Gå till innehåll

Högt Nitrat Lågt Fosfat?


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Jag har ett tag nu haft lite problem med nitrat (ca 15 just nu) Men har aldrig haft nått problem med fosfat.

Jag har i ett par månader kört en pellets reaktor med NP BIOPELLETS i, detta trodde jag skulle ha effekt på både fosfat och nitrat med det verkar enbart hålla fosfaten nere, den har tom var för effektiv mot fosfaten och haft den på 0, kör nu den på en timer var 10'e min så nu har fosfaten klättrat till kanske 0.03.

 

Jag tycker det känns bekvämt och ganska säkert att köra reaktor istället för att hålla på att dosera vodka/socker/NOPOX osv, finns det nån bra "media" att köra i en reaktor som garanterat har bra effekt på nitraten?

 

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite lurigt, för som regel har nitrat och fosfat ett samband i sådana här sammanhang. Metoderna vi använder gör att de minskas i ett förhållande till varandra. Bakterierna som växer och förbrukar näringsvärdena förbrukar både nitrat och fosfat. Så en av de brukar ta slut före den andra, i ditt fall har brist på mer fosfat gjort att nitratet slutat minska. En möjlig lösning hade varit att dosera lite fosfat, men det vill jag starkt säga att jag inte rekommenderar.

 

Om akvariet ser bra ut så hade jag nog personligen sett dina värden där nu som "bra nog", 15 i nitrat är i de flesta akvarier inte något farligt även om man i teorin nog gärna vill ha mindre. Nitrat kan även vara svårt att mäta med många tester, så det kan vara värt att hålla i åtanke att ditt nitrat nog snarare är kring 15, det kan vara både lite lägre eller högre. Håll bara koll på det så det inte ökar istället. Som regel är fosfat besvärligare att bli av med än nitrat som är en ganska välanvänd byggsten för koraller och alger. Så Nitratet kan säkert minska när korallerna börjat bli större och växer mer.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värt att notera är att mitt Nitrat la på 25 innan jag gjorde vattenbyte, det kommer nog snart öka från 15 igen.

På ett sätt får jag väl se det som bra att jag aldrig haft problem med fosfat då jag vet att många har problem med det. Dock är det inte optimalt att ha 0 i fosfat.

 

Tror ni att det är nån idé att byta från
NP biopellets
https://shop.foretagsakvarium.se/product/np-biopellets-250-ml

till

All in one biopellets?
https://shop.foretagsakvarium.se/product/biopellets-all-in-one-250-ml

 

Eller att även köra en reaktor med SULFATKULOR:

https://shop.foretagsakvarium.se/product/aqua-medic-sulfatkulor-1-liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du varit lugn ett tag - bra fortsätt med det :) 15 i nitrat är som Daniel säger inget som kräver panikåtgärder. Håller du nitratvärdet i schack med vattenbyte - fortsätt med det. Biologiska metoder - såsom biopellets - kräver att du har både fosfor och kväve för att de skall minska. Nollar du ett av dem - det andra kommer inte att sjunka. Biopellets har - IMO - en svaghet jämfört med att dosera vanlig organisk kolkälla  (Ja - det är en kolkälla men i fast form) - den organiska kolkällan sprider sig inte så lätt till områden där denitrifikation kan ske. Vad skall du göra nu? Jag hade fortsatt lugnt och stilla med det som fungerar - inte bytt till all in one - och avvaktat att karet blir mognare och mognare - då kommer NO3 problemet att lösa sig med tiden - håll det under kontroll med vattenbyten så länge.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Lasse, jag vet inte riktigt hur lungn jag varit :), det har hänt en del i karet sen jag postade sist men det har för det mesta gått ganska bra. :)

 

Bör jag stänga av pellets reaktorn? som jag förstår det har nitrat svårt att sjunka om fosfaten är för låg? Eller riskerar jag bara att jag även får för hög fosfat om jag stänger ner reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle stänga av biopelletsreaktorn, ta ur pelletsen, skölja av dem och torka dem. Då går det lätt att starta om den när det behövs.

Oftast brukar det vara så att nitrat sjunker mer än fosfatvärdet så det är lite konstigt med ditt värde. 

Det är mycket viktigt för korallerna att de värdena inte går ned till noll. 

Kolla värdena om en vecka så får vi se vad som händer.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, stigigemla said:

Jag skulle stänga av biopelletsreaktorn, ta ur pelletsen, skölja av dem och torka dem. Då går det lätt att starta om den när det behövs.

Oftast brukar det vara så att nitrat sjunker mer än fosfatvärdet så det är lite konstigt med ditt värde. 

Det är mycket viktigt för korallerna att de värdena inte går ned till noll. 

Kolla värdena om en vecka så får vi se vad som händer.

