Gå till innehåll

Juwel Trigon 190l projekt


Robbs

Rekommenderade inlägg

10 timmar sedan, Robbs sa:

Ser inte alls ut som dom jag har haft i andra karet. Dessa är ganska tjocka och ”fristående” trådar typ?

 

Det finns massor av olika gröna håralger (alltså hundratals), men om det är tjocka och fristående och mera styva trådar kanske det är en macroalg som heter Cladophoropsis. Det finns många Cladophoropsis som ser olika ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Maglofster sa:

 

Det finns massor av olika gröna håralger (alltså hundratals), men om det är tjocka och fristående och mera styva trådar kanske det är en macroalg som heter Cladophoropsis. Det finns många Cladophoropsis som ser olika ut.

Hej. Googlar jag på Cladophoropsis så ser det väldigt likt ut. Ska jag försöka dra bort det eller det kan dö ut av sig själv? Vill inte sprida det om det nu kommer små sporer när jag drar av det. 

 

Ska ta lite tester ikväll. Vet inte vad fosfat och nitrat ligger på nu. 

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Robbs sa:

Hej. Googlar jag på Cladophoropsis så ser det väldigt likt ut. Ska jag försöka dra bort det eller det kan dö ut av sig själv? Vill inte sprida det om det nu kommer små sporer när jag drar av det. 

 

Ska ta lite tester ikväll. Vet inte vad fosfat och nitrat ligger på nu. 

Tack

 

Ta ur stenen ur akvariet, rensa manuellt, en pincett kan hjälpa ordentligt, skölj av stenen efter rensningen och sätt sedan tillbaka i akvariet. Du kommer inte bli av med det på direkten men allteftersom kan du bli av med den. Som tur är växer det ganska långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, Maglofster sa:

 

Ta ur stenen ur akvariet, rensa manuellt, en pincett kan hjälpa ordentligt, skölj av stenen efter rensningen och sätt sedan tillbaka i akvariet. Du kommer inte bli av med det på direkten men allteftersom kan du bli av med den. Som tur är växer det ganska långsamt.

Toppen. Tack för hjälpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Billigaste jag sett var batteridrivna luftpumpar på Amazon (tror jag). Annars kanske ett bilbatteri med växelriktare skulle kunna funka (fast man får isf koppla in det manuellt), jag tror även Tunze har en automatisk batteriomkopplare för åtminstone DC-pumparna.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Christian J sa:

Billigaste jag sett var batteridrivna luftpumpar på Amazon (tror jag). Annars kanske ett bilbatteri med växelriktare skulle kunna funka (fast man får isf koppla in det manuellt), jag tror även Tunze har en automatisk batteriomkopplare för åtminstone DC-pumparna.

 

Jo dom har jag sett men det ska ju helst sköta sig automatiskt. 

 

Skulle kunna gå med ett relä som sluter vid strömavbrott som startar en luftpump/streamer. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är batteriomkopplaren, den verkar fungera automatiskt: https://www.shop-meeresaquaristik.de/Pumps-and-pump-equipment/Tunze/Controller-Accessories/Tunze-Safety-Connector-6105-500::5384.html

 

Tunzes egen hemsida har inte mycket information tyvärr, hittade bara den här: https://www.tunze.com/en/products/details.html?user_tunzeprod_pi1[prodid]=6105.500

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skulle kunna fungera. Står tyvärr inget om hur länge den klarar på visst ampere. 

 

Har tunze bara 12v på sina pumpar?

har jebao pumpar har jag för mig och dom är på 220v. 

Två nya pumpar + tunzes säkerhets dosa blir nästan samma pris som en ups. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Robbs said:

Den skulle kunna fungera. Står tyvärr inget om hur länge den klarar på visst ampere.

Det borde gå att räkna ut genom att multiplicera batteriets spänning (volt) och kapacitet (amperetimmar) och sedan dela detta (voltampere) med pumpens förbrukning (watt). Till exempel, om ett 24V batteri har kapaciteten 20Ah så blir det 480VA. En Nanostream 6055 förbrukar 4-18W beroende på spänning (12-24V DC), så med ett 24V batteri borde man teoretiskt kunna få 480/18=26 timmars drift med maxhastighet på pumpen. Sjunker batteriets spänning medan det laddas ur går nog pumpen ännu längre tid fast långsammare, t ex med ett 12V 20Ah batteri och 4W förbrukning får man 240/4=60 timmars drift.

