Gå till innehåll

Juwel Trigon 190l projekt


Robbs

Rekommenderade inlägg

Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten.

Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech.

 

Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre.

Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram.

Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden.

Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano.

 

I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar.

Har eventuellt en kollega som ska ta över fiskar och inredning.

 

Mitt stora bekymmer är att jag verkligen inte vill bygga sump.

Har haft läckage när jag bodde i lägenhet och det vill jag helst inte vara med om igen.

Att borra hål och ha rör ner till ännu ett akvarium som också kan gå sönder är jag lite orolig för.

Har läst och läst om fördelarna på alla forum jag hittar.

Fördelarna är vad jag förstår att man kan 

1 Ha all teknik i sumpen

2 Mer vattenvolym

3 Plats för refugium

etc

 

Vad jag har tänkt är att jag ska använda 

Skummare

2-3 streamers

Värmare

Hängande LED-armatur(om jag inte får till det bra i kåpan)Har helst kåpan kvar.

 

Vill gärna ha tips från er hur jag ska göra. Jag lär säkert få svar som att jag ska ha sump, jag kommer ångra mig annars etc.

Men om jag istället frågar, Vad ska jag ha/göra för att ha så bra odds som möjligt?

Jag lägger gärna tid på karet och byta vatten 1 gång i veckan är inga problem.

DSB eller BB?

Mer sten, mindre sten?

 

Nästa fråga.

Jag har en bakgrund i karet som jag själv har tillverkat i frigolit,husfix,färg och 2k golvlack över med filterhörna bakom.

Finns det risk att saltet på nåt sätt äter upp detta eller att det ska påverka?

Har inte haft nått med koppar i karet.

Har ett par känsliga fiskar som lever och frodas.

 

Ska lägga upp lite bilder på bygget när jag flöt golvet och fick in karet på plats.

 

Tack så länge alla.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom vårt golv hade satt sig ganska mycket i just den hörnan så tänkte jag prova att flyta en platta.

Köpte hem flytspackel och armeringsnät.

Gjorde en form utav gammalt golvspån och monterade plattan i våg.

Skruvade fast ett vinkeljärn i hörnet för att kunna dra av spacklet i våg.

På denna lilla biten hade golvet satt sig ungefär 10mm men nu ligger reglarna stumt mot betongen under.

 

Lägger in en bild på hur det står just nu, tror det är bättre att strunta i bakgrunden. Lär nog inte bli så snyggt när allt är klart

och jag är egentligen inte så nöjd med den.

 

image_74695 (1).jpg

image_74700.jpg

image_74701.jpg

image_74718.png

image_75398.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanliga LED-armaturer bör kanske hänga minst 20cm över vattenytan, dels för att skydda mot saltstänk, dels för att ljusfärgerna skall blandas ordentligt så det inte blir en discoeffekt i karet, dels för att inte djur direkt under lamporna skall riskera att brännas om ljuskäglan är koncentrerad.

 

Jag ångrar själv att jag inte skaffade sump av estetiska skäl (avskyr att se teknik i karet). Men om du har en bakgrund så kan den ju både dölja tekniken och skapa ett refugium. http://backtonature.se/category/marine/ har en del fina bakgrunder, särskilt modulerna borde passa i ett hörnakvarium. Den extra vattenvolymen tror jag inte är så viktig, såvida du inte har väldigt mycket djur och sten i visningskaret. 

 

Kan du tänka dig att byta vatten ofta räcker det nog med ganska enkel vattenreningsteknik i övrigt (jag byter i princip aldrig vatten). Har aldrig provat DSB, men vad jag läst behövs minst 10cm sanddjup vilket stjäl mycket utrymmet (det går eventuellt att skapa en mindre DSB i en låda i visningskaret). Jag tror inte att mer levande sten blir effektivare över en viss gräns, eftersom det då bara hamnar mer detritus under stenrösena. Både DSB och LS tar dessutom främst bort nitrat, inte fosfat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christian. Tack. 

