Gå till innehåll

Hjälp med resultatanalys av marinlab-test


Tobbe

Rekommenderade inlägg

En vikt på 1.022 är nära gränsen för många koraller. Jag skulle köra med saltvatten i ATO:n tills det är uppe i 1.026 eller tydligare 3,45% eller 3,5%.

Men försök att hålla kvar de andra värdena där de är nu.

Korallerna ser precis likadana ut som de gjorde hos mig när nitrat och fosfat samtidigt slog i noll. Jag skulle försöka höja flödet till 5- 10 cm per sekund förbi stenkorallerna så de får lättare att ta upp näring och göra sig av med överflödigt t.ex syre.

Testa att smula några flingor mat så ser du hur snabbt vattnet rör sig förbi korallerna. 

Euphyllia och Xenia är nöjda med 1 - 5 cm/s men vill helst ha växlande riktning på flödet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter rimligt, ska addera mer flöde och försöka rikta om det. Har problem med lågt fostrat men frågan är om man ska addera eller låta bli tìlls man ser resultatet av med rörelse  vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej, tyvärr är det ngt annat som bråkar i karet. Ökat på flödet förbi korallerna och justerat upp salthalten, det har tyvärr inte hjälpt utan alla koraller fortsätter att sakta tyna bort. Nu har även xenian försvunnit och det enda som finns kvar är euphyllian och en risig montopora. Värdena ligger stabila enligt tidigare mätning. Känslan jag får när jag tittar på karet är att korallernas näring tar slut men jag vet inte vad de fattas. Tacksam för ytterligare synpunkter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej, tyvärr tog värmen i sommar det sista som var kvar av mina tynande koraller. Jag kom aldrig tillrätta med problemet och sen dess har det varit enbart fisk i karet. Ska dock ta ett omtag nu och försöka få ordning på det, har mängder med vad jag tror är cyano och en invasion med glasrosor, så det finns att göra om man säger så:)

 

hur har dina problem yttrat sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad trist att höra @Tobbe!

 

Hemma hos mig så har spser vitnat, knappar, ricordeor och anemoner dragit ihop sig. Lps är opåverkade eller t o m med tillväxt. Mängder med cyano. 

Inget som ser tokigt ut med Sg/temp/kh/mg/ca/no3/po4. Går nu och väntar på ett marinlabresultat, så jag hittade din tråd :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist med problem som man inte kan mäta fram, jag har mattor med cyano i hela karet. Har precis påbörjat en behandling med red slime remover, fick stänga av skummaren för den fick tokfnatt:) jag lämnade mitt kar att bara stå under hela sommaren och jag tycker att de knappar jag har ser lite bättre ut. Kommer skynda väldigt långsamt och taken sak i taget. Först cyanon och sen glasrosorna innan jag sätter i ngt annat. Har två anemoner också men de ser ok ut även om de blev rätt mycket mindre i somras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är hela karet täckt med cyano får du räkna med en hel del döda djur. Cyanon kan släppa en del gift när den dör förutom att den skall brytas ned på något sätt. Så gör i ordning för ett stort vattenbyte och se till att du har aktivt kol hemma. Aktivt kol tar upp Red slime remover så de kan du inte köra samtidigt men när du har död Cyano i karet så gör kolet nytta.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...