Gå till innehåll

Royal Gramma Sjuk?


Rekommenderade inlägg

Jag har en Royal Gramma som tidigare har mått hur bra som helst, oftast ute och simma i det öppna.

De senaste 3 dagarna har han gömt sig, de två första dagarna gömde han sig helt, igår kom han ut en liten stund och han har börjat visa sig mer och mer, han äter inte just nu då han verkar skygg. Han är hyffsat fet så jag tror inte han svälter.

Frugan tycker att det ser ut som han simmar lite snett på sidan, detta gjorde han även innan han gömde sig i nån vecka. Jag trodde att det berodde på en ny streamer och att han kanske bara parerade strömmen.

 

Alla andra fiskar verka må bra. Det enda stress relaterade jag kan komma på är en ny streamer samt att hoven har varit nere i karet lite då och då när vi försökt (som är hopplöst) att fåna vår gula kirurg som har fått svamp på ryggfenan.

 

Jag har även lite amoniak i karet, 0.5 enligt red seas test, gick inte ner ens efter vattenbyte.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, webdiddy sa:

Jag har en Royal Gramma som tidigare har mått hur bra som helst, oftast ute och simma i det öppna.

De senaste 3 dagarna har han gömt sig, de två första dagarna gömde han sig helt, igår kom han ut en liten stund och han har börjat visa sig mer och mer, han äter inte just nu då han verkar skygg. Han är hyffsat fet så jag tror inte han svälter.

Frugan tycker att det ser ut som han simmar lite snett på sidan, detta gjorde han även innan han gömde sig i nån vecka. Jag trodde att det berodde på en ny streamer och att han kanske bara parerade strömmen.

 

Alla andra fiskar verka må bra. Det enda stress relaterade jag kan komma på är en ny streamer samt att hoven har varit nere i karet lite då och då när vi försökt (som är hopplöst) att fåna vår gula kirurg som har fått svamp på ryggfenan.

 

Jag har även lite amoniak i karet, 0.5 enligt red seas test, gick inte ner ens efter vattenbyte.

 

 

Hej

har du ingen putsarräka som kan rensa svampen på kirurgen de brukar funka bra

mvhMed vänliga hälsningar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det har jag de är väldigt nyfikna på varandra, kirurgen brukar simma fram till räkan och räkan verkar vilja putsa den men det händer liksom aldrig riktigt. Deras lilla dans har pågått i säker 2 veckor men resulterar aldrig i nått. Bör ag kanske skaffa mig en fireshrim istället som jag hört är lite mer "hands on"? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, webdiddy sa:

Jo, det har jag de är väldigt nyfikna på varandra, kirurgen brukar simma fram till räkan och räkan verkar vilja putsa den men det händer liksom aldrig riktigt. Deras lilla dans har pågått i säker 2 veckor men resulterar aldrig i nått. Bör ag kanske skaffa mig en fireshrim istället som jag hört är lite mer "hands on"? :)

Hej

ja det kan du göra de är väldigt fina eldräkan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, mcjagg said:

Hej

ja det kan du göra de är väldigt fina eldräkan

Får nog dock vänta tills jag har ett större kar. Läste att de två räkorna har ihjäl varandra i ett mindre kar. Som tur är planeras just nu en kar uppgradering. :)

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, webdiddy sa:

Får nog dock vänta tills jag har ett större kar. Läste att de två räkorna har ihjäl varandra i ett mindre kar. Som tur är planeras just nu en kar uppgradering. :)

Ok hur stort kar hade du tänkt dig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, webdiddy said:

Jag har en Royal Gramma som tidigare har mått hur bra som helst, oftast ute och simma i det öppna.

De senaste 3 dagarna har han gömt sig, de två första dagarna gömde han sig helt, igår kom han ut en liten stund och han har börjat visa sig mer och mer, han äter inte just nu då han verkar skygg. 

Vet inte vad det kan bero på. Några bråk med andra fiskar?

 

Quote

hoven har varit nere i karet lite då och då när vi försökt (som är hopplöst) att fåna vår gula kirurg som har fått svamp på ryggfenan.

Svampen skulle kunna vara Lymphocystis (som är ett virus, inte svamp)? Det brukar isf gå bort av sig självt om fisken mår bra i övrigt.

 

Det är ingen idé att aktivt jaga fiskar med håv. Man har ingen chans att fånga dem, och de blir bara rädda. Vänta istället tills ljuset är släckt och fiskarna sover. Alternativt kan man låta håven stå i karet i flera dagar, tills fiskarna vant sig vid den. Sedan kan man extremt långsamt röra håven som av en händelse närmare fisken. Det gäller bara att inte bli ivrig sista centimetrarna, då smiter fisken.

