Gå till innehåll

Mer ljus i kåpan. Trigon. Tips


Robbs

Rekommenderade inlägg

Måste uppgradera ljuset i mitt 190l trigon hörnakvarium.  

Har funderat på att lödda något eget i bakre kåpan men jag har för dålig koll på vilka dioder jag ska använda. 

 

Har någon nåt tips på färdiga led lister eller liknande som kunde fungerat? 

 

Eller tips på vilka dioder och vad jag ska använda för att tillverka egen. Läser att många använder kretskort. Kan jag inte köra utan kretskort?

 

lägger in en lånad bild från Google på nåt jag kunde tänkta mig. 

 

 

FCCF245B-4A8F-4764-B33C-A1AE678ABBC3.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 sa:

Hej

 

en tanke bara:

hur har du det med värmen?

många kör utan kåpa pga värmen, så kanske en tanke är att köra utan och köra annan armatur istället?

 

//Fredrik

Jo jag har funderat på det med. Men jag gillar stilen med kåpan på. Har tänkt se hur värmen blir och såfall installera två fläktar i kåpan. 

 

Sen har jag barn som brukar vara duktiga men tänk att komma hem och där ligger kakor eller saft i baljan..

 

kanske slutar med öppet kar men helst inte. 

 

Har haft sötvatten i det innan med original armatur. Ca 20grader i rummet och då har tempen legat runt 22 grader i vattnet. 12h ljus. 

@nike83

Ändrat av Robbs
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hel djungel med de här ljuset för saltvatten. 

 

Hur mycket ljus ska jag ha eller man måste kunna allt med par,kelvin,lumen etc? 

 

En led armatur på 45w. Skickar dem ut mer än 45w lr det är samma som ett 45w lysrör? 

 

Vet inte alls hur mycket watt jag ska titta efter. Kommer inte ha svåra sps. Kommer ha mjukkoraller och nån bta än sålänge iaf. 

 

Funderar på nåt som typ coral box. 

Då kan jag göra ett runt hål i kåpan och ändå hänga den från taket om jag inte hittar nåt som får plats under kåpan. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag skulle räkna med ungefär 200 watt led. Köper du svagare kommer du bara att ångra dig. 

Bygger du själv måste du ha absolut vattentät kåpa för leden. De tål inte minsta fukt.

Jaså det är såpass mycket. Läser om koraller som blivit brända och liknande men det är ingen fara med 200w? Coralboxen jag tittat på är 160w. 

Det är ju ganska mycket pengar för en ordentlig armatur så jag vill veta att det kommer fungera innan jag köper en. Nu tänker jag inte just på coralboxen utan alla andra med häftiga program och fin design etc. 

 

Ska åka till några butiker i helgen och titta,mäta,känna. Sen för jag lägga ut här vad ni anser fungera.

 

tack @stigigemla

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

200W till 190l låter mycket om en LED-armatur verkligen körs med full effekt, och koraller kan säkert bli brända då om de inte vänjs långsamt. Kan man däremot ändra på ljustyrkan skadar det förstås inte med lite överkapacitet, även om det kostar mer. Sen vet jag inte riktigt hur man skall tänka med geometrin över ett hörnkar: kan man (och vill man) få en jämn belysning ända ut i hörnen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Christian J sa:

200W till 190l låter mycket om en LED-armatur verkligen körs med full effekt, och koraller kan säkert bli brända då om de inte vänjs långsamt. Kan man däremot ändra på ljustyrkan skadar det förstås inte med lite överkapacitet, även om det kostar mer. Sen vet jag inte riktigt hur man skall tänka med geometrin över ett hörnkar: kan man (och vill man) få en jämn belysning ända ut i hörnen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok. Som sagt, en djungel. 

Jag lär inte behöva (tror jag) ljus ut i hörnen eftersom att jag har ett rev i mitten. Ev någon sten i ena eller båda hörnen ut mot fronten. Men då får dör sitta nåt enkelt som läderkorall eller stjärnpolyper tror jag. 

Finns en sorts ledramp som ev får plats men den är på 110w och den är inte ställbar som den kommer iaf. Kanske går att ändra. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Ska titta på videon nu. 

Hittade en annan armatur som kanske hade varit nåt?

4st t5 rör. 

Uppdelade i två anslutningar. 

Finns inte i Sverige och priset lär bli över 1500kr. Kanske är bättre att satsa på led då?

Detta såg bara så smidigt ut. 

Kanske finns så att man kan bygga in dubbla rör i original armatur?

 

Så runt 100w är lagom?

tack

 

958AD04E-A147-4A9C-9264-EF2FA1A1D3CE.png

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Robbs said:

Hittade en annan armatur som kanske hade varit nåt?

4st t5 rör. 

Uppdelade i två anslutningar. 

Finns inte i Sverige och priset lär bli över 1500kr. Kanske är bättre att satsa på led då?

