kanske står där själv om 4 år

Bara kul med besök. Salt är alltid roligt att prata om :)

 

Man har sina ups and downs inom hobbyn men om man hänger i och läser på blir det bara roligare med tiden :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...