 

(Obs jag vet ingenting om batterier, någon annan kommer säkert att rätta ovanstående.)

 

1 hour ago, Robbs said:

Har tunze bara 12v på sina pumpar?

De styrbara (Nanonstream Electronic) kan drivas med 12-24V DC (genom 230V nätaggregat), det är bara dessa som fungerar med den automatiska batteriomkopplaren tror jag.

 

De vanliga med fast hastighet (Nanostream) går på 230V AC direkt ur väggutaget, de kanske kan fungera med batteri och växelriktare (om inte motorn får problem med dåligt filtrerad växelström från växelriktaren, eller tänker jag fel nu?) men oavsett skulle man behöva koppla in dem manuellt.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska ta tag i renoveringen av vardagsrummet snart. Och där står givetvis karet. 

Ska riva upp hela golvet och göra nytt, sviktar på vissa ställen. Lär dröja någon månad till.  

 

Lämnar inte hobbyn men jag får starta upp ett 112l i källaren under tiden. 

Funderar på hur jag går tillväga lättast. 

 

Ska man vänta tills det är dags och ta allt vatten/sten från det gamla karet och bara släppa i allt samma dag?

Ska man ta sanden med eller köpa ny/rengöra?

 

Tänkte ev göra en sump så jag slipper innerfilter eftersom det är så litet kar. 

 

Fungerar det att starta upp med ny sand i sump och visningsdel med 2kg sten från mitt andra nano?

Inga fiskar men en städpatrull eftersom det kommer bli fullt när allt levande ska i från det större. 

 

Tror själv att det är bättre att släppa i allt på en gång med det gamla vattnet. 

 

Tar gärna emot tips och råd

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bänkbygget börjar bli klart för extrakaret vid renovering.

Tror fortfarande vad jag kunnat googla att det bästa är att ta allt på en gång även sanden som jag har i 200l.

 

Har lite funderingar på sumpen, har läst nu ikväll om olika typer och ideer på sump.

Sumpen kommer bli ett 54l med måtten 60*30*30.

Tänkte göra två fack. Ett till skummare och ett till returen med bubbelfälla mellan.

Vad är bäst i sumpen? Sand och sten eller bättre med mer sten i visningsdelen?

Sumpen är väl igentiligen ;

1. För att dölja teknik

2.Få bort bubblor/partiklar

3.Större vattenvolym

Men vad är det som gör att det "renar" bättre än utan sump? 

 

Just nu kör jag ju med innerfilter i 200l. Vad jag förstått det som så är det filtret bara som en extra sten med bakterier.?

Så med 3 kg mer sten hade jag kunnat ta bort innerfiltret?

 

Lite orolig för hur det blir med det nya om jag ersätter med sump? Har haft stabila värden hela tiden med innerfiltret som rengörs lite vid vattebyte.

Nya volymen blir runt 170l med sump.

 

Hoppas på ideer och förklaringar av er kunniga.:tennis:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 6/18/2018 at 2:54 PM, Robbs said:

Ska man vänta tills det är dags och ta allt vatten/sten från det gamla karet och bara släppa i allt samma dag?

Ja och ta även med sanden, men jag ser ingen större nytta med sand i sumpen.

 

1 hour ago, Robbs said:

Vad är bäst i sumpen? Sand och sten eller bättre med mer sten i visningsdelen?

Sumpen är väl igentiligen ;

1. För att dölja teknik

2.Få bort bubblor/partiklar

3.Större vattenvolym

Men vad är det som gör att det "renar" bättre än utan sump? 

Sand och levande sten fungerar nog lika bra som bakteriesubstrat i både sumpen som i visningsdelen. Å andra sidan finns det effektivare reningsmetoder, t ex Siporax, nitratfilter eller algreaktorer.

 

Jag tror inte att en sump i sig renar bättre, utan syftet är främst att dölja teknik. Dessutom är många skummare och andra tillbehör byggda för att stå i en sump, så man får mer valfrihet i utbudet.