 

Jag har oanvända pellets som jag kan använda vid nystart av reaktorn, finns det nån mening att spara de gamla pelletsen? Jag tänker att alla bakterier på dem lär ju dö ändå om de inte tumlar runt i reaktorn?

 

 

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därav Stigs tips att tvätta de gamla innan du lagrar de :-)

 

Då spolar man bort hinnan som är nu och de är redo att användas igen senare. De kommer fungera lite bra som dina oanvända pellets, men du slipper slänga något som fortfarande kommer fungera bra.

 

Bakterierna finns inte i pelletsen i sig, pelletsen är bara en utmärkt grogrund som lockar till sig bakterierna. Därför fungerar rengjorda torkade begagnade lika bra som helt nya.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt att mata lite blandat, lite fryst och lite flakes, inte så många fiskar som äter pellets så det matar jag minst, har bara en tang som äter nori.

Jag måste tyvärr mata lite flakes då min sand goby endast verkar äta det, på tal om det är det jävligt svårt att få mat till honom då han e skygg och mest gömmer sig, samt att maten ska hinna ner till honom innan andra fiskar äter upp den.

 

På tal om mat, finns det mat som är specialiserad på att ha lågt fosfat och nitrat innehåll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minutes ago, webdiddy said:

Jag måste tyvärr mata lite flakes då min sand goby endast verkar äta det, på tal om det är det jävligt svårt att få mat till honom då han e skygg och mest gömmer sig, samt att maten ska hinna ner till honom innan andra fiskar äter upp den.

Jag släpper ner små pellets genom ett plaströr utanför min gobys håla. När pelletsen sjunkit till botten av röret puttar jag sand över innan övriga fiskar hinner stjäla något, sedan får gobyn hitta maten i sanden själv.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/20/2018 at 10:09 PM, webdiddy said:

Jag har i ett par månader kört en pellets reaktor med NP BIOPELLETS

Kolkälledosering kan dröja ca en månad innan nitratet börjar minska. Men stämmer verkligen "ett par månader", den 13/2 skrev du t ex att inte börjat med Nopox ännu:

Det är bäst att göra noggranna anteckningar, minnet spelar ofta spratt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste kolla med frugan när jag började med reaktorn (hon e bättre på att uppskatta tiden) Men jag tror jag kört med det minst 2 månader.

Nä NOPOX köpte jag bara in att ha vid paniksituation så den har jag inte använt, tror jag valde att köra med reaktor istället.

 

Jag har sedan nån månad tillbaka börjat skriva ner allt, tom när en skygg fisk senaste syntes till osv. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Många bra synpunkter, mina kommer här, en del upprepning, men kanske ngt nytt med:

 

Rent generellt uppvisar ditt system ett mkt vanligt problem när man kör kolkälla, och i synnerhet i fast form (håller med Lasse om dess svagheter), nämligen att eftersom man i princip aldrig har perfekt ingångskvot på N o P (16/1) så kommer N eller P ta slut före det andra o därefter slutar kolkällan fungera som man vill, och endera ämnet kvarstår högt. 

Jag har aldrig tyckt att kolkällan är en särskilt bra metod, då det är lite av en slump när, om och hur länge det funkar. Jag har faktiskt sett rätt få kar där man i längden lyckats med kolkälla, men kanske dom som lyckats bäst är riktigt högbelastase system med därmed en rätt stor säkerhesmarginal.Den mest klockrena uppgiften för kolkälla anser jag är när man vill åt en ren denitrifikation, dvs som mat åt en nitratreaktor eller selektivt ner i en DSB. Men det är ett sidospår här. 

 

Jag hade personligen slutat helt med biopelletsen. 

Då kommer troligen fosfat stiga lite, men det är sällan ett problem för du kan alltid ta till kemiska absorberingsmedel, som alltid funkar, bara en dosfråga. Då är fosfatbiten garanterad. 

Sen om du på sikt får ett ytterligare stigande nitratproblem, så är algfilter fantastiskt effektivt, för det fina med algfilter är att dessa till skillnad från bakterier absorberar så mkt mer nitrat än fosfat, dvs du kan ha mkt lågt fosfat men ändå kommer algerna att växa o konsumera nitrat, dvs precis det du är ute efter. Titta på algreaktorer. I längden billigare också än dyr kolkälla/pellets. (kanske).

 

Jag håller med Lasse att 15 ppm är inte nån fara, men jag håller inte med om att du skall "bota" det med att byta vatten. Byta vatten är förstås bara rent matematik, du sänker naturligtvis nitraten i enlighet med vattenbytets mängd, men gör inget åt grundorsaken, så ifall du har ett underliggande bekymmer är nitraten snart uppe igen på 15 ppm. Dessutom är det ett dyrt sätt för du måste ju byta en hel del, och för det tredje är sådana stora vattenbyten inte bra för karet i övrigt, o för det fjärde rätt arbetsamt, o för det femte ger rätt instabila värden som åker jojo upp o ner, o för det sjätte vet du inte ens om ditt nya vatten är helt nitratfritt. 

