Gå till innehåll

Titta här vad vi har hittat på


Lasse

Rekommenderade inlägg

Intressant! Men pekade inte mätningarna på att 6500k gav väl så mycket fotosyntes?
Och att mest effekt ändå låg på violett och röd? Eller blandar jag ihop våglängderna nu, var ett tag sen jag funderade på det här med ljus o våglängder....
Grönt och rött är väl generellt kanaler som vi ofta drar ner till väldigt låga nivåer i våra ledramper, det är kanske dumt då om grönt nu visar sig ha betydelse även för koraller!?

Sen var det väl ganska stor skillnad mellan var arterna svarade "bäst"? Eller man ska läsa resultaten som att alla våglängderna gav resultat och att de som gav lite högre stapel inte nödvändigtvis ska betonas?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant! Men pekade inte mätningarna på att 6500k gav väl så mycket fotosyntes?
Och att mest effekt ändå låg på violett och röd? Eller blandar jag ihop våglängderna nu, var ett tag sen jag funderade på det här med ljus o våglängder....
Grönt och rött är väl generellt kanaler som vi ofta drar ner till väldigt låga nivåer i våra ledramper, det är kanske dumt då om grönt nu visar sig ha betydelse även för koraller!?

Sen var det väl ganska stor skillnad mellan var arterna svarade "bäst"? Eller man ska läsa resultaten som att alla våglängderna gav resultat och att de som gav lite högre stapel inte nödvändigtvis ska betonas?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk


Om jag förstått rätt så har de försökt normera efter PAR. Så med ditt sätt att se det har de redan skruvat ner styrkan för violett och rött i förhållande till mätningarna med gula och gröna våglängder.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...