 

1 hour ago, Robbs said:

Just nu kör jag ju med innerfilter i 200l. Vad jag förstått det som så är det filtret bara som en extra sten med bakterier.?

Nej i ett vanligt innerfilter sker enbart nitrifikation (ammonium > nitrit > nitrat) pga den goda syretillgången. I de syrefattiga delarna på levande sten sker dessutom denitrifikation (nitrat > kvävgas).

 

1 hour ago, Robbs said:

Så med 3 kg mer sten hade jag kunnat ta bort innerfiltret?

Vad jag vet räcker enbart skummare och levande sten för att inte ammonium skall vara ett problem, så du kanske klarar dig utan filtret oavsett (beroende på storlek på skummaren och mängden mat). Sätter du i mer levande sten kommer däremot nitrathalten att stiga långsammare eller rentav sjunka. Men jag skulle ändå inte rekommendera mer sten enbart för vattenreningens skull, använd istället så mycket som du tycker ser fint ut och lös nitratfrågan på något annat sätt (finns många olika).

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Christian J sa:

Vad jag vet räcker enbart skummare och levande sten för att inte ammonium skall vara ett problem, så du kanske klarar dig utan filtret oavsett (beroende på storlek på skummaren och mängden mat). Sätter du i mer levande sten kommer däremot nitrathalten att stiga långsammare eller rentav sjunka. Men jag skulle ändå inte rekommendera mer sten enbart för vattenreningens skull, använd istället så mycket som du tycker ser fint ut och lös nitratfrågan på något annat sätt (finns många olika).

Jo såklart vill jag inte ha ett kar fullt med bara sten. 

Men jag skulle vilja slippa sakerna som , refugium,fosfatremover etc. 

Jag kanske bara haft tur med mina värden men läser man runt här inne har var och varannan problem med nåt värde som i sin tur ger oönskade saker. 

 

Filtermatta i sumpen, kan det vara nåt? Eller den där stenen som är konstgjord och inte väger hälften så mycket. 

 

Tack. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Robbs said:

Jo såklart vill jag inte ha ett kar fullt med bara sten. 

Men jag skulle vilja slippa sakerna som , refugium,fosfatremover etc. 

Levande sten tar inte bort fosfat, bara nitrat. Det som tar bort fosfat är t ex vattenbyten, fosfatremover, kolkälledosering, kalkvatten, koraller och alger.

 

Quote

Jag kanske bara haft tur med mina värden men läser man runt här inne har var och varannan problem med nåt värde som i sin tur ger oönskade saker.

Tvärtom, jag tror många (inklusive jag själv) oroar sig för mycket över något värde, och gör sedan en massa justeringar som gör mer skada än nytta. Lägg till det att många tester visar fel redan från början.

 

Varken fosfat eller nitrat behöver vara någon katastrof i lite högre värden, jmf tråden Guess the fosfate level (9,5ppm nitrat och 1,24ppm fosfat).

 

Quote

Filtermatta i sumpen, kan det vara nåt?

För effektivare nitrifikation, javisst (fast siporax är nog ännu bättre än filtermatta). Men om ett nitrifikationsfilter konkurrerar med skummaren om ammoniumet kanske det teoretiskt leder till mer nitrat.

 

Du kan även skapa ett billigt denitrifikationsfilter i sumpen med en djup sandbädd, t ex en behållare med minst 10cm sand eller Siporax och inget aktivt flöde genom. Detta sägs minska nitrat men ej fosfat.

 

Quote

Eller den där stenen som är konstgjord och inte väger hälften så mycket.

Vet inte vilken sort du menar, men jag är skeptisk...

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Christian J sa:
7 timmar sedan, Robbs sa:

 

Levande sten tar inte bort fosfat, bara nitrat. Det som tar bort fosfat är t ex vattenbyten, fosfatremover, kolkälledosering, kalkvatten, koraller och alger.

Kom på det nu när jag läste ditt svar:)

 

4 timmar sedan, Christian J sa:

Tvärtom, jag tror många (inklusive jag själv) oroar sig för mycket över något värde, och gör sedan en massa justeringar som gör mer skada än nytta. Lägg till det att många tester visar fel redan från början.

