Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tryckaren är revsäker eller? vad har den för namn? :$

Den heter Xanthichthys auromarginatus och är väl en av de mest revsäkra tryckarna, men kan gärna festa loss på räkor o dylikt.

Har själv 1 hanne och 2 honor gående i mitt akvarie har funderingar på och utöka min grupp med ytterligare 3 individer nu när mitt 720 sätts igång.

"Ber om ursäkt missade att det redan var länkat till namnet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen tillsätter jag levande zoo och håller på att starta en liten halvautomatisk artemiareaktor (bara jag får alla rördelar) som också ska matas med phyto enligt råd från Lasse för att få upp näringsvärdena på lite större artemia. Kommer att testa att tilsätta ytterligare näring till Artemian som steg 2 sedan.

Jag har testat lite olika metoder nu under ca ett halvår för att odla artemia till vuxen ålder så det ska bli intressant att följa din lösning. Min tillvägagångssätt är väldigt simpel. Jag föder upp dem i glasrör som är belyst 24/7 (står brevid samma rör som jag odlar phyto med) och en syreslang. Dessa matar jag med phyto från phytoodlingarna (två arter). Enda reningen jag har är lite aktivt kol och några borstmaskar på botten. Jag tar bort ungefär hälften av vattnet när röret är fyllt och detta fylls på successivt med levande phyto osv, osv. På detta sätt kan jag odla en ganska hög densitet med artemia levande till vuxen ålder (äggen kläcker jag i en annan reaktor utan lufttillsättning för att undvika en ökning i bakterier som de kläckta äggen medför).

Innan matning brukar jag låta dem äta lite selko, sedan är det bara att servera. Finns inget bättre lördagsgodis åt fiskarna och jag är övertygad om att näringsvärdet på denna artemian är mycket hög och betydligt mer mat än nykläckt artemia för större fiskar.

Här är en tråd där bl.a. näringsvärdet i vuxna kontra nykläckta artemia framgår och avlitar lite av myten att det är bara nykläckta artemia som gäller ur näringssynpunkt, och då i synnerhet om de berikas på rätt sätt (mitt 12e inlägg sid ett).

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13015&highlight=bibel+odlare

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla.

Nockner har kört kombinationen hökfisk- räkor i flera år skrev han. Jag ser ju inte så mycket av mina pepparmintsräkor annat än på natten och när de leker för det kryllar av yngel då och då i burken. Fridmanni fortsätter leka var 6:e vecka. Har gjort så i 1 år nu. Energiska får man väl säga...Putsarräkan får vara i fred både för höken och tryckaren än så länge är väl bäst att säga.

Det är endast en sorts hökfisk som jag har erfarenhet av: Longnose O. typus.

Får än en gång gratulera till ett imponerande akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en hona o en hane av dessa tryckare. Mycet trevliga fiskar.

Yepp mycket trevlig och vänlig fisk och det var ju från dig jag fick inspirationen. Min äter Formula one och allt annat med verkar det som. Lämnat koraller, räkor och rörmaskar i fred än så länge. Såg lite oansenlig ut först tyckte jag men färgar ut bättre nu och har riktigt vackra blåa områden och rutmönster med gula tecken i fenorna. Går ju inte upp mot en Clowntryckare t.ex. men jättekul att kunna ha en hyggligt säker tryckare i ett revakvarium. Den har ju inte alls det tandgarnityr som de andra tryckarna.

Den heter Xanthichthys auromarginatus och är väl en av de mest revsäkra tryckarna, men kan gärna festa loss på räkor o dylikt.

Har själv 1 hanne och 2 honor gående i mitt akvarie har funderingar på och utöka min grupp med ytterligare 3 individer nu när mitt 720 sätts igång.

Hur gör du då 1 hanne och 4 honor eller funkar det med flera hannar?

Jag har testat lite olika metoder nu under ca ett halvår för att odla artemia till vuxen ålder så det ska bli intressant att följa din lösning. Min tillvägagångssätt är väldigt simpel. Jag föder upp dem i glasrör som är belyst 24/7 (står brevid samma rör som jag odlar phyto med) och en syreslang. Dessa matar jag med phyto från phytoodlingarna (två arter). Enda reningen jag har är lite aktivt kol och några borstmaskar på botten. Jag tar bort ungefär hälften av vattnet när röret är fyllt och detta fylls på successivt med levande phyto osv, osv. På detta sätt kan jag odla en ganska hög densitet med artemia levande till vuxen ålder (äggen kläcker jag i en annan reaktor utan lufttillsättning för att undvika en ökning i bakterier som de kläckta äggen medför).

