Gå till innehåll

Magnus första salt på 200 liter


Magnus Borg

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltisar

 

Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt.

 

Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat

 

/Magnus

20180304_173642.jpg

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En vecka har förlupit nu. Har något lätt algblomning, tror det är kiselalger. Värdena jag mäter visa bra värden, dock ingen nitrit ännu. Borde det inte komma en nitrit-top snart? Kör med bakerietillsats, kan det ha något med nitritet att göra?

 

Visar en bild på Berra Sjöborren

20180311_182624.jpg

Ändrat av Locutus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej och god kväll

 

Har nu haft mitt kar igång i knappt en månad. Startade med 6 kg LS från butik, den hade legat länge i butiken. Hade ca 6 kg död LS som legat i min kompis sump i ca fyra månader och en 4 kg torr död LS. Använde även levande sand från butik och använder även en bakteriebooster en gång i veckan. Fick 25 liter vatten av min kompis inkörda kar, resten var osmosvatten. Har en liten sandvändargoby sedan en vecka, några turbosar, eremiter och sandsnäckor. Fick två små montiporafraggar av en kille i Hörby, de verkar trivas bra (efter en vecka) tycker mig se en liten tillväxt på en av dem. Inga vattenbyten gjorda.

 

Tycker att mina mätvärden inte beter som förväntat (alla test är salifert). Nitrit har jag inte fått något utslag på alls, och nitrat har varit nollat i en vecka nu. Tycker det känns som det gått för fort? Och gillar inte att nitratet är nollat, är det ett dåligt tecken, eller kanske bra?

Skärmklipp.PNG

20180319_192448.jpg

20180319_192433.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter fullt normalt att du aldrig såg nitrit, du stoppade ju i mestadels sten med fullgod bakteriepopulation och inget som bör ha dött och skapat mätbar nitrit innan den bryts ner till nitrat.

Att du mäter noll nitrat är inte optimalt, dags att mata mer/stoppa i fisk tycker jag :)

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lite nya bilder på karet, nu en månad gammalt. Namnen är satta av mig och en nioåring, därav de lite skumma namnen :dance:

  • Sjöborren, Berra
  • Clowerna, Jocke och Jonna
  • Sandvändargobbyn, Sven

Har fortfarande nollvärden på nitrat, har ökar utfodringen en del. Hoppas på en liten ökning inom kort

20180404_185752 (Medium).jpg

20180404_185800 (Medium).jpg

20180404_183336 (Medium).jpg

20180404_183351 (Medium).jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...

God natt-bild. Läggdags när som helst. Dock agerade fiskarna som små barn, simmar runt som bara den och försöker hålla sig vakna. Bara Sven, min Valenciennea sexguttata (sandvändare) har sagt god natt och stängt dörren till sin håla, man han är ju gammelgubben i karet :) 

 

/Magnus

20180727_210056.jpg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 9 månader senare...

Hej hopp. Länge sedan det kom en uppdatering. Lite SPS död, och LPS problem. Men inget man dör av, bara nästan.

Blev med GoPro för någon månad sedan. Kom på igår att den ju är vattentät, så varför inte testa att spela in i karet? Här kommer första testet.

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...