Gå till innehåll

Hjälp med resultatanalys av marinlab-test


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hejsan

 

jag har haft lite problem med RTN och blekning av korallerna, har därför skickat in ett test till marilab och fick tillbaka det idag.

jag har lite svårt att tyda vad som skulle vara fel förutom at Al är skyhögt vilket jag inte kan förstå. Tacksam för hjälp med att tolka resultatet.

 

//Tobbe

 

 

 

 

 

 

IMG_1568.PNG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick liknande resultat sist. Bra värden i allmänhet med litet utrymme för justering, men högt aluminium! Då läste jag på och insåg att en del fosfatremover innehåller aluminium!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle kunna vara en orsak men jag kör inte med ngn renovera alls så det går bort som möjlig orsak, dock så är ju P och PO4 höga också.

 

gärna fler förslag på möjliga orsaker, jag tycker det ser rätt okej ut men har fortsatt blekning. Har dock märkt att det blir lite bättre om jag matar kraftigt av ngn orsak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det skulle kunna vara en orsak men jag kör inte med ngn renovera alls så det går bort som möjlig orsak, dock så är ju P och PO4 höga också.
 
gärna fler förslag på möjliga orsaker, jag tycker det ser rätt okej ut men har fortsatt blekning. Har dock märkt att det blir lite bättre om jag matar kraftigt av ngn orsak.
Jag tycker inte 0.07 fosfat är högt! Inte alls!
Koraller är djur, djur behöver mat, de mår bra då du matar...

Ang. aluminium så verkar de flesta vara överens om att man måste upp i betydligt högre värden innan det börjar få negativa konsekvenser, så du kan nog sitta lugnt i båten angående det.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång är ingen gång och shit happens, har jag fått lära mig. Det betyder att AL kan mycket väl vara en ren felmätning och ett test till hade kunnat visa 0.

Nitrat som redan efterfrågats känns viktigare att veta då näringsbrist absolut kan bleka sps, jod är förvisso lågt men inte alarmerande ännu (dock kan det gå fort både upp och ner beroende på hur/vad du doserar).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ingen bättring av att buffra jod och nitrat, har tappat ett par koraller till. Börjar fundera på om ljuset är problemet faktiskt, mina montipora vid botten (ca. 60 cm från ytan) är mycket finare än de som sitter en bit upp (ca. 35 cm från ytan ) de är gråa och har inga tillväxtkanter. Tidigare hade jag 3 st 250 W MH men bytade till en Giesemann aurora med 3*75w led och 4*54w t5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att byta rejält med vatten t.ex 20% 3 eller 4 gånger. Det bör räcka till att man skall vara säker på att det inte är spårämnesbrist. 

Det tar en eller två månader för korallerna att vänja in sig vid nya ljusinställningar så börja inte tricksa med ljuset.

Har du mätt jod och nitrat nu några dagar efter första doseringen? Jod ger ofta en förändring efter en dosering men nitrat behöver du hålla ett stabilare värde av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har bytt ca 15% vatten i tre omgångar, nitraten är mätbar men låg. Har inte gjort några förändringar med ljuset men tyvärr så har ytterligare en sps vitnat och dött, tog bara tre dagar. Börjar få vävnad som faller bort på på ytterligare en sps, dock så verkar alla euphyllia må bra och montipora ser ut som om den lider men klarar sig. Har dock sett på några knappar jag har att de drar ihop sig och ser inte helt kuranta ut. Känns som att det bästa just nu är att inte tillsätta något på ett par veckor och bara låta allt stabilisera sig för att se om det blir någon förändring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tyvärr har alla sps nu vitnat och dött, det enda som har lite liv kvar är montipora. Euphyllia mår fortsatt bra men i övrigt ser det risigt ut. Man kan nog utesluta spårämnesbrist med mina vattenbyten, alla värden är runt det normala förutom fosfat som är omätbart. Matar på ordentligt men ser ingen höjning i fofatvärdet och känslan är att jag behöver tillsätta mer fosfat, någon som vet hur och med vad man doserar fosfat. har aldrig tidigare haft problem med lågt fosfat utan bara högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, skickar lite bilder här och hoppas ngn av er därute förstår vad som pågår i karet med mina koraller. Montiporan spyr grå massa ur sig och vitnar delvis, euphyllian ser ok ut men även en sten med xenia jag har börjar se risig ut. Väldigt tacksam för hjälp med detta!

IMG_0492.JPG

IMG_0494.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det saknas väldigt mycket information för att kunna hjälpa. 

Vad har du i kh/ca/mg/no3/po4, vad doserar du och med vilka intervaller?

Vad har du för salinitet, med vad mäter du den och om du använder refraktometer -  när/hur kalibrerade du den senast?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det den som satt längre ner eller närmare ytan? Kan du ta bild på båda?

 

Vad kör du den vita kanalen på för intensitet (LED delen)

 

Kör du med någon DOC källa (NoPoX, vodka eller liknande)?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, börjar med dagsfärska mätvärden

 

Kh 7,6

Mg 1320

CA 400

NO3 10 (troligen högt pga kraftig matning)

PO4 0,03

PH 8,14

Salinitet 1,022 (stämmer med mätvärden på analysen)

 

Vad gäller belysningen kör jag den vita leden på 30 procent

Tillsätter ingen kolkälla, har kört med salifert All in one en ggr per vecka. Har låg förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu är det ju inga fel på värdena, jag skulle kunna tänka mig däremot att doserandet kan vara en bov. Det är ingen fara att parametrarna sjunker över en vecka, men när du doserar så rusar potentiellt alla siffror på en kort stund, det kan vara förödande för många koraller och sps som Montipora i synnerhet.

Om du hade mätt kh/ca/mg innan du doserar, och sedan 2 timmar efter, så förstår du hur jag tänker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med, det kan vara en orsak. Har inte dosera på en vecka, ska mäta igen om en vecka och avvakta dosering. Man tycker att en kork på nästan 900 liter inte kan påverkas mkt. Det borde ju gå på rätt håll med uppehåll i så fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...