Så om jag vill ha kåpan kvar är det t5 som gäller ? En hel drös. Eller det är just saltvattnet som är problemet för armaturen? 

Har försökt hitta nån tumregel för ljuset men alla skriver olika. 

Vet inte om det får plats tillräckligt med t5 rör?

Kommer inte köra sps eller svårare i nuläget. Mjukkoraller och anemoner räcker långt för mig. 

 

Btn hade jag i ett annat akvarium men tycker 4000kr är lite för mycket för en bakgrund. 

Antingen får den jag har nu sitta kvar eller så blir det målat glas. 

Tror att det finns ett par ställe som nån korall kunde fäst mot bakgrunden. 

Men jag vet inte om saltet kan ”äta” upp bakgrunden som jag har?

det enda som inte kommer få plats bakom bakgrunden är skummaren. Jag har iof inte tagit nåt mått. Finns kanske någon ”liten” skummare som fungerar?

 

Hur ofta är ofta?:)(vattenbyte)

1 gång i veckan är inga problem men inte mer. 

Har tänkt ha lite fisk. Kanske 1par clowner, nån goby. 

Nån putsarräka, eremiter och snäckor.  

På så sätt borde belastningen inte vara så stor. 

Vet inte hur mycket belastning anemonerna och korallerna ger. 

 

Ja dsb slipper jag helst. Men lite sand vill jag ha, tycker det är snyggt. 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja saltet kan vara ett problem, det räcker att hälla i nytt vatten i karet så stänker det massor av små droppar högt upp i luften. Kanske det främst är fläktkylda armaturer med öppen elektronik inuti som är känsliga för det, övriga kanske det räcker att tvätta av. Det finns även passivt kylda LED-belysningar som kanske kan sitta närmare vattnet, Tunze har t ex en variant som rentav kan sitta under vattenytan. Juwels egna belysningar använder numera LED i lysrörsformat, dessa sitter bara ca 5cm över vattenytan tror jag (deras äldre T5-belysningar hade vattenskydd på ändarna av rören, kanske även de nya).

För mjukkoraller och anemoner räcker det med en enklare belysning, jag har läst om ett akvarium som hade Acropora under bara 4st T5-rör (men då troligen med extra bra reflektorer). Förutom ljusstyrkan är en skillnad mellan LED och T5 att man inte får någon skimmereffekt av T5 om man gillar det, å andra sidan kan vissa LED-belysningar skapa en onaturligt discoeffekt (blåa och röda skuggor) eftersom de olika färgerna inte blandas ordentligt.

BTN-moduler är inte fullt så dyra (under 1000:- har jag för mig), en http://backtonature.se/module-c-white-limestone/ i bakre hörnet borde rymma en skummare. Vågar inte uttala mig om din hemmagjorda bakgrund, det beror på materialet och om lacken täcker ordentligt.

En Tunze 9004 skummare borde fungera utmärkt i ett 200l-kar och behöver bara 9x11cm utrymme, tyvärr måste skumkoppen rengöras nästan dagligen på den modellen (jag har en sån själv i mitt 300l-kar). Det finns även enstaka skummare som kan hängas på utsidan av akvariet, t ex äldre från Deltec.

Med så lite fisk, en skummare och 5-10kg levande sten behöver du nog inte byta vatten alls. Koraller tar snarare upp näring ur vattnet, symbiosanemoner vet jag inte. Om du mäter nitrat och fosfat så märker du med tiden hur ofta du eventuellt behöver byta. Om du skall byta vatten så är det bättre med lite och ofta än sällan och mycket, men mer en än gång per vecka/månad är helt onödigt utom i nödsituationer. Jag byter aldrig vatten, eftersom jag inte tycker att det behövs (mitt gamla kar var igång ungefär fem år, det nuvarande tre år hittills).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skimmereffekten gillar jag men det kanske blir jobbigt med tiden. Tänkte om det stör lite i ögonvrån, vi har karet i vardagsrummet där vi även har matbord och tv rum. 