Ja det har jag också läst att många gör för mycket med karen. Jag mäter max 1gång i månaden på mina. Har iof inte haft så himla fel värden så jag har inte behövt komma på någon lösning. 

 

4 timmar sedan, Christian J sa:

För effektivare nitrifikation, javisst (fast siporax är nog ännu bättre än filtermatta). Men om ett nitrifikationsfilter konkurrerar med skummaren om ammoniumet kanske det teoretiskt leder till mer nitrat.

 

Du kan även skapa ett billigt denitrifikationsfilter i sumpen med en djup sandbädd, t ex en behållare med minst 10cm sand eller Siporax och inget aktivt flöde genom. Detta sägs minska nitrat men ej fosfat.

Tror faktiskt att jag kunde skippat skummaren då. Får knappt upp något. Ca 2cm var 3:e dag i 9004 skummaren. 

 

Skumfilter eller matta med flöde igenom bör vara bättre än ls eftersom att det förmodligen blir stora delar i stenen som är syrefri?

 

 

dsb verkar kunna bygga upp värdena och släppa tillbaka dom i vattnet igen efter lång tid? Läste om det innan jag startade och några trådar om problem som förmodligen kom från dsb’n. 

 

Siporax kanske kunde vara bättre än filtermatta. Men om jag kör det på botten ett par cm ska jag behöva rengöra dom då som jag gör med filtermattorna?

 

 

 

Vad tror du/ni om bänken? Kan 70 regeln svikta på mitten? 100cm x 40cm är bänkskivan. 

 

Sitter tvärgående reglar under skivan med. 

 

1548A7EA-1164-4274-A678-4FF943724944.jpeg

B6CF8F63-A6B8-4600-AC70-6E8F9CF4FFBD.jpeg

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robbs said:

Ja det har jag också läst att många gör för mycket med karen. Jag mäter max 1gång i månaden på mina. Har iof inte haft så himla fel värden så jag har inte behövt komma på någon lösning.

Sen beror det förstås på vad man har för djur också, om man t ex håller snabbväxande SPS med "ultralåga" näringsnivåer i vattnet (för utfärgningens skull) så måste man kanske hålla koll ofta så korallerna inte svälter.

 

2 hours ago, Robbs said:

Tror faktiskt att jag kunde skippat skummaren då. Får knappt upp något. Ca 2cm var 3:e dag i 9004 skummaren.

Nej behåll skummaren, den är bra även av andra orsaker (t ex vädra ut koldioxid nattetid, vilket medför stabilare pH). Dessutom är det effektivare att låta skummaren ta bort ammonium och annat än att låta bakterier omvandla det till nitrat.

 

2 hours ago, Robbs said:

Skumfilter eller matta med flöde igenom bör vara bättre än ls eftersom att det förmodligen blir stora delar i stenen som är syrefri?

För nitrifikation kanske ja, men denitrifikation äger rum just i de syrefattiga delarna av stenen. Frågan är om du ens behöver mer nitrifikation?

 

2 hours ago, Robbs said:

dsb verkar kunna bygga upp värdena och släppa tillbaka dom i vattnet igen efter lång tid? Läste om det innan jag startade och några trådar om problem som förmodligen kom från dsb’n. 

Det finns lite olika skolor angående detta, förespråkarna menar väl att användaren gjort fel på något sätt t ex stört DSBn. Principen är dock att nitrat ombildas till kvävgas, som försvinner ut i luften.

 

2 hours ago, Robbs said:

Siporax kanske kunde vara bättre än filtermatta. Men om jag kör det på botten ett par cm ska jag behöva rengöra dom då som jag gör med filtermattorna?

Bara om de är igenslammade. Det kanske kan vara bra med ett förfilter, eller hänga dem i ett nät över botten.

 

2 hours ago, Robbs said:

Vad tror du/ni om bänken? Kan 70 regeln svikta på mitten? 100cm x 40cm är bänkskivan. 

 

Sitter tvärgående reglar under skivan med.

Den ser väldigt stabil ut, men finns det något som skyddar mot knuffar i sidled (förutom väggen förstås)?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J sa:

Nej behåll skummaren, den är bra även av andra orsaker (t ex vädra ut koldioxid nattetid, vilket medför stabilare pH). Dessutom är det effektivare att låta skummaren ta bort ammonium och annat än att låta bakterier omvandla det till nitrat.