Det där hade jag inte tänkt på. De jag tänkte kläcka har inga skal men något blir det väl kvar i alla fall. Undviker du bakterierna för att minska risken för krasch i reaktorn?

Innan matning brukar jag låta dem äta lite selko, sedan är det bara att servera. Finns inget bättre lördagsgodis åt fiskarna och jag är övertygad om att näringsvärdet på denna artemian är mycket hög och betydligt mer mat än nykläckt artemia för större fiskar.

Här är en tråd där bl.a. näringsvärdet i vuxna kontra nykläckta artemia framgår och avlitar lite av myten att det är bara nykläckta artemia som gäller ur näringssynpunkt, och då i synnerhet om de berikas på rätt sätt (mitt 12e inlägg sid ett).

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=13015&highlight=bibel+odlare

Mvh

Peter

Tack för tråden, Selco är ju fint. Jag tycker det ligger mycket i Lasses idé om att ge Artemian phyto för att öka näringsvärdet. Det funkar ju på Brachionius så då borde det ju funka på Artemia under förutsättning att de käkar nanno.

Reaktorerna där man matar med phyto blir ju alg-skitiga vad tror ni om att sätta i ett gäng Turbo för att hålla ordning?

Det är endast en sorts hökfisk som jag har erfarenhet av: Longnose O. typus.

Får än en gång gratulera till ett imponerande akvarium.

Tack Peter, det är precis en sån hök vi pratar om här. Jag vill bestämt avråda räkägare från t.ex. Neocirrhites armatus som i min förra burk käkade både räkor och Tridacnamusslor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Ursprungligen postat av SmallTown

Den heter Xanthichthys auromarginatus och är väl en av de mest revsäkra tryckarna, men kan gärna festa loss på räkor o dylikt.

Har själv 1 hanne och 2 honor gående i mitt akvarie har funderingar på och utöka min grupp med ytterligare 3 individer nu när mitt 720 sätts igång.

Hur gör du då 1 hanne och 4 honor eller funkar det med flera hannar?

.

då jag bara sett den säljas i grupper om 3-4 st så har jag faktiskt funderingar på och chansa med två hannar. Men vad jag läst om dem så skall väl inte det vara o rekommendera, får se om jag kan få tag på honor annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja skalen ökar risken för att odlingen kraschar helt klart men har du skalade ägg så går det nog bra ändå. Har själv haft låga kläcknivåer på "kläckta" ägg tidigare men det kan bero på att det fanns så lite ägg i vätskan i jämförelse med torra ägg. Så kör du med "Lasses metod" med Nanochloris (en av arterna jag använder). Dessa verkar funka bra. Har du tillgång till Selco el lik så är det ännu bättre, eftersom detta även fastnar på kropparna.

Sniglar tycker jag låter som en bra idé, det såg jag att Lasse körde på Universeum inkl några fiskar om jag inte minns fel :) . Jag har själv brist på sniglar annars hade jag kört med detta också. Jag tror också det är bra att ha bortstmaskar på botten som effektivt tar hand om den artemian som oundvikligen dör. Aktivt kol tycker jag är en förutsättning för mig att ha en någorlunda hög densitet i odlingen. Har även övervägt att testa med en dsb och se om detta kan ersätta/koplettera kolet.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglar tycker jag låter som en bra idé, det såg jag att Lasse körde på Universeum inkl några fiskar om jag inte minns fel :) . Jag har själv brist på sniglar annars hade jag kört med detta också. Jag tror också det är bra att ha bortstmaskar på botten som effektivt tar hand om den artemian som oundvikligen dör. Aktivt kol tycker jag är en förutsättning för mig att ha en någorlunda hög densitet i odlingen. Har även övervägt att testa med en dsb och se om detta kan ersätta/koplettera kolet.

