Gå till innehåll

Gula Zebrasoma scopas


Christian J

Rekommenderade inlägg

Det är sannolikt bara något enstaka exemplar, om ens något, som ens kommit till Sverige....
De flesta hybrider och ovanliga färgvarianter betingar väldigt höga priser, är svåra att få tag på och säljs till andra länder än Sverige.....

Med tanke på den gula färgen på "vanlig" Flavescens har jag svårt att se varför man skulle lägga betydligt mer på en gul scopas, även om priset på Flavescens sannolikt kommer stiga lite nu efter de restriktioner som Hawaii har på dem....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst är Flavescens vanlig, men blir det roligare med en annan fisk som har samma form och färg?
Personligen skulle jag isåfall hellre skippa Flavescens helt och köra någon av de andra Zebrasoma, Veliferum, Xanthurum el Gemmatum (om det är en ovanlig showfisk man är ute efter). Alternativt skippa Zebrasoma helt eftersom de är så vanliga

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J sa:

Ciklidhuset har ett exemplar tror jag, men jag minns inte riktigt färgen (plus att den kanske är blekare i butik).

 

Jag skulle tycka det var intressant som omväxling, flavescens har man ju sett i nästan varenda kar de senaste 30 åren.

 

Ja den går kvar där, han vill inte sälja sa han för ett tag sedan iallafall. Den har på pricken samma gula färg som en Flavesence, den enda detaljen som skiljer är runt ögonen, där är Scopas mörk inte gul.

Har ett svagt minne av att de blir något större också..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, MattiasN said:

Jo visst är Flavescens vanlig, men blir det roligare med en annan fisk som har samma form och färg?
Personligen skulle jag isåfall hellre skippa Flavescens helt och köra någon av de andra Zebrasoma, Veliferum, Xanthurum el Gemmatum (om det är en ovanlig showfisk man är ute efter). Alternativt skippa Zebrasoma helt eftersom de är så vanliga

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

Jag skaffade mig faktiskt ett par bruna scopas en gång bara för att vara motvalls. Tycker bruna scopas ser väldigt fina ut på nära håll, då man kan urskilja prickarna i ansiktet (på större avstånd framstår de ju mer som enfärgat bruna). Idealet vore kanske en flavescens-gul Zebrasoma med scopas-prickar i ansiktet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...