 

Quote

Jag har även lite amoniak i karet, 0.5 enligt red seas test, gick inte ner ens efter vattenbyte.

Ammonium/ammoniak sjunker normalt av sig självt, om inte så matar du för mycket i förhållande till bakterie+skummarkapaciteten. Hur många fiskar har du i 140l-karet?

Det kan också vara fel på testet. Gör ett uppehåll med matningen några dagar och testa igen.

 

9 hours ago, webdiddy said:

Jo, det har jag de är väldigt nyfikna på varandra, kirurgen brukar simma fram till räkan och räkan verkar vilja putsa den men det händer liksom aldrig riktigt. Deras lilla dans har pågått i säker 2 veckor men resulterar aldrig i nått. Bör ag kanske skaffa mig en fireshrim istället som jag hört är lite mer "hands on"? :)

Jag tror beteendeskillnader mer beror på individ och tillfälle. Det kanske tar ett tag för räkan att lära sig, kanske den aldrig sett en flavescens förr. Min Lysmata debelius tog också lång tid på sig innan jag såg honom putsa fiskar. Å andra sidan hade jag en gång en Lysmata ambionensis som putsade mina naglar, det har aldrig debelius velat göra.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste lite om Gramma Loreto på http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/85-fish-profile  tydligen lever den i och vid grottor, så om du har mycket hålor kanske den bara är inne och letar smådjur. Har du tvärtom för få hålor kanske den är skygg och håller sig gömd, skapa isf fler gömställen så kanske den blir modigare.

 

Fast att din Zebrasoma är sjuk kan iofs tyda på något problem (t ex för mycket mat, onödiga tillsatser, social stress).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 hours ago, Christian J said:

Vet inte vad det kan bero på. Några bråk med andra fiskar?

Nej, inte vad jag vet, den aggressivaste fisken jag har är en av min chromisar och den är inte särskilt aggressiv.

 

14 hours ago, Christian J said:

Svampen skulle kunna vara Lymphocystis (som är ett virus, inte svamp)? Det brukar isf gå bort av sig självt om fisken mår bra i övrigt.

 

Det är ingen idé att aktivt jaga fiskar med håv. Man har ingen chans att fånga dem, och de blir bara rädda. Vänta istället tills ljuset är släckt och fiskarna sover. Alternativt kan man låta håven stå i karet i flera dagar, tills fiskarna vant sig vid den. Sedan kan man extremt långsamt röra håven som av en händelse närmare fisken. Det gäller bara att inte bli ivrig sista centimetrarna, då smiter fisken.

Faktum är att den hade lite på ena bröstfenan som jag har försökt få bort en gång när jag lyckades fåna den men fick inte riktigt bort allt men det är nu borta dock ser det ut att ha blivit mer på ryggfenan, jag hoppas verkligen att det går bort för den är omöjlig att fånga samt att den sover bakom alla stenar i en grotta så jag kan inte nå den på kvällen.

 

14 hours ago, Christian J said:

Ammonium/ammoniak sjunker normalt av sig självt, om inte så matar du för mycket i förhållande till bakterie+skummarkapaciteten. Hur många fiskar har du i 140l-karet?

Det kan också vara fel på testet. Gör ett uppehåll med matningen några dagar och testa igen.

Jag ska försöka dra ner lite på matningen.

Jag har ca 10 st fiska, alla väldigt små. samt en räka och en sjöstjärna, en eremit och ett par sniglar.

14 hours ago, Christian J said:

Jag tror beteendeskillnader mer beror på individ och tillfälle. Det kanske tar ett tag för räkan att lära sig, kanske den aldrig sett en flavescens förr. Min Lysmata debelius tog också lång tid på sig innan jag såg honom putsa fiskar. Å andra sidan hade jag en gång en Lysmata ambionensis som putsade mina naglar, det har aldrig debelius velat göra.

Jag hoppas den lär sig snart. :)

Jag hade handen vi räkan här om dagen och den var väldigt nyfiken klättrade nästan upp på handen.

7 hours ago, Christian J said:

Läste lite om Gramma Loreto på http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/85-fish-profile  tydligen lever den i och vid grottor, så om du har mycket hålor kanske den bara är inne och letar smådjur. Har du tvärtom för få hålor kanske den är skygg och håller sig gömd, skapa isf fler gömställen så kanske den blir modigare.

 

Fast att din Zebrasoma är sjuk kan iofs tyda på något problem (t ex för mycket mat, onödiga tillsatser, social stress).

Det kan vara att jag har för lite hålor, den har kanske två den brukar vara i men de är ganska små och ibland måste den dela med en annan fisk.

Min Gramma börjat vara ute mer och mer nu dock har jag inte riktigt sett den äta ännu, dock är han ganska tjock så han klarar sig nog ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...