Gå till innehåll

Tips på invånare. Nybörjar fisk.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Tjo. Nu när jag startat upp 190liter så är det lite mer att välja mellan. 

Jag är nybörjare på salt och vill inte ha några svåra fiskar men gärna mycket färg. 

Hörnakvarium med ett ”berg” i mitten så det är öppet runt om. 

Sand i botten 1-2cm

 

Vill inte ha så många fiskar. 

Just nu blir det

1 clownpar

pepparmintsräka

Putsarräka om det går med dom andra. 

eremiter 

snäckor. 

 

Dottern vill ju självklart ha en Doris men jag läste lite om dessa och dom behöver större akvarium. 

 

Så kom gärna med tips så att jag lättare kan googla och bestämma mig är ni snälla. 

 

Skyndar långsamt så jag har tid på mig att läsa ordentligt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pictichromis (kallades tidigare Pseudochromis) är ibland väldigt aggressiva, men clowner brukar kunna hävda sig.

Nemateleotris hoppar gärna, men har du kåpa så är ju inte det ett problem.

Mandarinfiskar lever av smådjur de hittar i stenen, men några kan lära sig äta annat foder.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Christian J sa:

Pictichromis (kallades tidigare Pseudochromis) är ibland väldigt aggressiva, men clowner brukar kunna hävda sig.

Nemateleotris hoppar gärna, men har du kåpa så är ju inte det ett problem.

Mandarinfiskar lever av smådjur de hittar i stenen, men några kan lära sig äta annat foder.

 

 

 

 

Mandarinen ser ju väldigt spännande ut. Men det verkar lite svårt med maten. 

Jag har inte ens lyckats se några djur i den nya stenen än. 

Kan man köpa pods o liknande levande så man kan få upp beståndet först?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Christian J sa:

Ett år låter lite mycket, men det är säkert bra att låta djurlivet i stenen byggas upp ordentligt.

 

Håller med här om att ett år kan vara missvisande i olika fall. Har djurlivet (copepods, amphipods osv) som mandariner livnär sig på gott om föda och ställen där de kan reproducera sig ifred (ex refugium) så kan du ha i en mandarin betydligt tidigare. Det svåraste med en mandarin är att få den att äta det du vill att den ska äta. När du har kommit över det så är det en fisk som är ganska enkel av sig. Min jag hade för ett par år sen åt pellets, mot att jag stängde av alla pumpar när det var matdags så att den hann äta i lugn och ro.

 

En fisk jag skaffat på senare tid är Neongoby. Liten aktiv fisk som är väldigt rolig att titta på. Den passar på att putsa en också när man är i och fixar i akvariet :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-03-15 at 15:50, Christian J sa:

Centropyge och Zebrasoma (flavescens) kanske blir för stora för 190l, men ett ungdjur går säkert bra.

Wrassar kan vara väldigt fina, några arter är inte så stora.

centropyge var fina =) men hur snabbt växer dom? om jag köper någon yngre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-03-15 at 17:54, danne031 sa:

Apropå att se levande djur i stenen, hur länge har det varit igång? Ett par månader är fullt normalt att få vänta, och har man fisk så är det sällan man ser något dagtid :)

Jaså, det är nystartat. I det lilla nanot såg jag djur första dagen.

 

On 2018-03-15 at 21:24, kaptenen sa:

 

En fisk jag skaffat på senare tid är Neongoby. Liten aktiv fisk som är väldigt rolig att titta på. Den passar på att putsa en också när man är i och fixar i akvariet :) 

neongoby kan ju vara nåt. lagom storlek och lite färg iaf =) tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, danne031 sa:

Centropyge eller dvärgkejsare blir inte särskilt stora, de kan leva hela livet i ditt kar. En kirurg eller zebrasoma är på gränsen i de flesta ögon.

Jaså? Tycker den ser fin ut men där finns många olika sorter på nätet. Blir alla ungefär lika stora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fortfarande på jakt efter sista fisken/fiskarna. 

Nu är invånarna 

2 clowner

1 clown goby

1 Diamond goby

1 pepparmintsräka

 

Clownerna och clowngobyn rör sig inte speciellt mycket men dom är ändå fina. 

Diamond gobyn rör sig hela tiden vilket uppskattas. 

Skulle gärna ha någon fisk som simmar runt mer. I större kar ser det så fint ut när fiskarna glider runt bland stenar fram och tillbaka. 

 

Har ni något tips på en fisk som rör sig lite mer i hela karet?

 

Var lite inne på midas blenny men där verkar det vara både och?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Robbs said:

Skulle gärna ha någon fisk som simmar runt mer. I större kar ser det så fint ut när fiskarna glider runt bland stenar fram och tillbaka. 

 

Har ni något tips på en fisk som rör sig lite mer i hela karet?