Jag har gamla armaturen med t8 rör och där är skydd som du skriver i ändarna. 

 

Nej modulerna är inte så dyra. Tyckte det stod bakgrund. Hela bakgrunder är lite dyrare. 

Får fundera på om jag ska våga prova med den jag har eller riva bort den. 

 

9x11 är ju perfekt. Kan man inte göra en större skumkopp? Eller då kanske funktionen försvinner? Tömma dagligen är inget problem i nuläget men är man borta nån dag är det lite tråkigt med läckaget. 

 

Räcker det med så lite sten? 

Har bara läst tumregeln 10% av vattenvolymen. 

Ger stenen/organismerna ifrån sig nitrit,nitrat och liknande? Trodde bara det var nyttigt med mycket sten. 

Kommer fosfatet från stenen?

Tänkte hålla mig på låg nivå med fiskar och levande just pågrund av vattenkvalitén. 

 

Så då låter det som att det kan fungera ganska bra ändå om jag har en skummare iaf och streamers. 

 

På söndag ska jag köra iväg till butiken och titta lite vad dom har hemma. 

 

Tack igen 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden skimmer beror mycket på hur våldsamt vattenytan rör sig, så det går att kontrollera. Det är inget man störs av normalt.

Problemet med 9004-skummaren är att bubbelskum blockerar skumkoppen, så oftast blir det inte mer än 2cm flytande avskum innan den slutar producera mer. Det blir normalt inget läckage, skumproduktionen är tänkt att upphöra automatiskt innan dess pga konstruktionen. Det finns en specialkopp som tillbehör (med slang till t ex hink) men jag har inte provat den.

Tumregeln med 10% sten är lite föråldrad, 20kg sten kan bli väldigt mycket volymmässigt beroende på hur hålig den är (detta gäller äkta sten, det finns även "odlad" som består av cement). Köp så mycket du tycker ser fint ut, vattenrening kan alltid kompletteras på andra sätt. Nitrifikation (ammonium > nitrit > nitrat) äger t ex rum även i sanden, och om denitrifikationen (nitrat > kvävgas) i den levande stenen inte räcker till för att hålla nere nitrathalten så kan man alltid byta vatten. Ammonium, nitrit och nitrat stiger tillfälligt under inkörningen, men när akvariet väl kommit igång är det normalt inget problem.

Nyimporterad sten kan avge näringsämnen (särskilt fosfat) när organismer i den dör, även gammal sten från slarvigt skötta kar kan innehålla fosfat som långsamt läcker tillbaka ut i vattnet. Detta kan orsaka kraftig trådalgsväxt om man inte sätter in algätande djur (t ex eremiter) i tid. Fosfat i det fria vattnet kan tas bort med vattenbyten eller fosfatbindande filtermedia, men när den läcker från sten brukar trådalgerna ta upp den innan den kommer ut i vattnet, så ett fosfattest kan visa låga värden medan algerna på den läckande stenen frodas (men inte någon annanstans).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaså, har aldrig använt en skummare. Då är det ingen fara kanske om den inte fungerar på någon dag om man är iväg en weekend. 

Trodde skummet bara fortsatte hela tiden. 

 

Ja jag tänkte också att 20 kilo blir mycket. Jag försöker hitta porös sten. Jag har fått för mig att ju mer porös och hålig den är desto mer bra grejer får plats i den. 

Tack för förklaringen om nitrat och fosfaten. 

Svårt att veta om stenen är bra eller inte kanske när man köper den. Finns det något sätt att märka om stenen är bättre eller sämre? Nåt speciellt ställe man föredrar att stenen kommer från kanske?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det inte finns några ämnen för skummaren att skumma bort så brister bubblorna redan i stigröret, det är bara smutsigt avskum (efter t ex matning) som är tillräckligt segt för att hamna i koppen. Under normala omständigheter bör det ta många dagar/veckor (beroende på skummarmodell) innan hela koppen fylls med flytande avskum, så det är inget problem att resa bort några dagar om inget katastrofalt inträffar under tiden.

