Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

83 inlägg i detta ämne

11 timmar sedan, Lasse sa:

Sätter du ett av rören som hävert, nummer två som reglerare och 3:an som nödrör så skall du klara ett rätt bra med flöden kring 1000 liter i timmen. @Slanten - Hjälp.

Går inte det eller du vill ha högre flöde så kan du alltid sätta två av rören som hävert och det tredje  som kombinerad reglerare/nödrör. Tror det blir bra - även om jag brukar att rekommendera ordentliga doningar. Skriv fallhöjden (höjden mellan boxens yta och höjden i mottagningsfacket i sumpen) så gör nog slanten en fin beräkning åt dig (antalet böjar också) Är mer orolig för trycksidan :)

MVH Lasse

Hej igen!

Höjden emellan boxens vattenyta och sumpens vattenyta (mottagarfack) är cirka 70cm.

hoppas jag förstått mätningen rätt annars får du backa mig :-)

Tack igen :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det några böjar?

Den som kan hjälpa dig är @Slanten Jag taggar honom igen så får vi se om han svarar

För att beräkna vad din returlednings (från returpumpen) orkar med - längd, antal böjar, typ av böj (90 gradig eller "lång" böj) samt pump.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Lasse sa:

Är det några böjar?

Den som kan hjälpa dig är @Slanten Jag taggar honom igen så får vi se om han svarar

För att beräkna vad din returlednings (från returpumpen) orkar med - längd, antal böjar, typ av böj (90 gradig eller "lång" böj) samt pump.

MVH Lasse

Hej!

på returpumpen är det bara ett rör rakt ned utan skarvar.

Returpumpen är en Tunze 1073.020

På övrigs rör kommer jag använda flexibel PVC

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slantens beräkningsprogram för returledningar har som minsta diameter 20 mm. Med dina förutsättningar så skulle du (IMO) få ut max 900 - 1000 liter i timmen via returledningen på 16 mm. Men det är min uppskattning - avvakta slantens svar :)

- då uppskattar jag att dina 3 st avrinningsrör klarar det med råge.

MVH Lasse

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var vi igång!

Första misstaget efter 2minuter var att jag satt returröret i fel ände av genomföringen så gängan inte gick att gänga upp :) Haha

Nya tag!

3F0208F8-13F8-490D-8A39-67C5181BD096.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

kontrollfråga

gängar ni bara på tankgenomföringarna om glaset/overflow? 

in

Redigerad av Pike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär!

rördragning färdig :) 

A1803F30-5B57-4D2B-B444-73218FA51A25.jpeg

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt :)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu