Gå till innehåll

Vad gör ni med saltrester i sumpregionen?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen.

 

Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. 

Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt.

 

Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? 

 

Är det någon som har fått eller tror att det blir problem om man bara torkar av med trasa och om man låter rester av saltet som man inte får tag i fall tillbaka i akvariet för att lösa sig igen?

 

Tacksam för era tankar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att saltavlagringar byggs upp tror jag beror på mikroskopiska vattendroppar som svävar omkring i luften, och som bildas när luftbubblor brister på vattenytan. Täckglas på sumpen borde kunna begränsa spridningen. Eventuellt skulle man även kunna låta en bit filterskum på vattenytan runt varje rörmynning fånga upp bubblorna (men utan att fungera som mekaniskt filter).

 

Att saltavlagringar med vanligt damm faller tillbaka är nog inte värre än när samma typ av damm hamnar i vattnet direkt från luften. Därmed inte sagt att damm i sig är ofarligt, med tanke på olika kemikalier som kan finnas i textilier. Möjligen skulle man kunna använda en fläkt med dammfilter (samma som på datorlådor) för att blåsa dammfri luft in i sumpskåpet, men då borde man kanske använda täckglas på karet också.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...