Mvh

Peter

Ja det var några malar som gick i de där stora grönvattenrören. Jag ska prova med ett gäng turbo och någon form av städpatrull. DSB blir lite overkill för mig för jag är inte orolig att den blir en nitratkälla och jag har så mycket annan filtrering, men det är en bra idé. Borstmaskar är också en bra idé men inte så mysigt om man ska i där och rota med händerna kanske.

JAg provar att köra i phyto enligt Lasse men där går nog gränsen att följa hans råd. Du vet vad han tycker man ska göda phyton med va... :smiley5:

Tack för alla tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla.

Har fått en föränding i min burk. Något har hänt.

Korallerna färgar ut mer och acropororna växer grova istället för på höjden.

Vad har jag då ändrat: Jag tillför nu också bakterier, kalium, aminosyror och ett icke innehållsdeklarerat preparat från korallensucht. Detta är alltså en sort mini efterapning av zeovit-metoderna.

De acroporor som går i brunt har nu ljusblå toppar i tillväxten.

De gröna har ljusare toppar.

De gula har toppar som går mot grönt.

De blå ser jag ingen förändring på.

Montiporor ser jag ingen skillnad på. Jag har grön, röd och blålila.

Euphyllierna slår ut mer.

Vet inte om allt detta är en tillfällighet men det visar sig. Om det är en permanent förändring måste man försöka förstå zeovit-metoderna bättre!

Bifogar två bilder som exempel.

1:an är en vanlig grön acropora som förut växte med tunna spetiga grenar.

2:an är en goniopora som hade en och annan blåtoppad polyp och där samtliga nu är blåa. Lite misslyckat foto och den ser bättre ut på riktigt.

Det påverkar alltså inte bara de kortpolypiga.

post-2062-14468913482102_thumb.jpg

post-2062-14468913482239_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acroporan har fått bättre förutsättningar! Då börjar den att växa med flera tillväxtpunkter i toppen. Nu kommer varje topp att dela upp sig i 4-5 grenar eller fler. Nu kommer du att börja se riktig tillväxt och korallen kommer att bilda en riktig krona.

Nu är det bäst att du skruvar upp kalkreaktorn så dom har att bygga av, för nu börjar det att suga Ca och Kh i burken! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acroporan har fått bättre förutsättningar! Då börjar den att växa med flera tillväxtpunkter i toppen. Nu kommer varje topp att dela upp sig i 4-5 grenar eller fler. Nu kommer du att börja se riktig tillväxt och korallen kommer att bilda en riktig krona.

Nu är det bäst att du skruvar upp kalkreaktorn så dom har att bygga av, för nu börjar det att suga Ca och Kh i burken! ;)

Ja du Norberg, den går för fullt. Du vet ju hur det ser ut i min burk. Kronorna är ett exempel men det som förvånar mig är den relativt plötsliga förbättringen när det gäller tjocklek och färger. Så visst har förutsättningarna förbättrats. Men kan det vara bakterierna eller några få zeovit-medel. För det är enda förändringen. Jag tror inte själv på den förklaringen. Jag behöver hjälp med idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan de inte bero på korallensucht produkterna då? Hur länge har du kört med produkterna ?

Mvh Magnus

Kul, men för att förstå mer, vad använder du för preparat från K-Z?

Zeobak

Zeofood/Amino Acid High Concentrat

Pohl's Coral Vitalizer

/Janne

Jag kör detta sedan några månader tillbaka.

Från K-Z.

Amino Acid high concentrate

K-Balance kaliummix koncentrat

Stylo-pocco glow

Jag doserar dock betydligt mindre än vad som rekommenderas.

och sedan en tid tillbaka på tips från Pwin

Bio Digest bakterier från Prodibio.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga Capote - tidigare har du nämnt att du ökat fiskbeståndet och jag såg ju själv att du har ganska mycket fisk i karet. Har denna ökning medfört att du matar mera? Om tillsatserna - Amino Acid high concentrate - tror jag definitivt är skitviktigt på grund av den kraftiga skumning som brukar vara normal i de flesta kar. Aminosyrorna är delmängder av proteinerna (proteiner är uppbygda av aminosyror). Många av aminosyrorna är essentiella - dvs många organismer kan inte själva tillverka dem utan måste ta upp dem på ett eller flera olika sätt. Om korallerna inte äter tillräckligt via polyperna utan förlitar sig på fotosyntesen så bör de också ha förmågan att ta upp från aminosyror från vattnet (eller ta upp bakterier berikade med dessa syror). I ett hårt skummat kar kommer proteinerna (och därmed aminosyrorna) vara sällsynta och tillsats är nödvändigt.

