Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

Eftersom jag inte hade hittat SG när jag satte upp min senaste burk så får det bli lite historik här till att börja med. Alltid kan det väl hjälpa någon till någon idé eller slippa göra något av mina misstag.

Före den här burken hade jag haft olika saltvattensakvarier i 15 år. T.ex. ett rovdjursakvarium med en mycket stor muräna och sist ett fyrkantigt revakvarium på 1x1x1 m. Efter en kalkmixerkrasch som dödade det mesta tog jag ett uppehåll på över ett år.

Efter ombygge hemma så hittade jag en lämplig plats cirka 2 meter bred för en ny burk. Mellan en vägg och en dörr. Jag ville inte få en "gång" vid dörren så det fick bli en sned ruta på ena kortändan.

När jag satt och funderade tänkte jag mig något sånt här:

post-2062-1446891248142_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ritningen till glasmästaren på akvariet.

Tre hål i botten så tätt som möjligt och 6 hål i glassargen för att fästa returrör och placera eventulla luftkylda pumpar. En ganska stor sump under burken. Jag har en tvättstuga bakom väggen så det slutade med två sumpar. En under burken och sen ytterligare en i tvättstugan för skummare o.s.v. Detta framförallt för att minska vattenblasket i rummet utan ha det i tvättstugan som tål det bättre.

Vattnet pumpas mellan de två sumparna.

post-2062-1446891248181_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag lämnade ritningen på den lilla sumpen i tvättstugan till glasmästaren trodde han att jag fullständigt fått spelet. För hela ena sidan var full med hål. Anledningen var enkel.

Jag ville ha ett tätt lock för att helt utesluta risken att få i något tvättmedel eller annat i den lilla sumpen. Det betydde att jag var tvungen att göra hål för allt

Två hål för att pumpa vatten fram och tillbaka till den andra sumpen.

Ett hål som överfyllnadsskydd. Leds ned i en golvbrunn. Om något händer så svämmar förhoppningsvis bara den lilla sumpen över via detta avlopp. Jag använder det framförallt vid vattenbyten.

Sen ett några hål för att dra slang från kalkreaktor, mixer o.s.v.

post-2062-14468912481943_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag var igång fick jag hämta hem det som klarat kalmixerkraschen från snälla akvarister som husat några koraller åt mig. LS hade jag haft i några plasttunnor med små pumpar i mörker i ett år och den verkade faktiskt helt OK. Jag kompletterade upp med en del ny sten och sålde en del av den gamla billigt så det var väl 50 % nytt.

Nu efter cirka 6 månader så är här lite bilder 2 framifrån och en från den sneda sidan.

post-2062-14468912482641_thumb.jpg

post-2062-14468912482823_thumb.jpg

post-2062-14468912482988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dumt en ruta hade man kunnat byta ju

Ja ja det är ju den oturen man ska ha ibland.

Snyggt kar föresten

Tack

Jag håller med om att det var dumt att slänga, men det var akut platsbrist här hemma då och jag kände inte till SG vid den tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för positiva kommentarer. Någon ville se mer teknik.

Börjar med bänken. 7 ben med möjlighet att ta bort panelerna för att komma åt. Det blev inte riktikt så enkelt som jag tänkt mig eftersom jag gjorde sumpen lite för hög. Jag har tagit hjälp av en snickare eftersom benen är fanerade i bok och bokhyllorna något utdragna och panelerna något sänkta för att få lite liv i ytorna. Jag har inte satt in någon ventilation under bänken ännu. Det verkar inte behövas. Jag har 3 PC-fläktar liggande som jag inte orkat montera. Skivan i MDF. Frigolit under karet. Belysningen hänger än så länge oskärmad. Jag funderar på att bygga något där för att minska (spill-)ljuset i rummet.

post-2062-14468912486511_thumb.jpg

post-2062-14468912486668_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I sumpen finns 2 ehim pumpar (bild1). En för retur (3400 l/timme) och en som pumpar till den lilla sumpen (2400 l/timme) Jag har mjuka rör från avrinningen för att minska på sörplet, de fungerar som ett mjukt vattenlås. Jag har också IKS-med Temp, Ph och Redox samt sköter vattenpåfyllning med en nivå-vakt till IKS-en.

Jag använder två luftkylda Aqua Care pumpar (2000 l/timme) för att generera "vågor" via IKS (bild 2) där ser man också returen från UV-t som matas av en Aqua Care DB 8000 ( 8000 l/timme). UV-t är dubbla Lifegard 40 W. I sumpen står en Deltec med Rowaphos, mitt senaste tillskott. Bild 3 är returen från sumpen, som ni ser använder jag grova utlopp för sumpretur och uv-retur för att få ett större vattenflöde snarare än stark ström.

post-2062-14468912486825_thumb.jpg

post-2062-14468912487002_thumb.jpg

post-2062-14468912487147_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakom väggen ( i tvättstugan) står den lilla sumpen med skummare, kalkmixer, kalkreaktor, nitratfilter och vattenpåfyllning. Vattenreservoaren är ett gammalt nitratfilter ( värdelöst hemmabygge...). Bakom den gula slangen som matar UV. Jag fyller den automatiskt via en magnetventil så det finns alltid en begränsad mängd sötvatten att fylla på. Lite extra säkerhet.

Annars är det som vanligt en massa slang och sladd kors och tvärs...

post-2062-14468912487718_thumb.jpg

post-2062-14468912487844_thumb.jpg

post-2062-14468912487991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...