Gå till innehåll

Strypta pumpar och kavitering?


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag sitter här och studerar min Tunze pump med vaddklocka på. I takt med att vadden sätts igen går pumpen långsammare, men efter ett tag börjar den även spruta ut luftfickor med oregelbundna mellanrum. Likväl har jag dock inga synliga bubblor i akvariet som pumpen kan samla in och därmed ansamla en mängd luft i vadden som den sedan pustar ut. Visserligen pumpar den ut luft nu så den kanske skapar luftbubblor själv nu men reaktionen måste ju starta på något sätt och om det inte nybildades luft någonstans så borde bubblorna ta slut med tiden.

 

Vart sjutton kommer luften ifrån? Och vad består den av? Forceras det ut syre och lösta gaser ur vattnet under tryck som skapas av pumpen? Ännu mer intressant, är detta bra för akvariet? Fördärvar det pumpen? När jag läser om kavitering på googles många träffar får jag förklaringar som ger mig så konstiga intryck att sambon överväger klippa internetlinan.

 

Många frågor en söndags midnatt innan sömnen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge sedan var det du tvättade vadden? Kanske små luftfickor funnits ända sedan vadden sattes i, som med tiden flyttar sig genom vadden och ansamlas? Eller så är det kanske gasbubblor som bildas av biokemiska processer, t ex syre, koldioxid eller (mindre sannolikt) kvävgas från denitrifikation?

 

Jag vet ingenting om kavitering men har svårt att tro att det producerar såpass mycket gas, och dessutom i vadden istället för i själva pumphuset.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...