Kaliumtillsatsen förstår jag inte riktigt. Jag tvivlar kanske inte på talet om kaliumbrist - men förstår inte varför. Normalt vid primärproduktion är kalium den tredje viktigaste närsaltet men mängden som behövs (i mg räknat) är betydligt mindre än för de två största (kväve och fosfor). I ett normalt saltvattenskar (nyblandat) ligger ju halten på över 350 ppm K - otroligt mycket högre än fosfor och kväve och en brist bör ju inte uppstå på grund av tillväxt. Då återstår annan förklaring till förlusten av kalium. Skumning har nämnts men eftersom det som vanligt inte är lätt att mäta så finns det som jag ser det inget bevis för detta. Själv har jag funderat på zeoliten men i ditt fall så är ju inte detta aktuellt. Vet du dina kaliumvärden - eller är det bara trial and error som gjort att du provar kaliumtillsats.

Stylo-pocco glow - vad är det?

Bakterietillsatsen är jag också lite frågsam till eftersom min erfarenhet är att om det inte redan finns en nisch för de tillsatta bakterierna så kommer de inte att klara att etablera sig i ett ingånget akvarium om inte tillsatsen är väldigt stor.

En fråga till alla er därute - finns det inte någon som har tillgång till mätutrustning modell tyngre så man exempelvis kunde köra någon analysserie på några olika kar (som drivs efter olika principer) och få reda på det här med kaliumbrist och några andra parametrar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pocci-Stylo-Glow är en liknande produkt som ZEOspur, fast för pocillopora, stylophora och seriatopora, det är inte så stor risk med den som ZEOspur:en, texten nedan är från ZEOvit guiden:

"Pocci-Stylo-Glow “regulates” the density of zooxanthellae in pocillopora, stylophora and seriatopora. The reduction of zooxanthellae allows for better visibility of lower lying tissue colors. A general lightening of the above-mentioned species is possible with this product. It takes about 14 days to reach the highest level of coloration when using this product. We recommend dosing be stopped at that point until colors become darker again. We recommend addition at a rate of 2 drops per 25 gallons every time these coral species become darker again. Start dosing again and repeat the above steps. This supplement can also be used in tanks not using the ZEOvit method."

Hur ligger du till på fosfaten, använde inte du Rowas test?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haj Lasse och Janne.

Kul att ni kommenterar. Det brukar inte bli så mycket när man ber om kritik och idéer och det är lite synd. SG är ju ett unikt sätt för oss alla att prova tankar och lära oss mer av varandra och det är ju dumt att följa en felaktig stig som någon redan testat. Så alla som känner för det är välkomna att kommentera i denna tråd.

En fråga Capote - tidigare har du nämnt att du ökat fiskbeståndet och jag såg ju själv att du har ganska mycket fisk i karet. Har denna ökning medfört att du matar mera? Om tillsatserna - Amino Acid high concentrate - tror jag definitivt är skitviktigt på grund av den kraftiga skumning som brukar vara normal i de flesta kar. Aminosyrorna är delmängder av proteinerna (proteiner är uppbygda av aminosyror). Många av aminosyrorna är essentiella - dvs många organismer kan inte själva tillverka dem utan måste ta upp dem på ett eller flera olika sätt. Om korallerna inte äter tillräckligt via polyperna utan förlitar sig på fotosyntesen så bör de också ha förmågan att ta upp från aminosyror från vattnet (eller ta upp bakterier berikade med dessa syror). I ett hårt skummat kar kommer proteinerna (och därmed aminosyrorna) vara sällsynta och tillsats är nödvändigt.

Ja jag matar mera mest med pellets men även fryst. Du har helt rätt! Mängden marine snow har ökat under de senaste månaderna också. Har nu också äntligen också fått igång min halvautomatiska artemiareaktor. Får återkomma om den när jag lärt mig mer. Aminosyror, det låter självklart när du säger det; Att det blir en utarming och jag skummar hårt som du vet.

