Gå till innehåll

KH sjunker - trots core7


Ted

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

 

Kör core 7 other methods - har legat stadigt på 8dkh. Men nu faller dkh med 0.7 per dag.

Har ökat dosen av core 7.

Har inte bytt coreflaskor så det handlar inte om det. Och det är inget fel på doserpumpen.

 

Vad kan vara fel?

 

Ted

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte förbrukningen ha ökat med motsvarande mängd?
 
Hur stort akvarium har du? Typ av koraller? 

Hej.

Nytt ljus för en tid sedan. Ser att korallerna växer tyre nu - men konsumtionsökningen känns kraftig.

Mest sps - ca 230 liter.

Ted


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, är inte helt orimligt tycker jag. Har man mycket SPS i ett mindre akvarium så är det inte alls omöjligt. I mina ca 400L märkte jag sänkning av kH i motsvarande mängd för en tid sedan (precis bytt zeomedia samt nytt co2 scrubbermedia). Mindre akvarium = större svängningar vill jag tro (mindre vatten att "hålla" kH i). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, är inte helt orimligt tycker jag. Har man mycket SPS i ett mindre akvarium så är det inte alls omöjligt. I mina ca 400L märkte jag sänkning av kH i motsvarande mängd för en tid sedan (precis bytt zeomedia samt nytt co2 scrubbermedia). Mindre akvarium = större svängningar vill jag tro (mindre vatten att "hålla" kH i). 

Du har nog rätt - ökade doseringen nu.
Får se imorgon om det ligger kvar.
Så här snabbt och mycket har jag inte sett KH droppa tidigare!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH förbrukningen kan ändras mer än vad många tror,som resultat av ganska små ändringar av andra parametrar. Det räcker tex aqtt addera en hyffsad dos GFO så sjunker KH kanske med 0.5 över ett dyfn, o mer ljus har en mkt stor effekt på KH förutsatt att övriga tillväxtelement finns för korallen.

 

Detta ser jag tydligt som loggar o mäter KH automatiskt var tredje timma, och ser också då hur min maskin ganska ofta går in och pyttsar i lite extra karbonater.

 

Jag kör förresten min egna core 3.5, men det är likvärdigt med core 7, fast halva styrkan så jag slipper 4 pumpar, utan kör samma dosering ifrån 3 flaskor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH förbrukningen kan ändras mer än vad många tror,som resultat av ganska små ändringar av andra parametrar. Det räcker tex aqtt addera en hyffsad dos GFO så sjunker KH kanske med 0.5 över ett dyfn, o mer ljus har en mkt stor effekt på KH förutsatt att övriga tillväxtelement finns för korallen.
 
Detta ser jag tydligt som loggar o mäter KH automatiskt var tredje timma, och ser också då hur min maskin ganska ofta går in och pyttsar i lite extra karbonater.
 
Jag kör förresten min egna core 3.5, men det är likvärdigt med core 7, fast halva styrkan så jag slipper 4 pumpar, utan kör samma dosering ifrån 3 flaskor.


Tack för bra svar. Du har nog rätt.
Har ökat ljuset rejält - och tillfört en fosfatremover.

Har nu ökat core7 - och idag när jag mätte så ligger det stabilt mot igår.
Men jag fick öka rejält!

Ted



Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...