Priset var ju väldigt överkomligt. Med 4x24W blir det 96W sammanlagt, här är som jämförelse ett 330l SPS-kar med 4x54W T5-rör: https://www.advancedaquarist.com/2006/2/aquarium (skummare används inte heller, mycket läsvärd artikel). Vad jag läst skall reflektorerna ha stor betydelse för hur starkt T5-ljuset blir, så man bör nog inte välja första bästa.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skall finnas en gammal artikel här om reflektorer för lysrör som jag gjorde 2006. Jag hittar den inte men diskussionstråden finns här:

https://saltvattensguiden.se/topic/6912-reflektorer-för-lysrör/

 

Jag avråder absolut alla nybörjare från att försöka köra saltvattenskar utan skummare. Karet i artikeln är fullsmockat av koraller som tar upp näring + att det har ett fungerande refugium med belysning till algodling + djup sandbädd. 

Och belysningen i artikeln är 216w / 330 liter. En bit mer än 96w / 190 liter. 54w lysrör har lite bättre verkningsgrad än 24 w också. Men rakt under belysningen skall det gå bra att hålla koraller. Men kostnaden är också att räkna med. 1500:- för belysningen + 1000 eller mer för reflektorer. Sedan 1000:- drygt varje år för lysrör.

Då är man snart uppe i kostnaden för en LED armatur. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, stigigemla said:

Men kostnaden är också att räkna med. 1500:- för belysningen + 1000 eller mer för reflektorer. Sedan 1000:- drygt varje år för lysrör.

Då är man snart uppe i kostnaden för en LED armatur.

Man kan möjligen se det som avbetalning, iofs med ganska hög ränta. :-)

 

Beroende på hur dyr LED-armatur man jämför med, hur dyra T5-rör man köper och om man byter rören en eller två gånger om året, så tror jag det tar mellan 1 och 10 år innan man sparat in kostnaden för LED. Sen kanske man vill uppgradera även sin LED-armatur efter ett tag. Lysrör kanske även ger jämnare spridning av ljuset, å andra sidan får man inget skimmer med rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag.ska jag inte. 

Är den t5 armaturen nåt att ha? 

4x24w 190 liter. 

Finns det bra rör så jag inte behöver komplettera med ännu mer ljus?

Ljuset räcker väl till hyfsat?

 

priset kommer bli runt 1700kr med 4st lysrör för marine. Ingen aning om vilken sort. 

Vet inte om reflektorer ingår än. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade en led som kanske skulle kunna fungera. 

Tänkte om jag hade gjort en ny kåpa och skurit ut hålet för lampan. 

Antingen hänga den från taket eller göra något fäste. 

 

Hur nära kan man ha den till vattenytan?

Är det pågrund av spridningen som den ska hänga högre eller värmen? Är inte leds svalare än lysrör?

 

Denna är på 165w och båda kanalerna är dimmbara.

Så om jag dimmar ner bränner jag inte korallerna?

 

Eftersom att jag har ett hörnkar och ett rev/berg i mitten så borde jag kunna ha den så dioderna är i nivå med kåpan mitt över så att fläktar etc är ovanför kåpan? Om ni förstår vad jag menar. 

 

 

44045B9B-F100-43E7-9246-71DA57E62A4E.png

FD4FEC89-D9FA-4FDC-AA1A-ACB7F1540C0A.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Robbs said:

Hur nära kan man ha den till vattenytan?

Är det pågrund av spridningen som den ska hänga högre eller värmen? Är inte leds svalare än lysrör?

Salt, spridning och färgblandning är det som spelar roll med LED. Värmen är inget problem alls (så länge fläktarna får sval luft). 20cm över ytan har angetts som minimum av andra tillverkare just för saltets skull, enda undantaget är inkapslade passivt kylda belysningar. Spridningen beror på om linser används, så där skiljer sig nog måtten.
 

Quote

 

Så om jag dimmar ner bränner jag inte korallerna?

 

Det stämmer, men det blir kanske ganska svagt på sidorna eller botten. Om jag tänker rätt så ger en koncentrerad ljuskägla nästan lika starkt ljus vid botten som vid ytan, men sidorna blir väldigt svaga. Om man istället har en bred ljuskägla så blir det starkast ljus direkt under, medan sidorna får mer ljus.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Hittade att den har blandat 90–120 graders linser. 

30cm rekomenderar dom att hänga den. 

I värsta fall får jag göra större hål och hänga den högre upp. Kåpan är ca 80mm ovanför vattenytan. Max 150 ovanför skulle jag vilja ha. 

 

Men annars, lampan duger väl för koraller?

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag fått lampan från marsaqua. 

Den verkar vara ordentligt byggd, har ingen aning om hur bra komponenterna är. 

 

De två röda dioderna är lite som spottar. Får se om jag bytar ut dom mot blå/lila. 

 

Jag trodde fläktarna var temperatur styrda men det var tydligen on/off efter ca 70% på dimmningen. Tycker att den lilla tunna aluminiumplåten som dioderna är monterade på inte borde klara att få bort värmen på 50%men det lär märkas. 

Ev någon lägre varvad fläkt typ noctua blir monterad om jag kör på 100% eller en temperaturstyrning. 

 

Vet inte hur jag ska börja med ljuset. Om jag ska börja på lägsta effekten och sakta gå uppåt eller 50% direkt. 

Funderar på att börja med blå/ lila dom första timmarna sen alla några timmar för att sedan gå ner till blå/lila igen på kvällen?

 

Håller på att göra en hylla att hänga lampan i och för att kunna ha elektroniken ovanför vattenytan. 

 

 

B6FC2EF8-7F4B-4FA5-A7C0-8924ED4B69F3.png

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...