Just det. Det var mer än bara ammonium den gjorde. Tack. 

 

3 timmar sedan, Christian J sa:
Citat

 

För nitrifikation kanske ja, men denitrifikation äger rum just i de syrefattiga delarna av stenen. Frågan är om du ens behöver mer nitrifikation?

 

Citat

Bra fråga. Måste läsa på lite mer känner jag. Eller bara göra som alla andra och låta det vara så. 

Men jag vill gärna lära mig och kunna vad som gör vad och hur det Fungerar när man gör olika saker med filtrering etc. 

 

3 timmar sedan, Christian J sa:

Det finns lite olika skolor angående detta, förespråkarna menar väl att användaren gjort fel på något sätt t ex stört DSBn. Principen är dock att nitrat ombildas till kvävgas, som försvinner ut i luften.

Jo det har jag också läst, någon som skaffade massa sandvändare och gobys som störde bädden. 

Men i sumpen bör det inte vara några problem?

 

3 timmar sedan, Christian J sa:

Den ser väldigt stabil ut, men finns det något som skyddar mot knuffar i sidled (förutom väggen förstås)?

Nu när du skriver det så har jag inte ens tänkt på det. Tror inte den kan röra sig speciellt mycket. Men jag kan ju skruva dit en skiva i bakstycket som styvar upp den.  

Den är endast 65cm hög + ben xx

Nu ska detta bara vara under renoveringen men visst finns det kanske en risk för att det får stå kvar i källaren när det nya kommer på plats;) 

 

 

Så för att summera lite om sumpen. 

 

Siporax som filtrering antingen i nät eller på botten. 

 

Endast dsb 10cm

 

Två fack. Bubbelfälla mellan facken

Skummare i första och returpump i den andra. 

 

Tror jag får svårt för att få plats med refugium med. 

Sumpen blir ju 60*30*30

 

Eller något bättre sätt att bygga sumpen så jag inte kommer på nåt jag missat senare?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minutes ago, Robbs said:

Men jag vill gärna lära mig och kunna vad som gör vad och hur det Fungerar när man gör olika saker med filtrering etc.

Många metoder kommer och går periodvis, DSB exempelvis har väl varit omodernt ett bra tag. Sen diskuteras det som alltid flitigt vad som egentligen sker med olika metoder, om de verkligen håller vad de lovar, eller om det finns biverkningar på sikt. Enklast är förstås att göra som andra, iaf förutsatt att man vill hålla samma typ av djur.

 

27 minutes ago, Robbs said:

Jo det har jag också läst, någon som skaffade massa sandvändare och gobys som störde bädden. 

Men i sumpen bör det inte vara några problem?

Låter rimligt. En DSB i visningskaret är väl tänkt att innehålla en massa smådjur som äter upp detritus. Sumpvarianten jag föreslog är mer tänkt att inte tillföras detritus, utan enbart nitrathaltigt vatten. Här är en gammal diskussion: DSB in a bucket for nitrate control (har inte läst den själv på flera år).

 

27 minutes ago, Robbs said:

Tror jag får svårt för att få plats med refugium med.

En annan filtermetod jag gillar är algfilter, eftersom de tar upp både ammonium, nitrat och fosfat. Det finns några kompakta varianter på http://www.santa-monica.cc/ t ex DROP- och SURF-modellerna även om priset är lite högt.

 

27 minutes ago, Robbs said:

Eller något bättre sätt att bygga sumpen så jag inte kommer på nåt jag missat senare?

Se till att du kommer åt att sköta utrustningen, både att tömma skummarkoppen och rengöra hela skummaren. Om du använder osmolator, se till att den inte kan orsaka översvämningar om t ex ytavrinningen skulle blockeras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J sa:

Här är en gammal diskussion: DSB in a bucket for nitrate control (har inte läst den själv på flera år).

Har inte läst alla 40 sidor men skummat igenom tråden. Där används en hink till sanden som rinner vidare ner i sumpen. 

Om jag har sand i ena facket ska det då fyllas lika mycket som dom gjort med hinken? Runt 8cm vatten ovanför. 

 

19 timmar sedan, Christian J sa:

En annan filtermetod jag gillar är algfilter, eftersom de tar upp både ammonium, nitrat och fosfat. 

