Gå till innehåll

Skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar?


Johan Bakken

Rekommenderade inlägg

Jag har inte provat någon av dem, men hade nog valt den nedre (eller en motsvarande från Tunze).

 

Den övre skapar en laminär ström (finns forumtrådar om detta). Detta brukar anses vara effektivt, men jag tror strömmen blir starkare i utkanten av strömmens cirkelrörelse, samtidigt som navet i cirkeln (just där inredningen i akvariet ofta finns) kanske bara får en svagare virvel.

 

Den nedre kanske också kan åstadkomma en laminär ström (men inte lika bra som Gyre-pumpen). Alternativt borde den kunna åstadkomma en resonansvåg, fast ett litet kubakvarium kanske inte är idealiskt för det. Den kan förstås även åstadkomma en vanlig pulserande ström, vilket kanske är det bästa i en kub?

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gyre är bättre i avlånga kar. Dessutom är det alltid att föredra att ha fler en än pump så flödet kan variera fram och tillbaka och då är det nog over kill med gyre. (men dom är fantastiskt bra)

 

Jag ar ingen erfarenhet av aquamedic så jag kan inte säga nått om den pumpens kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en kub på 80x70x60. 

jag upplever nog att "gyren:en" inte funkar optimalt. de vill ha lite längre kar. jag har kört med 2 storlekar (dock JEBAO) och med den större nu så blir det lite mer "storm". tycker också att "gyre"-pumparna tappar snabbt i effekt när det blir lite påväxt på dem.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...