Gå till innehåll

Nytt saltvatten


Rekommenderade inlägg

ni som kommer ihåg mig och gav mig hjälp och goda råd med mitt saltkar ska ha stort tack men efter ytterligare problem och med min mors hastiga bortgång sålde jag karet och startade upp mitt sötvatten, givetvis har det inte gått en enda dag utan saknad av saltvattnet och vill nu kolla om någon har ett litet kar 40-80 liter komplett som jag kan starta upp och ha ett par clown fiskar och turbos och eremiter i? Jag har inte så stor ekonomi då jag är sjukskriven efter en operation, tacksam för hjälp med att återuppta saltvattnet, kram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan detta vara något:

http://www.aquael.pl/en/products/akwarystyka/kompletne-zestawy-akwariowe-szafki/316-nano-reef-duo

 

49 Liter Komplet med ljus och filter 1295:-

https://herkuleszoo.se/shop/product/nano-reef-duo?tm=akvaristik&sm=akvarium/nano-startset

 

Ser att du bor i Stockholm så ZOO.SE kan säkert ta hem ett de har ju Aquael i sitt sortiment.

 

:)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Conjor sa:

Kan detta vara något:

http://www.aquael.pl/en/products/akwarystyka/kompletne-zestawy-akwariowe-szafki/316-nano-reef-duo

 

49 Liter Komplet med ljus och filter 1295:-

https://herkuleszoo.se/shop/product/nano-reef-duo?tm=akvaristik&sm=akvarium/nano-startset

 

Ser att du bor i Stockholm så ZOO.SE kan säkert ta hem ett de har ju Aquael i sitt sortiment.

 

:)

Underbart, ska kika på det, tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , det är ingen skummare eller pump till karet  bara glasburk med bänk ,sump är bra att ha om man ska ha mycket teknik , men inte nödvändigt ,ditt gamla hade kar hade sumpen i karet ,facket i bak att gömma tekniken i , ett Juwel kar är inte optimalt kar att använda om du ska borra och  ha sump under karet , då är ett RedSea eller mollyhotell ett kar bättre , det har sumpen i bakväggen , det behöver inte vara så higtech , men det är bara att hämta om du vill ha , ingen i min närhet vill ha mer anemoner 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/8/2018 at 11:40, Conjor sa:

Kan detta vara något:

http://www.aquael.pl/en/products/akwarystyka/kompletne-zestawy-akwariowe-szafki/316-nano-reef-duo

 

49 Liter Komplet med ljus och filter 1295:-

https://herkuleszoo.se/shop/product/nano-reef-duo?tm=akvaristik&sm=akvarium/nano-startset

 

Ser att du bor i Stockholm så ZOO.SE kan säkert ta hem ett de har ju Aquael i sitt sortiment.

 

:)

man behöver väl inte någon skummare till det?, verkar inte finnas plats för det heller i det karet eller är filtret lika bra som en skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , det kommer att fungera utan skummare , tester är kanske bra att ha ,men jag tycker att det är bättre att du lägger dom pengarna på en hink salt ,

allt salt idag är bra , om du tar ett 49l kar tex så blir det ca 35l vatten totalt , om du byter 50% varje vecka så räcker en hink salt nästan ett år ,och byter du varannan vecka nästan två år, det är den enda  kostnaden du kommer att ha , det kan inte bli enklare och billigare än så , det är fullt tillräckligt till ett par clowner och några anemoner och nån mjukis korall , det finns säkert andra som tycker tvärt om men detta vet jag att då kommer det fungera problemfritt , då kan du sitta på en pall och titta på karet , du slipper bli gråhårig endast se karet uppifrån med en arm i karet och sedan stå i köket försöka utläsa en massa otydliga färgskalor på tester , salt kar fungerade  förr , tiden innan man skickade in labtesert , man väljer självnivån på hur svårt man vill ha det  , men jag föredrar den enkla modellen med vatten byte ,

mvh stefan

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej tyvärr det är i grunden ett sötvattenskar. Belysningen är på 10w men borde vara på 30. Inget annat filter fungerar på samma sätt som en skummare.

Men det går att sköta det på det sätt som Stefan skriver. Haken är bara att de flesta nybörjare sätter i för mycket fisk och matar mer än det som akvariet klara att bryta ned resterna från.

Det är nog för lite ljus för anemoner men det kan gå att välja ut mjukkoraller som klarar sig med ljuset. Skivanemoner t. ex röda eller gröna Discosoma eller Rhodactis borde gå bra men inte de blå. Du får kolla noga.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en pytteskummare TMC REEF Skim Nano 50 AC Protein Skimmer motordriven har sett den live :) den är liten som kan passa

tar visserligen plats men väldigt liten sådan.