Kaliumtillsatsen förstår jag inte riktigt. Jag tvivlar kanske inte på talet om kaliumbrist - men förstår inte varför. Normalt vid primärproduktion är kalium den tredje viktigaste närsaltet men mängden som behövs (i mg räknat) är betydligt mindre än för de två största (kväve och fosfor). I ett normalt saltvattenskar (nyblandat) ligger ju halten på över 350 ppm K - otroligt mycket högre än fosfor och kväve och en brist bör ju inte uppstå på grund av tillväxt. Då återstår annan förklaring till förlusten av kalium. Skumning har nämnts men eftersom det som vanligt inte är lätt att mäta så finns det som jag ser det inget bevis för detta. Själv har jag funderat på zeoliten men i ditt fall så är ju inte detta aktuellt. Vet du dina kaliumvärden - eller är det bara trial and error som gjort att du provar kaliumtillsats.

Vi är eniga om att det är en viktig komponent. Det finns en del info att läsa om dess betydelse också avseende TN och tåligheten mot ljus. Kan man minska risken för TN och motverka t.ex. blekning så är ju mycket vunnet. Hålller med om att man inte vet om man har brist eller inte. Det finns inga tillförlitliga Kalium-tester det har visats både på detta formum( Var det inte Stig i en annan tråd) och andra forum. Att det finns en avgång också via hård skumning är troligt men inte klarlagt vad jag kunnat hitta. Risken är att man eldar för kråkorna i och med att man inte kan mäta. Gör det i så fall något och vad skulle en överdosering kunna ge för skada?

I Zeovit sammanhang pratas det mycket om kalium. Måhända har de ännu lägre näringsnivåer än vi och om bristen eventuellt skulle kunna hänga ihop med fosfatbrist så borde det ju gälla alla akvarier.

Stylo-pocco glow - vad är det?

He,he se Jannes kommentar nedan. Det är en sån där Korallensucht hokus pokus (sånt utan innehållsdeklaration som du älskar) som jag testar för att se om det ger nån effekt.

Bakterietillsatsen är jag också lite frågsam till eftersom min erfarenhet är att om det inte redan finns en nisch för de tillsatta bakterierna så kommer de inte att klara att etablera sig i ett ingånget akvarium om inte tillsatsen är väldigt stor.

Jag tror på bakterier i två perspektiv. Dels att hjälpa den "fauna/flora"(till vilket räknas bakterier?) som finns på och i LS och annat substrat. Dels som momentan mat för alla konsumenter av bakterier. Jämför backspolningen av zeolit som tycks funka i zeovit-burkar.

En fråga till alla er därute - finns det inte någon som har tillgång till mätutrustning modell tyngre så man exempelvis kunde köra någon analysserie på några olika kar (som drivs efter olika principer) och få reda på det här med kaliumbrist och några andra parametrar.

MVH Lasse

Ja det vore intressant; Att testa och jämföra Ett lowtech, ett traditionellt och ett zeovit.

Pocci-Stylo-Glow är en liknande produkt som ZEOspur, fast för pocillopora, stylophora och seriatopora, det är inte så stor risk med den som ZEOspur:en, texten nedan är från ZEOvit guiden:

"Pocci-Stylo-Glow “regulates” the density of zooxanthellae in pocillopora, stylophora and seriatopora. The reduction of zooxanthellae allows for better visibility of lower lying tissue colors. A general lightening of the above-mentioned species is possible with this product. It takes about 14 days to reach the highest level of coloration when using this product. We recommend dosing be stopped at that point until colors become darker again. We recommend addition at a rate of 2 drops per 25 gallons every time these coral species become darker again. Start dosing again and repeat the above steps. This supplement can also be used in tanks not using the ZEOvit method."

Hur ligger du till på fosfaten, använde inte du Rowas test?

/Janne

Jag har mycket låga nivåer dock inte helt noll med Rowas test. Sailfert visar 0.

Jag har hört att t.ex. Pocci-Stylo-Glow och likande inte skall sägas fungera vid andra fosfatnivåer än 0. Är det vad du tänkte på också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...