Vilket är bäst? Dsb tar inte bort fosfat iof. Men jag har inte så högt fosfat men nitraten är lite högt. Tänkte om refugium kan bli så effektivt så att något av det nollas och på så sätt trigga alger och dylikt?

 

Har haft dåligt med tid för och sätta mig in i det men ska ta tag i det så fort jag kan. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minutes ago, Robbs said:

Har inte läst alla 40 sidor men skummat igenom tråden. Där används en hink till sanden som rinner vidare ner i sumpen. 

Om jag har sand i ena facket ska det då fyllas lika mycket som dom gjort med hinken? Runt 8cm vatten ovanför. 

Vet inte. Tanken är att syret en bit ner i sanden skall förbrukas (för DSB i visningskaret brukar det sägas att det krävs minst 10cm sandtjocklek för det), på så vis tvingas bakterierna börja bryta ner nitrat till syre och kvävgas för att täcka sitt syrebehov. För att inte nytt syre skall tillföras uppifrån måste vattengenomströmningen i DSB:n vara minimal/obefintlig (mer nitrat tillförs genom diffusion antar jag).

 

44 minutes ago, Robbs said:

Vilket är bäst? Dsb tar inte bort fosfat iof.

En stor nackdel med DSB i visningskaret är allt utrymme sanden tar upp, plus att det kan störa djuren om man rör om så att bakterier virvlas upp. Hur bra en hink i sumpen fungerar vet jag inte, har aldrig provat någon form av DSB själv.

 

Man har förmodligen bättre uppsikt över en algodling/refugium, så att man ser om algerna börjar växa konstigt, och man kan även styra effekten med antal ljustimmar. Dessutom tas ammonium och koldioxid upp samtidigt som syre produceras (om man har ljuset på nattetid i refugiet balanserar det fotosyntesen som äger rum i visningskaret dagtid). En nackdel kan möjligen vara om algerna konkurrerar med korallernas zooxantheller om spårämnen, jag tror det diskuterats i andra forumtrådar.

 

44 minutes ago, Robbs said:

Tänkte om refugium kan bli så effektivt så att något av det nollas och på så sätt trigga alger och dylikt?

Ja det är en risk om man är oförsiktig, jag råkade själv ut för det för ett par år sedan då jag lät min ATS (algae turf scrubber) fortsätta gå i ett kar som jag inte matade i. Efter ett tag slutade trådalgerna växa inuti ATS:en och byttes ut mot cyano, har för mig att de därefter även dök upp i resten av karet. Men som sagt om man minskar ljustiden så borde inget sånt hända.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen att djupa sandbäddar har blivit ovanliga är att de ofta kraschar. Och nu finns tre andra metoder för nitratreduktion som tagit över.

 

Kolkälla t.ex NoPOx.

Refugium med alger.

Algreaktor.

 

De kan också krascha men är enklare att hålla igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, stigigemla sa:

Anledningen att djupa sandbäddar har blivit ovanliga är att de ofta kraschar. Och nu finns tre andra metoder för nitratreduktion som tagit över.

 

Kolkälla t.ex NoPOx.

Refugium med alger.

Algreaktor.

 

De kan också krascha men är enklare att hålla igång.

Hej Stig. 

Det är vad jag har kunnat läsa mig till också men kan det vara när man har dsb i visningsdelen istället för sumpen?

 

Behöver det vara stort refugium för att det ska fungera? Reaktorerna ser inte ut att vara så himla stora på bilderna iaf. 

Just detta karet är på 112L med 54L sump. 

 

Fungerar detta bra ska jag göra likadant med det nya större karet. 

 

Vad är väl beprövat och som fungerar enkelt i sumpen?

2-3-4 fack?

siporax,refugium,dsb,algreaktor,ls?

 

 

I mitt 200L kör jag bara med 12kg sten,innerfilter och skummare. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det bästa idag är 3 fack i sumpen.

 

Skummarfack

Returpumpfack bör ha plats för fosfatreaktorpump och lite annat extra.

Påfyllningsvattenfack

 

Skall man använda algreaktor bör man ha den utanför sumpen så att det inte börjar växa alger överallt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...