Levande sten brukar se rätt tråkig ut i butik, men om den läcker detritus eller är bevuxen med trådalger är den nog inte så bra. Det kan även vara bra att undvika stenar med glasrosor (Aiptasia) på eftersom de brukar sprida sig som ogräs. Saknar stenen helt rosa/röda kalkalger kan det kanske tyda på att den legat länge i butik, men inte ens nyimportad sten brukar innehålla några större mängder kalkalger eftersom de betas av i naturen. Helt nyimporterad sten innehåller mer liv, men mycket av detta kommer att dö i början vilket kan leda till algproblem. I "kurerad" eller inkörd LS har döendeprocessen redan ägt rum i butiken, vilket ger mindre algproblem men kanske också mindre djurliv. Om kureringen gjorts slarvigt kanske stenen innehåller mer fosfat, vilket återigen kan ge algproblem. Slutligen finns det begagnad sten från andra akvarister, denna kan vara bra eller dålig beroende på karet den kommer ifrån.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suveränt. Du lär mig för var inlägg:) tack

 

Där jag köpt sten till mitt nano ligger stenen i svag vattenrörelse och svagt ljus men dom är fulla med kalkalger. Då kanske det funkar bra. Jag har inte haft några konstiga värde sen jag startade upp det och set har hållt sig stabilt några veckor nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom Och tänka på en sak för att kanske kunna snabba på uppstarten lite. 

 

Jag har ett 120l ståendes i källaren. 

Det bör väl snabba på processen lite om jag köper sten i veckan och fyller upp karet med vatten. Har bara t8 sötvattensrör till belysning och ingen värmare än. 

 Behöver jag belysning för att stenen ska mogna eller Det räcker med dagsljuset i rummet ? Har en 600liters pump och någon liten 100-200liters. Kan det fungera?

Om det är lönt menar jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer den från ett etablerat akvarium så är det nog inte nödvändigt, tvärtom kanske du slipper inkörningen av ditt visningskar nästan helt även om du lägger i stenen direkt.

 

Om stenen är från butik men är "kurerad" så kanske du sparar ett par veckors av inkörning på det viset, men värmare behövs nog om rumstemperaturen är under 20(?) grader. Vet inte riktigt hur man bör göra med belysning.

 

Är stenen däremot helt "färsk" så kommer den att avge mycket fosfat från döende organismer, den fosfaten måste då avlägsnas med vattenbyten eller fosfatmedia. Även ammoniumhalten blir väldigt hög i början, vilket i sin tur skapar en kedjereaktion av ännu mer döende organismer. Har man stark belysning kommer troligen alger att börja växa. Vet inte om jag kan rekommendera sådan sten om det är ditt första riktiga saltvattenskar. Här är iaf ett par sidor om kurering (men oftast har redan exportören plockats bort så mycket material som möjligt, så det mesta slipper man nog göra själv här i Sverige):

 

http://www.livestockusa.org/CURING.html

 

https://reefbuilders.com/2007/06/18/cycling-curing-live-rock-for-saltwater-aquriums/

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjo. Har pratat med två butiker som har sten hemma och som dom säger är ”inkörd”. Stenen har varit i deras tankar i några månader fast med dåligt/inget ljus. Kan den stenen vara som i ett inkört akvarium?

 

Konmer köpa sten imorgon från båda butikerna. 

Kommer blanda vatten imorgon kväll direkt i akvariet. 

Så stenen kanske inte kan komma i förrän dagen efter. 

Kommer mycket av det levande i stenen att dö om jag har den i en frigolitlåda med blöta tidningar eller hur ska jag göra?