Som Stig skriver inte något avancerat kar men mycket kar för pengarna tycker jag om man nu vill testa försiktigt och inte dra i väg

med sina pengar var min tanke med förslaget :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jeanette , det är 20kg sten på köp och sälj , om du inte har något att lägga det så åk till ikea eller jysk och köp en stor plast back , en pump och doppvärmare kan du säkert få låna tillfälligt om du inte har i brahalådan , jag kan inte avstånden där du bor , men erbjudande om en rejäl fika kan nog lösa att du får stenen hemkörd , och har du tur kan du säkert få stenen i salthinkar med vatten , sten blir aldrig gammal , då har du löst den viktigaste biten , mvh stefan

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon behöver inte köpa så kallad levande sten det går att starta än då med startbakterier och en död :) sten spara och köp en bit längre fram

försök hålla ner budgeten på så låg nivå det går :hide:

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och om det nu blir ett 49 liters inte vet jag men ponera att det blir så det räcker det med 1 kg annars får invånarna inte plats

eller koraller man köper senare som redan sitter på levande sten bitar oftast har sett för många burkar med så mycket sten

att vattenvolymen är alldeles för liten för att ha något som simmar :) eller kryper :)

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Conjor sa:

Hon behöver inte köpa så kallad levande sten det går att starta än då med startbakterier och en död :)

 

58 minuter sedan, Conjor sa:

Och om det nu blir ett 49 liters inte vet jag men ponera att det blir så det räcker det med 1 kg annars får invånarna inte plats

Hej Conny , där håller med dig fult ut om det blir 49l, men om man tar sten från ett fungerande kar så har man även köpt en färdig inkörningsperiod ,

och det räcker ju med mindre än hälften av stenen om en det , tanken var att hålla det enkelt  , här på landet kör vi modellen att det är alltid någon som har ett gratis kar som står och dräller hos någon , det som behövs är en saltmätare och salt , blanda till salt och vatten och i med stenen , dagen efter har du ett fullt fungerande kar , sen gör det ju inget om det står längre , det blir ändå aldrig som man tänkt från början med denna hobby , om man bestämmer att man bara ska ha 49l då är det inte så smart att släpa hem så mycket sten , om man tar ett begagnat så kan det ju vara allt från 50-200l och då kan det vara bra att ha något att fylla det med ,

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Stefan molin sa:

 

Hej Conny , där håller med dig fult ut om det blir 49l, men om man tar sten från ett fungerande kar så har man även köpt en färdig inkörningsperiod ,

och det räcker ju med mindre än hälften av stenen om en det , tanken var att hålla det enkelt  , här på landet kör vi modellen att det är alltid någon som har ett gratis kar som står och dräller hos någon , det som behövs är en saltmätare och salt , blanda till salt och vatten och i med stenen , dagen efter har du ett fullt fungerande kar , sen gör det ju inget om det står längre , det blir ändå aldrig som man tänkt från början med denna hobby , om man bestämmer att man bara ska ha 49l då är det inte så smart att släpa hem så mycket sten , om man tar ett begagnat så kan det ju vara allt från 50-200l och då kan det vara bra att ha något att fylla det med ,

mvh stefan

Rätt Stefan jag vill bara få damen att inte nå månen det är ett för stort hopp och hon har ju en sååå liten budjet om jag förstår det hela rätt

och just det där nästa dag ett fullt fungerande är lite farligt när man är nybörjare tycker jag det man bör göra är att ta det lugnt blir mindre

ångest och kanske tårar för man öste på i början :)

Jag själv började försöka :) ha saltvatten 1976 nån gång och så många fel man gjort uj uj :) och forfarande kan göra i denna hobby :)

Ändrat av Conjor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

Skippar nog det där karet och kollar vidare om jag kan hitta ett som är gjort för saltvatten så det blir så enkelt som möjligt, fortsätter leta :-)

 

Okej

 

Om man vill ha så kallat Salvattens klart är nog detta det billigaste men det är inte komplett ingen belysning

och ingen skummare det heller så det dra iväg i pengar ( bara förslag exempel )

https://www.drakfisken.se/innovative-marine-akvarium/2326-fusion-nano-20-aquarium.html

 

Envis som jag är nä skämt o sidor :) så är förutsättningen för att ha i detta fall ett Saltkar basutrustat

ett akvarie + vatten + salt + cirkulation med filter + belysning det fungerar sedan att man inte kan ha

det dyraste fiskarna eller avancerade koraller i en sådan burk det är ju uppenbart men åter igen det billigaste

alternativet för att börja testa utan att spräcka banken eller plånboken :)

