Gå till innehåll

Högt Nitrat Lågt Fosfat?


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Utan att veta vad hälften av fiskarna är så känns det som den enkla anledningen till din stigande näring. Jag har 7 i 200L display..snarlik din uppsättning antagligen  (2 clown 1liten kirurg 1 dvärgkejsare 2 gyltor 1 salarias). Jag upplever att mitt kar känns "nästan" fullt..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en brinnande känsla av att en av min störst nitrafällor i karet är filterpåsen jag har mitt aktiva kol i.

När jag väl byter kol vilket jag göra ca en gång i månaden så är den sjukt skitig och stinker.

 

Jag borde nog skölja av den varje vecka men jag tänker alltid att jag tar det när jag byter kol.

Tror det bästa skulle vara att ha kolet i en reaktor, nån som har tips på hur man gör en enkel kolreaktor själv?

Har gjort en egen pelletsreaktor av en petflaska som var busenkelt men kolet ska ju inte tumla runt. Tips? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-12 at 17:32, webdiddy sa:

Nu är jag i valet och kvalet.

Sist jag mätte nitrat igår, var den VÄLDIGT hög, nånstans mellan 30 & 50 (dubbelkollade).

Jag har planerat på ett stort vattenbyte idag på kanske 60% för att få ner det till en lägre nivå och sedan börja dosera en flytande kolkälla.

 

Men här är kruxet, allt verka må kanon! Fiskarna verkar inte må dåligt, inte heller de lägre djuren och mjukisarna och mina LPS samt min anemon verka stor trivas, det är bara de av mina få LPS'er som kanske inte stor trivs.

 

Det absolut bästa tror jag skulle vara att göra ett refugium, dock skulle det då krävas att jag köpte både ett hang on overflow samt en sump, gärna innan helgen och det blir en massa pengar. Hade tänkt att köpa detta ändå men beställa på nätet/ebay så man får ner priset en del.

 

Vad tycker ni?

algreaktor som sagt, då slipper du bygga ny sump. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, jonasroman said:

algreaktor som sagt, då slipper du bygga ny sump. 

De är så jäkla dyra och stora dock, till den kostanden kan jag nästan skaffa en hang on owerflow och en sump och få flera andra fördelar.

Men jag håller med, ett refugium är nog den bästa lösningen på att bekämpa NO & PO.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...