Läst att man ska rengöra stenen i saltvatten innan man lägger i den. Räcker det att skaka av den i vattnet eller man ska skrubba lite?

 

Om saltet blandar sig fort så åker stenen i redan på kvällen några h senare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett inkört akvarium är inte riktigt samma sak, det innebär även bl a att bakteriekulturerna anpassat sig till mängden mat man tillför (en ständigt pågående process).

Ofta stiger ammonium och nitrit medan bakterierna stabiliserar sig, vänta isf tills värdena sjunkit till noll (kan ta ett par veckor), sätt sedan i algätare t ex många eremitkräftor och snäckor vid första tecken på gröna trådalger (eller helst lite innan). Vänta gärna med fisk, koraller och anemoner. Kiselalger och cyano är vanligt i början men de försvinner normalt av sig själva.

Jag skulle blandat vattnet innan jag köpte sten (tålamod är en dygd), se särskilt till att få rätt temperatur. Å andra sidan borde stenen klara sig i en fuktig låda nån dag, det är så den fraktas hit från tropikerna. Är det mycket detritus på stenen kan du skaka den lite i saltvatten, men du behöver inte skrubba den såvida det inte sitter uppenbart döda organismer på (men det borde inte vara fallet om den är inkörd). Om stenen fortsätter läcka ut detritus i karet är det bäst att vänta med sand tills det upphört, eftersom det är lättare att suga upp detritus från en bar botten.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Tar o köper salt imorgon bara och streamers/skummare. Sanden tänkte jag vänta med nu som du skriver. 

Tånkte måla botten vit så kan de se lite bättre ut sålänge. Funderar på att måla baksidorna blå? Kanske bättre med nåt annat?

 

Vad heter det många använder i botten för att ställa stenen på? Eller det är hemmabygge som gäller?

 

Har förstått att det är tålamod som gäller. Tyvärr:)

 

har 7mil till butiken, därför jag ville köpa allt samtidigt men det är väl bättre att ta det lugnt. 

Tack igen Christian. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en halvgenomskinlig blå akrylskiva som bakgrund, det ser ganska naturtroget ut med djupverkan så länge man orkar hålla rutan ren. Som ett alternativ till färg kan man kan kanske använda plastfolie (från byggvaruhus?) och fästa med såpvatten. Men på ett hörnakvarium kanske man ändå bara ser frontrutan speglas när det är vatten i?

 

Man behöver nog inte ställa sten på något (jag gör det inte), levande sten är ganska lätt och mjuk så jag tror inte det finns risk att glaset spricker. En skärbräda eller vad som helst av livsmedelsgodkänd plast borde fungera. "Eggcrate" är kanske inte så bra ifall det fastnar detritus i hålen.

 

Jag brukar köpa tekniska tillbehör från nätbutiker i Tyskland, de har ofta både bättre sortiment och lägre priser, fast frakten gör det inte lönsamt om man bara behöver nån småsak. Allra billigast är förstås att köpa begagnat i Sverige.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Robbs sa:

 Funderar på att måla baksidorna blå? Kanske bättre med nåt annat?

 

 

Jag körde blå bakgrund i mitt gamla hörnkar. Var väldigt nöjd med det. Kolla tråden "j0nas hörna" om du vill se bild.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena. Nu har jag lyckats få rätt på mobilen så jag kan använda forumet igen:/ fick ladda ner Google chrome. 

 

I vilket fall. 

Det blev sidenmatt svart bakgrund. 

Akvariet är fyllt och saltet håller på att blandas. 

 

Köpte streamers från newave. 

En på 2.500l och en större på 3.500l (ca, har inte dom framför mig)

Den stora går fint men den lilla för oväsen. Vet inte om de går till sig eller jag ska lämna den? Någon som har erfarenhet av dom?

 

Stenen hämtar jag imorgon eller onsdag. 

Tänkte köra utan sand de första dagarna sen åker sanden i. Stenen jag köpte sist på samma ställe var bra och knappt nåt smuts. 

