Gå till innehåll

Skummare anledning till problem med korall?


Johnny Tveit

Rekommenderade inlägg

En effektivare skummaren kanske medför renare vatten och därigenom näringsbrist, men det borde ta ett tag innan det visar sig i form av lägre fosfat- och nitratvärden. Är värdena för låga kan du alltid mata mer, eller låta skummaren vara avstängd några timmar per dag. Skummare kan även ta bort bakterier och phytoplankton som koraller kan livnära sig på, det borde isf märkas lite fortare.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att du hade satt korallen ganska högt, plus att du körde rätt bra med ljusrampen va ?
Jag har 3 grejer du kan prova ( förutom att kolla parametrar ), helst med ngn dag emellan varje moment så du ser om/vad som hjälper.
Vilka koraller har du bredvid ( Tänk 20 cm+ åt alla håll. Vissa koraller skickar lååånga tentakler ) ?

1. Flytta ner korallen till mindre ljus alt ställ ner rampen i styrka.
2. Flytta till ställe med mindre flöde.
3. Bada korallen i koralldopp + blås försiktigt med pipett på, i och runt huvudena under doppet. Finns risk för bakterier, parasiter mm som angriper euphyllia och andra lpser.

Det är bra att du agerar i tid ! Lycka till nu :)

Ps. Jag tror inte att skummaren är boven i dramat. Så överdimensionerad är den inte :) .Ds

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...