 

Har inget mera att tillägga i detta ämne lycka till :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Conjor sa:

Rätt Stefan jag vill bara få damen att inte nå månen det är ett för stort hopp och hon har ju en sååå liten budjet om jag förstår det hela rätt

och just det där nästa dag ett fullt fungerande är lite farligt när man är nybörjare tycker jag det man bör göra är att ta det lugnt blir mindre

ångest och kanske tårar för man öste på i början :)

Jag själv började försöka :) ha saltvatten 1976 nån gång och så många fel man gjort uj uj :) och forfarande kan göra i denna hobby :)

 

1 timme sedan, Conjor sa:

Envis som jag är nä skämt o sidor :) så är förutsättningen för att ha i detta fall ett Saltkar basutrustat

ett akvarie + vatten + salt + cirkulation med filter + belysning det fungerar sedan att man inte kan ha

det dyraste fiskarna eller avancerade koraller i en sådan burk det är ju uppenbart men åter igen det billigaste

alternativet för att börja testa utan att spräcka banken eller plånboken :)

 

Hej Conny , vi tänker ganska lika , anledningen till att jag tycker det är billigt med salt är när jag började i mitten 70 talet kostade 20kg sera salt 575 kr ,

det kostar samma i dag  , min veckolön var 360kr , och min först fiskar var en scopas och en lineatus , priset var 225 kr styck eller om jag tog båda 350 kr , 

det blev en vit helg en påse ostbågar och två fiskar  för den lönen , så hobbyn är lite billigare i dag men det drar ändå i väg med pengar ,

det svåra är att bestämma sig vad för kar man vill ha , vill man ha clownwr tex ocelaris eller percula så kostar det dom kostar ,även om dom är begagnade , 1 av 4 överlever 

så en akvarievan borde vara dyrare , kan man leva med sammetsclowner så är dom oftast gratis pga att dom river hela karet och dräper resten av de andra fiskarna , 

jag lånade ut min sammetsclown hona ett tag , hanen var inte glad ,det är enda gången jag sett en fisk hoppa för att bita husse ,

och han anföll direkt när man stoppade i fingrarna , och honan var snar till baka när hon rensat det karet ,

det enda hon inte dräpte var en picasso trycker , så det är en tuffa rackare ,

 

 

12 timmar sedan, Jeanette Johansson sa:

Skippar nog det där karet och kollar vidare om jag kan hitta ett som är gjort för saltvatten så det blir så enkelt som möjligt, fortsätter leta :-)

Hej Jeanette , rätt som det är dyker rätt tillfälle upp , det är bara att kolla runt ibland löser sig enkelt 

mvh stefan

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Conjor sa:

 

Okej

 

Om man vill ha så kallat Salvattens klart är nog detta det billigaste men det är inte komplett ingen belysning

och ingen skummare det heller så det dra iväg i pengar ( bara förslag exempel )

https://www.drakfisken.se/innovative-marine-akvarium/2326-fusion-nano-20-aquarium.html

 

Envis som jag är nä skämt o sidor :) så är förutsättningen för att ha i detta fall ett Saltkar basutrustat

ett akvarie + vatten + salt + cirkulation med filter + belysning det fungerar sedan att man inte kan ha

det dyraste fiskarna eller avancerade koraller i en sådan burk det är ju uppenbart men åter igen det billigaste

alternativet för att börja testa utan att spräcka banken eller plånboken :)

 

Har inget mera att tillägga i detta ämne lycka till :)

 

Har absolut inte tänkt ha dyra fiskar eller koraller och i och med att mitt förra kar kostade 1800 kr begagnat med alla tillbehör samt fisk så tycker jag det där blir för dyrt, vill gärna hitta ett likadant kar som mitt förra aqua medic blenny 80 liters för det karet gillade jag(tills allt gick åt skogen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo en sak när man köper begagnat och får med så kallad levande sten är den skött på rätt sätt kan man fråga sig :) eller är den

en  fosfatbomb om man då är nybörjare så har man svårt att lira till det kanske så om man börjar från noll tycker jag vore bättre

i detta fall/för dig :) :hide: alltså 49 Liter 1300:- ljus, pump ,dopvärmare och köpa till liten motordriven skummare 995:- senare

salt vid nästa lön blanda ta det lugnt nästa köp liten bit ny levande sten i/från butik detta var den mjuka vägens karta i all välmening.

 

Ha det Gött :teapot:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...