 

Tänkte ha en till clown till uppstarten. Hur är det med könen. Nu har jag haft min clown ensam några veckor i nanot. Skulle helst haft en hona och en hane. 

Denna jag har var minst utav ”stimmet” i butiken när jag köpte den. 

 

Så det ska inte vara någon fara med stenen direkt mot glaset?

har en plexiskiva liggandes om det fungerar eller något annat kanske? Tänkte OM jag lyckas välta någon sten. 

 

Såg revkeramik i butiken. Måste stenen vara torr när man använder lim/keramik eller det fungerar även under vatten?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inget om de pumparna, men prova att lyfta ur impellern och sätta tillbaks den under vatten så att det garanterat inte är någon luft i schaktet. Nya pumpar brukar föra oväsen i några veckor tills det byggts upp en biofilm inuti.

 

Om clownerna är små och går i stim borde de vara hanar allihop, särskilt den minsta av dem. Fast jag skulle inte rekommendera någon fisk till inkörningen innan ammoniumet försvunnit, det borde räcka med att mata bakterierna (med fiskfoder eller näringen från levande sten). Satsa på algätande eremiter istället (efter ett par veckor, när ammoniumet försvunnit).

 

Jag tror inte det behövs något skydd under levande sten ens om de välter, men det skadar säkert inte heller. Vissa typer av död sten kan däremot vara väldigt tung, men jag vet inte om den säljs längre.

 

Om du vill använda revkeramik istället för levande sten tar inkörningen längre tid, eftersom akvariet då nästan helt saknar bakterier i början (det finns bakteriekulturer att köpa). Det finns olika sorters lim för korallfraggar som fungerar under vatten, möjligen kan det vara svårt att hålla ihop tunga bitar tills limmet härdat (jag har inte provat, andra vet säkert mer).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag har gjort efter Lasses metod på det lilla och där har värdena varit bra efter första veckorna. Start med en fisk för att få igång nitrifikationen. 

Jag hittade minimalt med smuts från stenen men nu är det iof större mängder. 

Jag har de flesta tester nu men när ska jag stoppa i en fisk då?

Hade tänkt ta ett par tre dagar och mäta för och se innan jag stoppar i något annat än stenen. Kanske för lite?

 

jag köpte ingen skummare nu till en  början, tänkt se om jag klarar mig med vattenbyten. 

 

Skrev fel ang revkeramik. Menade limmet. Men kom på att det är dumt att limma för jag vill säkert ändra om stenarna när det börjar komma i koraller med. 

Tack. 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många sätt att starta ett akvarium som fungerar.

Det som inte fungerar är att blanda ihop olika metoder.

Så bestäm dig för hur du skall göra och följ sedan den metoden slaviskt. Får du problem så tala om vilken metod du använt så är det mycket lättare att ge tips ifall något krånglar för dig.

På min hemsida har du två metoder:

http://oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

 

https://www.redseafish.com/reef-care-program/tank-maturation/

https://www.korallen-zucht.de/pages-en/service/initial-cycle-just-14-days.html

https://aquaforest.eu/wp-content/uploads/2014/08/Aquaforest_Products-Guide_EN_RGB.pdf

Och så vidare.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Obsevera att @Lasse matar fisken väldigt lite de första veckorna, och använder både levande sten och bakteriekultur. Normalt tror jag ammonium bör stiga i början pga LS, men kanske den tillsatta bakteriekulturen motverkar det. Till exempel, i mitt nuvarande kar (med enbart LS och skummare) toppade ammoniumhalten vid 1-1.5ppm två dagar efter att LS kommit i, sedan sjönk den till 0.5ppm dag 7 och slutligen till under 0.05ppm dag 10 (det lägsta mitt test klarade att mäta). Nitriten följde samma förlopp fast nån dag senare. Exakt hur många dagar det tar kan variera, gå hellre efter vad testerna visar (med reservation för att de ofta visar fel).