Filfiskar och mandariner simmar sakta omkring och granskar varenda millimeter av stenen, båda är lugna intressanta arter. Dvärgkejsare och Pictichromis/Pseudochromis letar också efter mat på stenen men rör sig otåligare, och den senare kan ibland vara aggressiv. Kanske wrassar beter sig som dvärgkejsare, men jag har aldrig provat dem. Zebrasoma simmar omkring och letar alger på stenar.

 

Sen finns det många olika arter som mest rör sig i öppet vatten och letar efter plankton, t ex Nemateleotris (skygga), anthias (känsliga) eller frökenfiskar/damseller (några är inte så aggressiva).

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-05-04 at 01:01, Christian J sa:

Filfiskar och mandariner simmar sakta omkring och granskar varenda millimeter av stenen, båda är lugna intressanta arter. Dvärgkejsare och Pictichromis/Pseudochromis letar också efter mat på stenen men rör sig otåligare, och den senare kan ibland vara aggressiv. Kanske wrassar beter sig som dvärgkejsare, men jag har aldrig provat dem. Zebrasoma simmar omkring och letar alger på stenar.

 

Sen finns det många olika arter som mest rör sig i öppet vatten och letar efter plankton, t ex Nemateleotris (skygga), anthias (känsliga) eller frökenfiskar/damseller (några är inte så aggressiva).

 

 

Glömde svara dig. Har läst om dessa fiskar nu och dom är inte något för mig tror jag. 

 

Jag har hittat en annan fisk som skulle kunna passa kanske. 

Pajama cardinal. 

Den ska vara lite enklare och fina färger. Håller sig framme ganska mycket och glider runt lite. 

Står att dom helst ska vara fler. Hade gärna haft ett stimm men 200l är lite litet. 

2st blir kanske inte bra? 1 eller 3 kanske man ska ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft den, du kan säkert ha flera små men jag vet inte hur mycket de växer. Det finns även andra kardinalfiskar (t ex Ostorhinchus och Apogon) som jag tror beter sig liknande men är mindre i storlek.

 

Ta annars en titt på Nemateleotris igen (och även Ptereleotris), du har ju ett nät över karet så eventuellt hoppande borde inte vara något problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Jag har aldrig haft den, du kan säkert ha flera små men jag vet inte hur mycket de växer. Det finns även andra kardinalfiskar (t ex Ostorhinchus och Apogon) som jag tror beter sig liknande men är mindre i storlek.

 

Ta annars en titt på Nemateleotris igen (och även Ptereleotris), du har ju ett nät över karet så eventuellt hoppande borde inte vara något problem.

Ska läsa på om dom lite mer. Står på vissa infosidor att för ett stimm ska man ha minst 30g tycker det låter lite trångt. Fast då skulle jag kunna ha 3-4st. 

 

Ptereleotris och de andra är lite för smala tycker jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är på 300 liter - innehåller 11 st Pyjamas kardinaler tillsammans med mycket annat smått. Skaffa minst 5 - de är utmärkta att ha. Min favoritfisk - har aldrig saknats i mina kar.

 

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Lasse sa:

Mitt kar är på 300 liter - innehåller 11 st Pyjamas kardinaler tillsammans med mycket annat smått. Skaffa minst 5 - de är utmärkta att ha. Min favoritfisk - har aldrig saknats i mina kar.

 

 

 

MVH Lasse

Alltså, ditt kar. Det e så snyggt. 

Är det en gorgonia som ser ut som ett träd? 

 

Vad tror du om 5st i mitt 200l?

Är det inte lite mycket? 

Har ju mycket simyta men läser att dom vill ha gömställen. 

Just nu har jag

2clowner

1clown goby

1diamond goby

1pepparmint räka. 

 

Hur vanligt är det att som bildar ett stimm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Lasse sa:

De har en sällsam förmåga att göra sig osynliga - inte att de gömmer sig utan de bara smälter in. 5 är inga problem som jag ser det. Mina använder sällan gömställen. 

MVH Lasse 

Ok. Tack. 

Ska jag kanske börja försiktigt med ett par,tre st så bakterierna hinner med?

 

Har ett 112 liters stående om man ska ha karantän? 

De andra invånarna har jag inte haft i karantän. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör nog sätta i alla fem samtidigt men behåll din matning vid samma nivå som nu. Sedan ökar du den lite försiktig under 3 veckor. Jag bruka köra enbart med fryst vuxen artemia. Karantän - upp till dig och beror nog mest på vart du köper dem. 

 

MVH Lasse 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Lasse said:

Mitt kar är på 300 liter - innehåller 11 st Pyjamas kardinaler tillsammans med mycket annat smått.

Där var ju ett helt sortiment av både kardinaler och wrassar! Vad är det för krabba som dyker upp vid 1:30, köpt från butik eller fripassagerare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...