Gå till innehåll

Hur skulle ni gjort för att rädda denna Sarco?


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

 

a08b192c7f12d8bcf91fdec113a9a8e2.jpg

 

För ett par dagar sedan såg jag några fläckar med nekros på min sarcophytum (som varit frisk och kry och stått på samma ställe i månader). En orsak kan vara att sjöborren drog med sig en ganska stor gren av 'green slimer'-acro som hamnade alldeles bredvid den och att den sedan bränt den.

Oavsett orsak så blir det bara större fläckar av död vävnad... Andra koraller i närheten visar inga tecken på ohälsa. Inte sett något djur som tuggat på den, men det kan ju dock inte uteslutas (men jag vet inte riktigt vilket djur som skulle äta på den).

 

Den är ordentligt fastväxt allra längst bak med foten djupt inne bland stenarna, och dessutom så har den växt fast på en annan sten halvvägs upp på stammen...så den sitter där den sitter!

Så hur skulle ni gjort? Tagit saxen och helt enkelt klippt bort nekrosen så gott det går (den är svår att nå så det skulle blir ganska klumpigt och grovt). Eller klippt av hela stammen så långt ner det går, tagit ut toppen och skurit bort nekrosen med lite mer precision och sedan doppat i jod och limmat fast det som är kvar av stammen/toppen på en liten sten som en stor fragg?

Eller något annat?

 

//Martin

 

Sent using Jedi mind-trick.

 

 



Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så stör du den minimalt
mvh
Mmm...jag hade hoppats på ett annat svar!
Jag har ett högt kar (kanten är i höjd med mina armhålor) och den sitter i mitten, längst bak, med överrinningsboxen på ena sidan och en revpelare snett framför på andra sidan så jag tror inte jag lyckas använda båda händerna samtidigt för att operera på den (att stå på en stol lutad över karet för att nå känns sådär)! Och att skära med bara en hand kan ju bli svårt kanske...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok jag förstår att det blir en pina när den sitter så och karet är så högt isf är det enda att skära av den så långt ner som möjligt och gör ingreppet utanför karet
Det fick faktiskt bättre än jag trodde att skära på plats. Jag hade räknat med att den skulle dra ihop sig så den knappt skulle gå att nå, men det kunde den inte.
Det var ju inget som skulle kunna klassas som hjärnkirurgi, men lyckades skära/nypa bort det mesta av det stora såret tror jag...
Har aldrig skurit/fraggat mjukisar innan så nu får vi se hur den reagerar...tvärdör eller läker ihop...
Nån deciliter panikkol i strumpa får ta hand om skiten den släpper ut så resten kanske inte blir så påverkade.


Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...