 

Min alger sänkte mitt nitrat från 25 ppm till 0.5 ppm på 2 veckor!, med en samtidigt mer stillsam sänkning av fosfat, som gick från 0.08-0.02. 

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag i valet och kvalet.

Sist jag mätte nitrat igår, var den VÄLDIGT hög, nånstans mellan 30 & 50 (dubbelkollade).

Jag har planerat på ett stort vattenbyte idag på kanske 60% för att få ner det till en lägre nivå och sedan börja dosera en flytande kolkälla.

 

Men här är kruxet, allt verka må kanon! Fiskarna verkar inte må dåligt, inte heller de lägre djuren och mjukisarna och mina LPS samt min anemon verka stor trivas, det är bara de av mina få LPS'er som kanske inte stor trivs.

 

Det absolut bästa tror jag skulle vara att göra ett refugium, dock skulle det då krävas att jag köpte både ett hang on overflow samt en sump, gärna innan helgen och det blir en massa pengar. Hade tänkt att köpa detta ändå men beställa på nätet/ebay så man får ner priset en del.

 

Vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, webdiddy said:

Men här är kruxet, allt verka må kanon! Fiskarna verkar inte må dåligt, inte heller de lägre djuren och mjukisarna och mina LPS samt min anemon verka stor trivas, det är bara de av mina få LPS'er som kanske inte stor trivs.

Fiskar kan vänja sig vid höga värden om det sker långsamt, men hade inte din kirurg nån böld? Kanske nitraten är orsaken.

 

Att nitraten stigit från 15ppm till 30-50ppm sedan 20:e Mars (bara tre veckor) tyder på alldeles för mycket fiskmat i relation till vattenreningen, så var försiktig med matningen (särskilt nori och flingor). Du skulle kanske kunna fortsätta med kolkälla om du samtidigt matar med foder som tillför fosfat.

 

Quote

Det absolut bästa tror jag skulle vara att göra ett refugium, dock skulle det då krävas att jag köpte både ett hang on overflow samt en sump, gärna innan helgen och det blir en massa pengar. Hade tänkt att köpa detta ändå men beställa på nätet/ebay så man får ner priset en del.

Varför innan helgen? Om du är orolig för kirurgen skulle du kunna göra några vattenbyten för att snabbt sänka nitraten.

 

Algfilter är som sagt också väldigt effektiva. Det finns algae scrubbers som man kan sätta på rutan i visningskaret, t ex HOG 1.3 från Santa Monica (säljs även på ebay), nackdelen är att de använder luftpump som för oväsen och att byggkvalitén kanske är lite ömtålig.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minutes ago, Christian J said:

Fiskar kan vänja sig vid höga värden om det sker långsamt, men hade inte din kirurg nån böld? Kanske nitraten är orsaken.

 

Att nitraten stigit från 15ppm till 30-50ppm sedan 20:e Mars (bara tre veckor) tyder på alldeles för mycket fiskmat i relation till vattenreningen, så var försiktig med matningen (särskilt nori och flingor). Du skulle kanske kunna fortsätta med kolkälla om du samtidigt matar med foder som tillför fosfat.

 

Varför innan helgen? Om du är orolig för kirurgen skulle du kunna göra några vattenbyten för att snabbt sänka nitraten.

 

Algfilter är som sagt också väldigt effektiva. Det finns algae scrubbers som man kan sätta på rutan i visningskaret, t ex HOG 1.3 från Santa Monica (säljs även på ebay), nackdelen är att de använder luftpump som för oväsen och att byggkvalitén kanske är lite ömtålig.

 

Jag måste nog gör a ett vattenbyte idag.

Tycker du att jag ska göra ett på 30L eller 60L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minutes ago, Christian J said:

Minns inte storleken på ditt kar, men gör 2st på 30l med nån dag mellan. :-)

140L

Är det inte bättre att byta 60L på en gång, tänkte att man verkligen får ner nitratet då.

Tar man 30L två dagar på raken får man egentligen bara ca 45L vatten bytt eftersom andra bytet tar man även bort av det "nya vattnet".

 

Eller kan det bli för stor chock på systemet att byta för mycket vatten på samma gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minutes ago, webdiddy said:

140L

Är det inte bättre att byta 60L på en gång, tänkte att man verkligen får ner nitratet då.

Tar man 30L två dagar på raken får man egentligen bara ca 45L vatten bytt eftersom andra bytet tar man även bort av det "nya vattnet".

