Gå till innehåll

Dida

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har refugium kör med No3Po4-x och kör även fosfatremover i fr-509 filter.

ändå så har jag ganska högt fosfatvärde och får brunalger och cyano, akvariet är väl inkört innan vi pratar år.

Kan jag ha för mycket grejer igång samtidigt som stör ut vattnet?

Kör även Balling Aquaforest 1 2 3

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cyano trivs vid obalans mellan fosfat/nitrat så det kan kanske vara idé att prova att öka nitrat och se vad som händer? Nollat nitrat ställer till massa problem!
Enbart högt fosfat är inte ensamt ansvarig för fulalger/cyano. Jag har skyhögt fosfat (med flit) och har inte tillstymmelse till problemalger.

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske får ta bort fosfatremovern och sedan minska lite på No3Po4-x
NoPox skulle jag sluta med. Det finns vissa tecken på att det kan trigga cyano (pga att det verkar innehålla mycket molybden).
Fosfatremover kan du nog ha kvar, men prova att tillsätta lite nitrat (så du hamnar på typ 2-5ppm) under några veckor och se vad som händer...

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att fosfat kan minska fort om nitratbrist har hållit tillbaka tillväxten i refugiet. Så håll koll på det och minska remover om det behövs.
Och du kan behöva tillsätta ganska mycket nitrat i början då det, om det varit nitratbrist, finns många "hål" som behöver fyllas innan du börjar läsa av nåt värde på testet.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎03‎-‎12 at 18:39, Dida sa:

Hej

Jag har refugium kör med No3Po4-x och kör även fosfatremover i fr-509 filter.

ändå så har jag ganska högt fosfatvärde och får brunalger och cyano, akvariet är väl inkört innan vi pratar år.

Kan jag ha för mycket grejer igång samtidigt som stör ut vattnet?

Kör även Balling Aquaforest 1 2 3

 

 

makroalger som metod att skörda N o P brukar med tiden ge ett överskott av P, eftersom makroalger förbrukar så mkt mer N än P, i kvoten 80/1 faktiskt. Så många får kombinera makroalgexportmetoden med GFO o liknande. Helt förväntat. /Jonas

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har helt lagt ner både organisk kolkälla och GFO eftersom jag inte behöver använda det - min Hanna visar 0. Däremot måste jag dosera NO3 hela tiden (1-2 ppm om dagen) eftersom det är som Jonas säger att Makroalger tar upp mycket NO3 och det innebär att N blir tillväxtbegränsande för Chaeton. I nuvarande läge (väl uppväxt kar med god tillväxt av koraller (läs konsumtion av P och N) och bra tillväxt av Makro (Cgaeto) - läs även här - hög förbrukning av P och N - så konsumeras mitt P upp ganska fort. Om jag kommer att behöva dosera P framåt - vet ej men det ligger lite kemikalier och väntar om det behövs.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2018-03-19 at 11:50, Lasse sa:

Jag har helt lagt ner både organisk kolkälla och GFO eftersom jag inte behöver använda det - min Hanna visar 0. Däremot måste jag dosera NO3 hela tiden (1-2 ppm om dagen) eftersom det är som Jonas säger att Makroalger tar upp mycket NO3 och det innebär att N blir tillväxtbegränsande för Chaeton. I nuvarande läge (väl uppväxt kar med god tillväxt av koraller (läs konsumtion av P och N) och bra tillväxt av Makro (Cgaeto) - läs även här - hög förbrukning av P och N - så konsumeras mitt P upp ganska fort. Om jag kommer att behöva dosera P framåt - vet ej men det ligger lite kemikalier och väntar om det behövs.

 

MVH Lasse

@Lasse, ett stabilt o fint system känns det som(ser man ju också på dina fina bilder), och en bra situation du har. Fråga: doserar du järn för att minska risken för att järn begränsar nu när du har sån fart på chaeton? 

 

Jag håller på att komma in i en liknande situation, vilket jag gillar: Min cheato har tatt ner nitrat från 25 till 0.5 på 2v!...jag doserar alltså också nitrat nu för att hålla chaeton igång, och därmed också få ner fosfaten lite. Fortfarande har jag lite obalans och har kört fosfatremover i låg dos, men hoppas slippa snart. Jag doserar lite sporadiskt järn för säkerhetsskull. 

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gått över till Core 7 - other methods och räknar med att järnet finns med där. Beslöt att gå helt över eftersom jag inte kände jag hade helt kontroll med alla smådoseringar. Core 7 ställer lite andra krav på doserpumpar (om man kör små mängder per dag - för mig just nu 36 ml/dag av varje flaska. Eftersom jag vill dela upp alk fördelningen i många små doseringar så känner jag att en pumpuppgradering var aktuell. 2 st Doser 2.1 (4 huvud) är beställda - kommer nog om någon vecka.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...