Gå till innehåll

j0nas toanano


j0nas

Rekommenderade inlägg

Efter att ha färdigställt renovering av gästtoalett så uppenbarade sig en fantastisk plats för ett nano :)

Har en liten skänk precis till höger om tronen, 70x25, som skulle göra sig bra som akvariemöbel. Har hittat ett 25liters från Hornbach som passar, behöver bara kolla in finishen innan jag slår till. 

 

Funderar nu på hur man löser ytavrinning och cirkulation. Karet blir sumplöst. Helst vill jag limma en liten box, lägga en powerhead i botten och sätta på ett rör med två utblås som flyttar tillbaka vattnet. Lite filtermatta ovanpå för mekanisk filtrering. Tips på liten pump som skulle kunna lösa jobbet? Vill helst inte ha någon annan synlig teknik i karet. 

 

Belysningen får bli spot med svanhals, karet står ganska lågt och vill inte fördärva topdownviewn. Har hittat kessil och maxspect celestial. Kessil känns som ett beprövat men dyrt val för så litet kar, någon som provat maxspecten eller har annat tips?

 

Inriktningen på karet blir enkla men fina koraller, har några häftiga skivor och knappar som jag tycker försvinner i mitt stora kar. 

Tack för input :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt gamla nano på 24l, körde bara koraller i detta och en snäcka!

Liten cirkulationspump, doppvärmare, liten påse med kol och en Kessil led, rullade på bra i ca 3 månader innan jag startade upp mitt nya!d1979def844c51794dd44fa5fc4910c9.jpge9e6ca546c58adff8721cf74b87bf471.jpg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt Ken! Inga problem med smutsig vattenyta? Jag tänkte inte heller ha fisk så det kanske är ett mindre problem då. 

 

Det var såklart en Kessil 160 som du hade? Lite orolig för ljusspillet (har fått stränga order från fru att det inte får bli en blå toalett..). Finns en mindre variant också, 80, men tror inte att den har samma spektrum som 160. 

Har skissat på ram för att minska ljusspill men vill samtidigt inte begränsa vyn uppifrån så vill helst slippa.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinning eller inte ytavrinning.. Det är frågan just nu. Hade varit skönt att slippa och bara gömma en streamer bakom min planerade stenformation ☺ 

Tråkigt dock om jag kommer på i efterhand att jag inte står ut med eventuell dammig/fet hinna på ytan. 

Ytavrinningen som jag funderar på är att limma en svart box i hörnan och lägga ett powerhead med pvcförlängning i botten. Kan då även få till mekanisk filtrering och eventuellt gömma en värmare. Äter dock ganska mycket plats i ett så litet kar. En "surfaceskimmer" är inte ett alternativ, för lite plats för både en sådan + streamer.

 

Finns säkert massa andra kluriga lösningar som jag inte har tänkt på. Håll inte inne med eventuella idéer ☺ 

 

 

WP_20180308_09_54_19_Pro.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det blev utan ytavrinning.. Inhandlat en fluval cp1 streamer idag samt några kilo ls som ligger och väntar i sumpen på mitt stora kar. Kessil a80 beställd och kommer förhoppningsvis i veckan.

 

Har nyss testkört streamern och den imponerar tyvärr inte med varken ljudnivå eller flöde :(

Får se hur det blir när levande kommer i, kanske kan jag öka flödet genom att klippa lite i pumphuset om det skulle behövas.

 

 

 

 

 

 

4156D3B1-6522-4A03-AEAD-A7831C45574A.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar det klia i fingrarna. Har puttrat i nästan två veckor men fortfarande har inte belysningen dykt upp. Skickades från butik 21/3, nio dagar senare reggades paketet som ankommit till Sverige och har senaste sex dagarna legat stilla på okänd terminal.. Wish me luck :)

 

 

1A6F077D-27F3-46B5-87A2-E7322F0D3364.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen! Men det var en lampa väl värd att vänta på :)

Macroalgerna är en tillfällig invånare, tror jag. 

 

Är det någon som funderar på att avyttra lite udda och färgglada knappar och skivor så skicka  pm. Mangroveskott och gorgonia också av intresse. 

 

 

17F85E2C-3F4E-493C-A3A6-413EB4E3B321.jpeg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
3 timmar sedan, runstenen sa:

Vad är det för lampa ? Jättefint och kul projekt ! Har själv en 43 cms kulfisk inne på muggen ;) Toakar är det senaste / hetaste just nu ...

 

Tack :)

Kessil a80. 

 

Kulfisk på dass, det lät väldigt spännande. Om karet finns på guiden så har jag missat det helt. Om inte, upp med en tråd! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, runstenen sa:

 

Trådkapning deluxe .. men hittade en video på söt / rov fiskarna

 

 

Haha, ingen fara. Riktigt grymma kar och fiskar :)

 

Skickar tråden på banan med en färsk bild. Nu med mangrove från @mcjagg

 

 

CA668B62-883B-4D70-B87A-6B851D209751.jpeg.65a29e57cab8eff8691b68d10c452e5b.jpeg

D73D637C-306A-4000-AC75-A6F696BF4FE0.jpeg

Ändrat av j0nas
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Stora karet har gått risigt i sommar, får glädja mig åt det lilla istället :)

 

Inte mycket till tillväxt men det ska jag kanske inte hoppas på med de här långsamma skivorna. 

Både koraller och räkor ser ut att trivas och inga fulalger (några enstaka bubbelalger undantaget..)

 

 

5243E451-9547-40D4-B667-98C00A39E562.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...