Enligt http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/#4  så är skillnaden mindre än man kan tro:

 

"Aquarists often think that many small changes are not as efficient as one big change since some of the water in all subsequent changes was already replaced by earlier changes. This is a correct assertion, but it is often overstressed. After changing 10% three times, only 10% of the first 10% change was changed the second time (1% of the total). So the difference is small. We can mathematically calculate the efficiency of such changes as follows. If we use our 30% example, then one 30% change removes 30% of the impurities, assuming an equal distribution of the impurity within the water. If we do six 5% changes, then the reduction in impurities = 1-(0.95)6 = 26.5%. So it is less efficient (six 5% changes exactly equal 26.5% changed in one batch), but it is not radically less efficient. Going smaller still, the difference is even smaller. Doing 30 one percent changes removes 1-(0.99)30 = 26.0% of the impurities."

 

Quote

Eller kan det bli för stor chock på systemet att byta för mycket vatten på samma gång?

Det är generellt skonsammare att byta små mängder fler gånger (utom i katastrofscenarion), men om chocken blir "för stor" går väl egentligen inte att svara på förutom om djuren tar uppenbar skada.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller 4 x 15...

 

Skall tilläggas att bölden på kirurgen kan bero på något helt annat. Jag hade 25ppm nitrat i vintras och min Zebrasoma såg helt normal ut.

 

Men se upp med hur mycket mat fiskarna får, annars kommer nitraten att stiga lika fort igen. Undvik flingor och pellets. Om du tinar en fryst kub (t ex mysis) så borde den kunna räcka 2-3 dar. Utöver det räcker det med nori i kanske 1-2 frimärkes storlek per dag för din lilla kirurg (mest för matsmältningen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Christian J said:

Eller 4 x 15...

 

Skall tilläggas att bölden på kirurgen kan bero på något helt annat. Jag hade 25ppm nitrat i vintras och min Zebrasoma såg helt normal ut.

 

Men se upp med hur mycket mat fiskarna får, annars kommer nitraten att stiga lika fort igen. Undvik flingor och pellets. Om du tinar en fryst kub (t ex mysis) så borde den kunna räcka 2-3 dar. Utöver det räcker det med nori i kanske 1-2 frimärkes storlek per dag för din lilla kirurg (mest för matsmältningen).

Okay, 1 kub mysis uppdelad på två, tre dagar, känns som lite? Men ska jag vara ärlig så tycker jag det är galet svårt att veta hur mycket mat fiskarna ska ha.

 

Jag har ändå 12 fiskar och en alltid hungrig räka , de flesta ganska är ganska små, de två största är Kirurgen och coral beauty. (jag vet, 12 är lite overkill för ett 140L)

 

Tror du ändå en kub räcker ett par dagar?

Nori ska jag dra ner på, dock verkar min Midas Blenny älska nori nästan mer än min kirurg. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan ju tyvärr inte fråga fiskarna själva, de har oftast inga begränsningar. Blir de magrare får de definitivt för lite, blir de tjockare får de för mycket eller onyttig mat. Räkor brukar klara sig på matresterna. Samtidigt bör man kanske inte minska alldeles för fort/mycket (särskilt med växande ungdjur), utan ta det långsamt. Kanske en kub fryst per dag, beroende på hur stora fiskarna är? Fördelen med fryst foder är att det bör öka fosfaten lite mer vilket hjälper vid kolkälledosering.

 

Om det är overkill med 12st vet jag inte, det låter iofs mycket men det beror på matningen, vattenreningen och om fiskarna har simutrymmen och gömställen så det räcker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minutes ago, Christian J said:

Man kan ju tyvärr inte fråga fiskarna själva, de har oftast inga begränsningar. Blir de magrare får de definitivt för lite, blir de tjockare får de för mycket eller onyttig mat. Räkor brukar klara sig på matresterna. Samtidigt bör man kanske inte minska alldeles för fort/mycket (särskilt med växande ungdjur), utan ta det långsamt. Kanske en kub fryst per dag, beroende på hur stora fiskarna är? Fördelen med fryst foder är att det bör öka fosfaten lite mer vilket hjälper vid kolkälledosering.

 

Om det är overkill med 12st vet jag inte, det låter iofs mycket men det beror på matningen, vattenreningen och om fiskarna har simutrymmen och gömställen så det räcker.

Nej, och de verkar alltid hungriga :)

Så som jag har matat så växer nästa alla som de ska, den ena clownen som jag tror är hannen växer dock inte jätte mycket men just den fisken är väldigt tetig med maten, äter bara mysis menas den stora clownen kan äta allt, den har tom smakat på nori. Jag har svårt för att se om de är tjocka eller lagom feta, har bara haft en fisk som jag verkligen såg att den var smal och det var en sand goby, den svälte också ihjäl då de inte ville äta nått den fick.

 

Kan även dålig skumning vara anledningen till högt nitrat? Jag har ju som sagt tänk att skaffa separat sump och då tänkte jag trycka dit en överdimensionerad sump samt refugium och då borde jag få ordning på nitraten tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...