Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Johan254

kalibrera refraktometer

8 inlägg i detta ämne

Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika salt har olika mängd för att uppnå samma salthalt. 

Kalibrera med osmosvatten eller köp färdig referensvätska är mitt förslag. 

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med Kim. Referensvätska kostar 99:- och då har du eliminerat alla felkällor som inexakta vågar mm.
Samt att referensvätskan dessutom kan användas till att dubbelkolla att dina tester för KH, kalcium mfl är ok.

Sent using Jedi mind-trick.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och att kalibrera med osmos är inte lika säkert. Att den visar rätt vid noll betyder inte att den visar rätt vid högre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

Det vore enklare om du följer receptet i artikeln. 3,65 gram vanligt bordssalt med jod till 96,35 gram vatten motsvarar 3,5% salthalt av naturligt havssalt..

Redigerad av stigigemla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och vad ska refraktometern visa då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det 3,5% havssalt (eller motsvarande) så skall den visa 35 promille.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3,5%.

Havssalt är en lurig term. Indunstad natriumklorid från havet säljs i livsmedelsaffärer som "havssalt".

Men säger vi akvariesalt så stämmer det.

Men det innehåller en del vatten så där brukar vi få tillsätta ungefär 38 gram per liter för att det skall bli 35 gram salt per liter i vattnet.

Och vattenhalten är olika i olika fabrikat så det kan också behövas mer än 40 gram.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu