Gå till innehåll

Capote's burk


Capote

Rekommenderade inlägg

  • Svar 653
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Verkligen super vackra koraller.

Tackar!

Är inte detta en merulina

Jag tror inte det. Jag har en sån också som är brun och grön. Det är den jag tagit bild på i samband med att den fångar plankton(dagtid;uppe till höger). De finns ju i så många varianter och färger så varför inte... Har du sett röd merulina?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du märker en skillnad Capote, hoppas att fler börjar använda phyto och zoo plankton. Stänger du av skummaren vid matning? Ska bli intressant och se din lösning för den automatiska matningen.

Dina koraller ser verkligen friska och fina ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får man fråga vad han tar för korallerna!!! Typ acroporan. Sen din röda Cynarina lacrymalis(?) skulle jag kunna döda för....... Har frågat han säkert 5gånger när jag vart där om man får köpa en men han säger att alla e bokande alltid..

Du får väll ta och boka en i förväg då så är det ju bara att hämta när han får leverans!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får väll ta och boka en i förväg då så är det ju bara att hämta när han får leverans!:)

Det går bara om du bor i Linköping.!!!!! Har försökt det men han e inte sugen på det om man inte bor där. HAr hört det e från flera som säger likadant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går bara om du bor i Linköping.!!!!! Har försökt det men han e inte sugen på det om man inte bor där. HAr hört det e från flera som säger likadant.

Och hur vet han vart du bor om du anger ett mobilnummer? Skam den som ger sig. Har hört att saltisar är envisa!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du märker en skillnad Capote, hoppas att fler börjar använda phyto och zoo plankton. Stänger du av skummaren vid matning? Ska bli intressant och se din lösning för den automatiska matningen.

Dina koraller ser verkligen friska och fina ut!

Jag låter den gå nu när jag matar manuellt för jag häller direkt i burken och för att jag är lat. När jag drar igång automatiken så skall skummaren stängas av för då skall planktonen ta omvägen via sumpen.

Jag återkommer när det är byggt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt vacker, jag älskar euphyllia och table som är min nya passion. Det är en fin artrikedom i ditt akvarium och det tycker jag är roligt.

Tackar Daniel , jag gillar också euphyllia som du ser. Jag har alltid lyckats med dem framförallt de grenade. Skall bli kul att följa den nya jag fick tag i, framförallt om färgen kan utvecklas mot mer gult.

Nu när jag fått tag i en Efflorensis så har jag några drömmar kvar och det är:

Klarblå Acropora av den typ som Norberg har.

Det lär finnas blå bubble(plerogyra) som jag gärna skulle vilja ha.

I Spungs bok finns en röd euphyllia men det är väl tveksamt om den finns på riktigt:nöjd:

Kul att det var så fina koraller du fick tag i!

Efflorensisen kan bli en höjdare då den växer till sig, kul att du hittade en så fin!

Tackar Tommy märkligt att jag fick en före dig du som letat så länge. Kanske finns det någon kvar på Korallfisken fortfarande.

Otroligt vackert! Skulle gärna komma och se det när jag passerar Linköping någon gång.

Mvh

Martin

Tackar, hör av dig vi PM när du har vägarna förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en pectinia du har där???

Ja det är en dåligt utslagen sallads. Jag får inte den att gå för fullt. Den har varit med länge men slår inte ut lika bra som en del andra pectina jag sett. Det är väl något i miljön som den inte gillar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder!

Kan du berätta lite om din reaktor för planktonodling? Vilken modell? Vad behövs för att komma igång? Vilket underhåll krävs?

Tack Calle.

Det är ett hemmabygge som jag köpt av en kille som odlar clowner. Principen är den samma som i Aqualine man matar med luft nedifrån och kan också tappa av där m.h.a. en kran. Den rymmer cirka 4 liter. Ombyggt lite så att det finns ett "ytavrinningsrör" precis på samma sätt som i ett akvarium. Tanken är att jag skall fylla på med vatten från akvariet automatiskt (timer) och att planktonvatten rinner via ytavrinningsröret till akvariet. På detta sätt har jag tänkt att få en jämnare planktontillgång i burken och att jag kan mata på de tider som olika koraller käkar( periodvis dag och natt). Jag kommer då att stänga av skummaren när jag matar med plankton.

För att komma igång behövs en startkultur med zoo-plankton eller man kan utgå från ägg. Jag fick tag på lite levande plankton men jag har ett rör med ägg att ta till när den kraschar i framtiden.

Jag underhåller genom att mata med lite koncentrerad phyto varje dag. Detta kan man också automatisera med en doserpump som kan hantera milliliter. Jag kör manuellt. Jag odlar inte phyto för jag tror att det är mer känsligt och att det fungerar så bra med den koncentrerade phyton. Den håller sig i fryst tillstånd i två år och någon månad i kylen. Clownen odlar ju båda sorterna så det skall bli spännande att följa hans projekt för det förenklar ju faktiskt processen om man kan odla båda sorterna utan allt för mycket jobb.

I övrigt är det viktigt att göra rent kanske var 4:e vecka( Jag tänker prova om det räcker) framförallt för att får bort avfallsprodukterna i reaktorn. Jag spar också lite startkultur i kylen. Den verkar hålla minst en vecka om reaktorn kraschar. Det här med krasch har jag förstått är inte något som kan hända utan det kommer att hända alla frågan är bara när. Kan man då komma igång snabbt med en reservkultur så är det inget problem.

Jag har ett par Pseudochromis fridmani som lekt och lagt rom som är omöjlig att komma åt. Tänk om några yngel kan klara sig så länge att jag kan få ur dem ur burken men jag har inga förhoppningar om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och får jag inte tag i nån snart så kanske jag dyker upp med en avbitare, hehe!

Man vet aldrig hur desperata människor reagerar!!!!!

Jag har hotat Thomas här i Uddevalla med samma metoder, passa på när han är på semester:).

Är det en ancora euphyllia du har skaffat capote? Vill också ha tag på lite fler flakväxande, men vi får se hur det går med den jag har, är rädd att jag har för lite cirkulation de ser ju himmla täta ut i sitt växtsätt. Har du någon erfarenhet av detta?

Angående den röda euphyllian, så går den nog inte att få tag i hemma i svedala om den nu finns. Men tänk att ha en gul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hotat Thomas här i Uddevalla med samma metoder, passa på när han är på semester:).

Är det en ancora euphyllia du har skaffat capote? Vill också ha tag på lite fler flakväxande, men vi får se hur det går med den jag har, är rädd att jag har för lite cirkulation de ser ju himmla täta ut i sitt växtsätt. Har du någon erfarenhet av detta?

Angående den röda euphyllian, så går den nog inte att få tag i hemma i svedala om den nu finns. Men tänk att ha en gul.

Ja det är en "gul" ancora. Nu mest gröngul! Jag har en liten brun ancora-bit som inte trivdes föränn jag satte den i skugga. Jag fattar inte varför. Jag försöker sätta mina euphyllia så att de inte står i konstant ström men att de sitter så att de vågor jag tillverkar med ett par pumpar kommer åt dem ordentligt. Det funkar bra för mig. Sen är det viktigt med Euphyllier att man inte hamnar för högt i kh(över 13-14) så det är jag noga med.

Jag tycker de grenade är mycket enklare (min växer och bildar nya grenar hela tiden) än de "flakväxande" eller vad det nu kallas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också lyckats bra med mina euphyllia, de verkar gilla när vattnet inte är allt för perfekt i mitt kar. Och det är sällan det är speciellt bra vattenvärden i mitt lilla kar och KH har jag problem med brukar ligga så lågt som 6 vilket jag har slutat att kämpa för att få upp, men PH svängningarn är inte att leka med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min eufyllia har jag mer eller mindre bara satt på ett ställe där den sitter ganska lungt å inte för mycket ljus å härom dagen så hadde en snigel? puttat ner den så jag såg nu att hela den stamm som innan suttit mellan stenarna är fulla med små knoppar å små små tentkler. Antar att de trivs här hemma ;)

Nån som vet vad denna heter mer än eufyllia?

post-736-14468912538988_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min eufyllia har jag mer eller mindre bara satt på ett ställe där den sitter ganska lungt å inte för mycket ljus å härom dagen så hadde en snigel? puttat ner den så jag såg nu att hela den stamm som innan suttit mellan stenarna är fulla med små knoppar å små små tentkler. Antar att de trivs här hemma ;)

Nån som vet vad denna heter mer än eufyllia?

Den verkar trivas utmärkt. Knopparna kommer att växa ut till kompletta kronor. Grattis

Håller också med Stig om att det ser ut som en parancora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...