 

Har du redan köpt levande sten, och ligger den isf i visningskaret eller i det andra karet? Sug gärna upp detritus som kommer ut ur stenen, och vänta med sand iaf tills det slutat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, stigigemla sa:

Det finns många sätt att starta ett akvarium som fungerar.

Det som inte fungerar är att blanda ihop olika metoder.

Så bestäm dig för hur du skall göra och följ sedan den metoden slaviskt. Får du problem så tala om vilken metod du använt så är det mycket lättare att ge tips ifall något krånglar för dig.

På min hemsida har du två metoder:

http://oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

 

https://www.redseafish.com/reef-care-program/tank-maturation/

https://www.korallen-zucht.de/pages-en/service/initial-cycle-just-14-days.html

https://aquaforest.eu/wp-content/uploads/2014/08/Aquaforest_Products-Guide_EN_RGB.pdf

Och så vidare.

 

Tjena @stigigemla tack. Vill köra samma som jag gjorde med nanot som iof bara varit igång 5 -6veckor men som gått smärtfritt. 

Och det är med Lasses metod med fisk direkt och med samma tillsatser som han beskrev. 

Vet inte om det är skillnad med 30l eller 200l vid samma sorts uppstart?

tack för svaret. 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Christian J sa:

Obsevera att @Lasse matar fisken väldigt lite de första veckorna, och använder både levande sten och bakteriekultur. Normalt tror jag ammonium bör stiga i början pga LS, men kanske den tillsatta bakteriekulturen motverkar det. Till exempel, i mitt nuvarande kar (med enbart LS och skummare) toppade ammoniumhalten vid 1-1.5ppm två dagar efter att LS kommit i, sedan sjönk den till 0.5ppm dag 7 och slutligen till under 0.05ppm dag 10 (det lägsta mitt test klarade att mäta). Nitriten följde samma förlopp fast nån dag senare. Exakt hur många dagar det tar kan variera, gå hellre efter vad testerna visar (med reservation för att de ofta visar fel).

 

Har du redan köpt levande sten, och ligger den isf i visningskaret eller i det andra karet? Sug gärna upp detritus som kommer ut ur stenen, och vänta med sand iaf tills det slutat.

 

Jag körde efter hans metod till det lilla jag startade och som fungerat bra. 

Jag använde samma bakteriekultur och andra preparat som han beskrev i tråden. Som jag fråga i förra inlägget vet jag inte om det är någon skillnad på större akvarium vid uppstarten?

 

vet inte hur lång tid det tar innan man kan se nitritvärdet. Tänkte för fiskens skull om jag skulle köra samma metod igen. Väntade 3-4 dagar med fisk sist. 

 

Nej jag har inte köpt sten än. Hoppas på att hinna med det idag. 

Jag körde utan sand de första dagarna och tog bort det lilla som släppte. Stenen han har i butiken ser fin ut med kalkalger och mycket liv. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att storleken gör stor skillnad, så länge det är samma proportioner mellan teknik, sten, vatten och fiskmat. Det brukar iofs sägas att alla sorters förändringar märks fortare i en liten vattenvolym, men det kanske beror just på att man oftast har andra proportioner då, jag vet inte.

 

I mitt kar visade nitrittestet 0,2ppm redan andra dagen (300l kar med 20kg färsk levande sten, skummare, ingen fisk), sedan började det inte sjunka förrän plötsligt efter ca 10 dagar. Har för mig att Lasse skrivit att nitrit i sig är inte är så farligt i saltvatten, men att det är lättare att mäta korrekt än ammonium. Tydligen kan närvaro av nitrit även ge felaktigt höga värden på nitrattest...

 

Jag brukar vänta flera veckor med fiskar, men det kanske är onödigt försiktigt. Å andra sidan är det alltid bra med tålamod, förutom när det gäller att sätta i algätande djur kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...