Gå till innehåll

ammonia går ej ner


Vingen

Rekommenderade inlägg

2Hej alle, har nyligen startat upp en 450l med 100l sump med alla tänkbara teknik men som dock är inte igång då jag håller på och köra in det. 

 

började den 12:e februari med och dosera dr. tim "one and only" dock så glömde jag beställa det koncentrera ammonia, så jag lade i 2-3 rå tiger räkor + lite torr foder för att starta nitritfering,från början verka allt vara som det ska, men i flera veckors testande så finns det ammonia kvar i tanken, se bifogade bilder,  så sen ca 1 vecka tillbaka tills idag har jag börjat dosera aquaforrest bio s dagligen, men ammonia värde ligger på 1.2 enligt red sea testkittet. så min fråga är, ska jag vänta eller göra en vatten byte? 

20180309_163920.jpg

20180309_160941.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför startar du på det här sättet? Det absolut krångligaste sättet. Du har enormt mycket organiskt material som ruttnar - 2 - 3 tigerräkor! Kan du få upp dem - så ut med den så fort som möjligt. Nu måste du in med något typ av filter som kan hjälpa dig med att etablera nitrifikationen. Jag skulle - om jag var du - sätta i ett Eheim kraftpaket (1200 l) och låta det gå med bakterietillsats under en ganska lång tid. Det är nästan så att jag skulle vilja säga - släng allt vatten, rensa sanden och stenen och börja om igen. Du kan iofs rädda läget och behålla vattnet men det kommer att ta tid. 

 

Här är en artikel som beskriver ett helt annat sätt att starta - lite för sent för dig kanske men kanske en tankeställare för andra i starttankar. Här är en annan sida med bra information

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, jag glömde nämna att räkorna var i akvariet i max 5-6 dagar innan jag tog bort dem plus all inredning i akvariet är död från början, alltså död sten och sand. 

Ändrat av Vingen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här ser det ut

2 minuter sedan, stigigemla sa:

Om ammoniumen är kvar en vecka till så köp ett annat fabrikat av startbakterier. Normalt brukar ammoniumtoppen vara över på en vecka om man använder startbakterier men nu har du ju mer än vanligt.

Har du någon form av sten i karet?

 

20180222_214455.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det inte finns någon information i din profil varifrån du kommer så är det svårt att råda vilket preparat du skall använda. Jag har dock två okonventionella alternativa vägar (det är populärt just nu med "alternativa" :)) en väg är att du letar upp någon med ett redan startat akvarium (sött som salt - spelar ingen roll) Kramar ut deras filtersvamp (om de har det) eller grumlar upp lite sand, Spara mulmen tillsammans med vatten i kylskåpet och tillsätt någon deciliter per dag. Alternativ 2 - gå ut till någon skogsbacke i närheten - gräv upp något kilo av den ytliga jorden och slamma upp den i en hink med vatten. filtrera genom ett kaffefilter (sk melitta-filter) och förvara filtratet (vätskan du får) i kylskåp. Tillsätt någon dl per dag. Se till att det är ogödslad jord bara.

 

Bra ide att ha mörkt till du fått kontroll över det hela.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför skulle man vilja starta utan levande sten? Visst kan man få igång karets nedbrytning på annat sätt men halva nöjet är ju alla småkryp man får med ls. sitter ofta på natten och tittar på alla skumma saker som kryper runt när belysningen är släckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just de små oidentifierade krypen som gör det möjligt att hålla saltvattensakvarier vid liv.

Nu har du fått in bakterier som bryter ned ammonium. De har etablerat sig i stenarna nu. Om du inte sätter in djur som rensar stenarna inifrån kommer de att växa ihop och förlora praktiskt taget all förmåga att bryta ned matrester och fiskarnas avföring.

Normalt kraschar karet efter ett år eller ett och ett halvt. Det finns ett antal trådar om akvarister som misslyckats med att starta kar med död sten.

Tragiskt med tanke på hur lätt det är att undvika det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog bra att vänta tills dess, men köp en stor städpatrull innan du köper fisk. Köp den i två om gångar först ett par testpiloter och sen resten. Jag gillar att försöka förekomma algblomningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...